Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blog - Inbound Media

7 Podcasts over contentmarketing

10 October 2018 | By | No Comments

Ben jij al ‘hooked’ aan podcasts? Ze zijn ideaal om je (vak)kennis bij te spijkeren. Gewoon tijdens het forensen, hardlopen of schoonmaken. Bij deze: een rijtje van 7 ‘must listen’ podcasts over contentmarketing. 

1. Een podcast over Media

Alexander Klöpping  is oprichter van Blendle en Ernst-Jan is uitgever van De Correspondent. Zij zijn al jarenlang bevriend en bespreken samen de toekomst van het Nederlandse medialandschap. Dat déden ze al, en op enig moment besloten ze die gesprekken op te nemen in de vorm van podcasts. Luister de aflevering ‘Medianieuwsbrief.nl, het was een ongelukje‘ van eind oktober. Elke maand een nieuwe aflevering.

2. Content Inc. & This Old Marketing 

Contentmarketing ‘goeroe’ Joe Pulizzi begon in 2014 de podcastserie Content Inc, voorafgaand en tijdens de lancering van zijn gelijknamige boek. In totaal zijn er 200 afleveringen verschenen van elk minder dan tien minuten. Elke aflevering bevat een praktische tip die je direct mee kunt nemen in je dagelijkse werk. In totaal kost het je zes uur om alle afleveringen te luisteren, maar dat doe je natuurlijk niet in één keer. Makkelijk te consumeren podcasts van een paar minuten.

Joe heeft een tweede podcastserie met Robert Rose: This Old Marketing. In deze podcasts bespreken Joe en Robert de laatste ontwikkelingen in contentmarketing en praten over een fantastisch staaltje contentmarketing uit de oude doos, waar we vandaag nog steeds veel van kunnen leren.

Ad

3. The Brief

De podcast-serie The Brief wordt gemaakt door The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. In de afleveringen van deze podcast over media en marketing (in brede zin) interviewt host Mark Schoones met een co-host steeds een andere gast uit de mediawereld. Denk aan online marketeer Brechtje de Leij, contentstrateeg Fleur van Beijnum, influencer Anna Nooshin en radio-man Joris van der Pol.

4. Brand News Room (BNR)

Brand Newsroom is een wekelijkse (!) podcast van het Australische bureau Lush Digital. Bedoeld voor iedereen die zich met contentmarketing en corporate communicatie bezighoudt. James Lush, Nic Hayes en Sarah Mitchell voorzien luisteraars van hun visie op contentmarketing, traditionele media en PR en helpen de marketeers van nu met het vertellen van betere verhalen en effectiever communiceren.

5. LBL_content

Omdat we fan zijn van podcasts, maakten we in aanvulling op onze LBL Jaargids 2017/18. vijf podcasts om te experimenteren met dit medium-in-opkomst. We spraken met experts uit ons netwerk over de thema’s video, merk-identiteit, marketing automation, Facebook advertising en social media. De podcast pilot-serie is te beluisteren en downloaden via Soundcloud.

6. De beste social media

Platform De beste social media is recent gestart met een podcastserie over … de beste social media. In deze maandelijkse podcast worden onderwerpen ter sprake gebracht die iedereen op social media aangaan. Vanuit verschillende perspectieven bekeken en helemaal passend bij (de toon van) het platform.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

7. Plan B (+ bonus: podcast over publieksbladen)

Carolien Vader en Jonas Nouwen van The Big Story zijn onlangs gestart met een eigen podcast-serie over marketing innovatie en content marketing: PlanB. De uitzendingen behandelen belangrijke ontwikkelingen in marketing en media. Bladendokter Carolien Vader maakt al wat langer podcasts over al wat raakt aan publieksbladen onder de noemer ‘Komt een blad bij de dokter’. Aanrader voor magazine-liefhebbers. Achter de microfoon hebben onder meer gezeten: artdirector en coverjunky Jaap Biesmans, Libelle-icoon Franska Stuy, Karin Swerink van Vogue en Leanne Hermans, manager digitaal van LINDA..

 

Start. Nu.

Kan bijna niet anders dan dat je na het lezen van dit blog en het luisteren van enkele podcasts, enthousiast bent geworden over dit ‘nieuwe’ en toch ook traditionele medium. Podcasts zijn ideaal om verdiepende verhalen te vertellen op prettig consumeerbare wijze of om interessante conversaties tussen experts te delen met anderen. Op een toon die past bij je merk, het onderwerp en de spreker. Hoogste tijd dus om je te abonneeren op wat podcast-kanalen en/of om zelf met dit medium te experimenteren.

Auteur: Lobke Heisen

Bron: 7 podcasts over contentmarketing

The post 7 Podcasts over contentmarketing appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Content Marketing Management gaat verder als UBS+

17 August 2018 | By | No Comments

Tijd voor vernieuwing!

Vanuit Utrecht Business School hebben wij de afgelopen jaren managementkennis gedeeld via dit platform. Onze artikelen worden altijd in grote getalen gelezen en toch is er gekozen om over te stappen op UBS+. Deze overstap heeft te maken met een verschuiving in de propositie van Utrecht Business School en haar kenniskanalen. Wij denken dat we op deze manier meer kunnen bieden dan enkel het voorzien van artikelen.

Wanneer verandert er wat voor u?

Voorlopig versturen wij de laatste nieuwsbrief aanstaande donderdag (op 16 augustus 2018). Per 1 september kunt u de nieuwe nieuwsbrief van UBS+ verwachten. Voor u als lezer zal er niets veranderen aan de te ontvangen nieuwsbrieven en artikelen. We zullen up-to-date managementkennis blijven communiceren, alleen dan met een andere huisstijl!

Wat is het UBS+ platform?

UBS Plus is hét inspiratieplatform op het gebied van Management & Leadership. Het is bedoeld om professionals te inspireren en te motiveren bij het veranderen van uzelf, uw team of uw organisatie naar nieuwe gewenste situaties. Door middel van de aangereikte give aways willen we helpen om het beste uit uzelf en uw team te halen.

Hoe ziet UBS+ eruit?

Het nieuwe UBS+ netwerk zal zich focussen op de behoefte van de lezer. Zo vindt u in de huisstijl een balk waarin je kunt kiezen of je jezelf, je team of je organisatie wilt verbeteren door middel van informatieve artikelen. De kleuren en inrichting zijn gefocust op rust en gebruiksvriendelijkheid.

Klik op het logo hieronder om een kijkje te nemen! 

UBS Plus

UBS Plus is een initiatief van Utrecht Business School

 

The post Content Marketing Management gaat verder als UBS+ appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Programmatic audio – Audio advertenties online

24 July 2018 | By | No Comments

In dit artikel kijken we naar online audio advertising en hoe we verandering zien in de manier waarop deze vandaag de dag worden ingekocht. Ten eerste, nemen we je mee door een korte introductie in de wereld van programmatic audio buying. Vervolgens, bespreken we hoe deze verandering brengen en waarom deze nu net interessant zijn voor adverteerders. Tot slot, sluiten we af met de mogelijkheden op de belgische markt.

Ad

Wat is programmatic audio buying?

Sinds enkele weken laat programmatic audio buying ook belgische adverteerders toe muziekfanaten te bereiken waar en wanneer ze wensen. Maar wat betekent programmatic audio buying nu eigenlijk? Gebruik makend van een Demand-Side-Platform of DSP zoals bijvoorbeeld DoubleClick Bid Manager, zijn adverteerders en media buyers in staat via auction-based en real time bidding audio ad formaten aan te kopen. Hoewel, programmatic buying al een tijdje gekend is onder media buyers voor formaten zoals display en video, is de toevoeging van audio de mooie stap verder in de juiste richting.

Voordelen van programmatic audio buying. Waarom is dit een stap vooruit

Gemiddeld spenderen we ongeveer 27% van de tijd op onze smartphones aan het beluisteren van muziek via streamingdiensten. Dit maakt natuurlijk dat er potentieel voor het grijpen ligt.
De mogelijkheid tot het aankopen van audio ads via programmatic buying is een grote stap vooruit. Voordien kon een adverteerder uitsluitend audio ad campagnes voor muziek streamingdiensten opzetten door middel van een direct genegotieerde deal. Deze procedure was vrij robuust en niet al te efficiënt. Dit probeert Google nu via DoubleClick deels op te lossen. De voordelen kan je hieronder alvast terugvinden.

  • Flexibiliteit in de looptijd: Een adverteerder is nu in staat zelf de looptijd van de campagne aan te passen wanneer hij wenst. In de vroegere rechtstreekse deal stond deze vast
  • Flexibele prijszetting: Waar een directe deal werkte met een vaste investering, laat programmatic audio buying toe om zelf te kiezen hoeveel budget er wordt ingezet voor een specifieke campagne.
  • Campagne opvolging en rapportage: Opvolging van de campagneresultaten wordt met programmatic audio buying transparanter. Zo zijn resultaten nu beschikbaar in het DoubleClick platform. Resultaten waren hier vroeger uitsluitend beschikbaar op vraag bij Spotify / SSP
  • All-in-one rapportage: Met de integratie in DoubleClick zijn adverteerders nu in staat te rapporteren op audio formats naast de gewoonlijke display / video ads en dit in één platform.
  • Personalisatie: Door gebruik te maken van extra data signalen worden de mogelijkheden voor personalisatie eindeloos. Denk hier bijvoorbeeld aan het personaliseren van je audio ads op basis van je muziekvoorkeur of gedrag op jouw website via remarketing

Er bestaat echter wel een nadeel aan deze vorm van media buying. Een van de voornaamste karakteristieken van programmatic buying is het feit dat er geen garantie op levering van ad impressies bestaat. Dit is wel het geval bij negotiatie met SSPs waar voorafgaand het aan te leveren impressies wordt vastgelegd.

Mogelijkheden programmatic audio in België

Momenteel, in België, is programmatic audio buying nog gelimiteerd tot één enkele muziek streaming service, namelijk Spotify. Deze kunnen aangekocht worden via programmatic deals (PMP – Private Marketplace Deals) die in samenspraak met verschillende Supply-Side Platforms (SSPs) zoals onder andere Rubicon & AppNexus in DoubleClick Bid Manager kunnen worden opgezet. De audio ads zullen zowel op Spotify voor Desktop als voor Mobile beschikbaar zijn.
Spotify is momenteel het enige platform in België dat in zee gaat met Google’s DoubleClick om dit tot een success te brengen. Dit wil echter niet zeggen dat andere platformen hier niet zullen volgen. Om een paar andere namen te noemen, denk maar aan andere populaire streamdiensten zoals bijvoorbeeld een SoundCloud.
Uiteindelijk moeten we toch ook even stilstaan bij het potentieel van de achterliggende technologie. Nu houden we het nog bij een selecte groep muziek streamingdiensten, echter zien we dit ook in de toekomst verder uitrollen richting de klassieke radiozenders waar we via programmatic audio buying, hopelijk, reclamespots zullen kunnen inplannen.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Samengevat

Met Spotify audio ad buying via DoubleClick heeft Google de niche markt van online audio advertising geopend voor de belgische adverteerders. Dit laat adverteerders toe op een flexibele manier, zowel budgettair als in termen van looptijd, audio ads aan te kopen. De toegevoegde waarde ligt echter niet alleen hier maar natuurlijk ook in de uitgebreide rapportagemogelijkheden. Wij zijn alvast overtuigd van de evolutie en verwachten dan ook dat programmatic audio ad buying in de toekomst zal uitgroeien tot een dominante buying methode.

Bron: Semetis

The post Programmatic audio – Audio advertenties online appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Een (business) snapchat geofilter maken in 5 stappen

10 July 2018 | By | No Comments

Adverteren op Snapchat is sterk in opkomst. Niet verwonderlijk. Meer dan zeventig procent van de jongeren in de categorie 15 tot 19 jaar in Nederland is actief op Snapchat. Als jij je richt op een jonge doelgroep, dan is Snapchat Marketing eigenlijk onmisbaar in je (online) marketing mix.

Een van de leukste toepassingen van Snapchat Marketing, die ook echt uniek is voor Snapchat, is het maken van een eigen geofilter. In dit artikel leg ik uit hoe dat werkt!

Wat is een geofilter op Snapchat en waarom zou je deze willen gebruiken?

Een filter op Snapchat heb je vast wel eens gezien. In feite is een filter niet anders dan een soort kader, dat je als een laagje over een foto heen kunt leggen. Snapchat biedt standaard een reeks filters die je kunt gebruiken, maar je kunt ook zelf een filter maken. Het interessante van zo’n filter is, dat je precies kunt aangeven wanneer (van datum/tijd tot datum/tijd) en wáár (afgetekend op een kaart) deze filter beschikbaar is.

Ad

Dit kun je bijvoorbeeld als particulier doen als je een feest organiseert (zoals een bruiloft) en je wilt dat gasten hun foto’s op Snapchat kunnen delen ‘opgeleukt’ met passende afbeeldingen en tekst. Je kunt dit uiteraard ook als zakelijke partij doen, bijvoorbeeld als je een evenement zoals een festival organiseert, of een locatie uitbaat waar veel jongeren komen die foto’s maken (pretpark, discotheek, dagstrand, etc.).

Je kunt je filter voorzien van jouw visuals, tekst en logo (zorg wel dat de foto zelf goed zichtbaar blijft!). Mensen die je filter gebruiken, maken dan eigenlijk reclame voor jou: zij zijn jouw ambassadeurs! Maar, let op: je filter moet natuurlijk ook leuk zijn om te gebruiken. Je kunt mensen namelijk niet dwingen om je filter te gebruiken, dus je moet zorgen dat deze uitnodigt tot interactie, mooie visuals heeft en prikkelend is.

Aan de slag: je eigen geofilter in 5 stappen

In dit stappenplaan gaan we zelf een Business Geofilter maken!

Stap 1: maak een account aan

Je zult eerst een account moeten aanmaken: Ga naar https://create.snapchat.com/. Dit is overigens niet je Snapchat account (als je die al hebt).

Als je account klaar is, en je ingelogd bent, klik dan op ‘Create your own’ en kies voor ‘Create Filter’.

Stap 2: je filter maken

Als zakelijk gebruiker zul je meestal een zelf ontworpen filter willen gebruiken, in plaats van een van de templates die Snapchat klaar heeft staan. Houd er rekening mee dat het bestand maximaal 300kb groot mag zijn, als .png met transparante achtergrond opgeslagen en in de afmetingen 1080px bij 2340px.

Let op: je werkt altijd in ‘portrait’ mode. Bovengenoemde afmetingen gelden voor de nieuwe generatie smartphones, met een ‘lang’ scherm. Je moet er echter ook rekening mee houden dat oudere smartphones een ‘korter’ scherm hebben. Ontwerp je filter dan zo, dat de boven en onderkant eventueel weg mag vallen, zonder dat daarbij belangrijke zaken (teksten, je logo, andere visuals) verloren gaan.

Gelukkig geeft de preview duidelijk aan waar de mogelijke ‘randen’ zitten. Houd je tekst (en je logo!) dus altijd binnen deze lijnen!

Stap 3: Bepaal wanneer je filter beschikbaar moet zijn

Vervolgens kun je een begin- en einddatum instellen dat je filter beschikbaar moet zijn. Je kunt de start en eindtijd tot op 1 uur nauwkeurig instellen. De tijdzone staat al op CEST in ons voorbeeld, dus dat is prima.

Tip: je kunt de begintijd op zijn vroegst over 24 uur van het moment van maken instellen!

In dit voorbeeld start de geofilter op vrijdag om 09:00 uur en stopt deze weer op zondag om 20:00 uur.

Stap 3: stel je ‘Geofence’ in om de locatie van de filter af te bakenen

Het bijzondere aan deze vorm van Snapchat Marketing is dat je heel nauwkeurig kunt aangeven waar je filter beschikbaar moet zijn. Dit doe je door het instellen van een zogenaamde geofence: op de kaart kun je met punten een gebied afbakenen. Zo kun je ontzettend gericht te werk gaan.

Je kunt locaties zoeken zoals op Google Maps: dus niet alleen landen, steden of dorpen, maar ook bedrijfsnamen of andere locaties. Stel ik zou de geofilter bij ons op kantoor willen gebruiken, dan zoek ik simpelweg op mijn bedrijfsnaam:

Je krijgt vervolgens een standaard vierkant ‘fence’ te zien. Deze kun je verslepen naar je wens, of klik op ‘Reset Fence’ en vervolgens op ‘Draw Fence’ om een nieuw fence te tekenen:

Stap 4: Order plaatsen en afrekenen

Je geofence kan behoorlijk groot zijn: zo groot als Central Park in New York ongeveer! Maar dit wordt dan wel een stuk duurder! De prijs van je geofilter wordt bepaald door twee dingen:

  • Hoe lang je geofilter beschikbaar moet zijn
  • De grootte van het gebied waar de geofilter moet draaien

De prijs wordt telkens realtime berekend terwijl je je geofence (en eventueel start- en begintijd) aanpast.

In ons voorbeeld zien we dus dat een filter die draait van vrijdagochtend tot zondagavond, voor een oppervlakte van omgerekend ongeveer 1000 m2, zo’n € 50,00 kost. Dit is overigens inclusief btw, als het een zakelijke aankoop is en je hebt een Nederlands btw-nummer, dan wordt de prijs automatisch opnieuw berekend.

Bij ‘Checkout’ kun je je factuurgegevens invullen en je betaalmethode kiezen (Creditcard of Paypal).

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Stap 5: resultaten van je geofilter bekijken en duiden

Na afloop ben je natuurlijk benieuwd naar de resultaten van je geofilter. Hier moet je vaak wel enig geduld bij hebben: Snapchat werkt die cijfers maar 1 keer per 24 uur bij.

Je krijgt dan de volgende cijfers te zien per geofilter:

De statistieken kun je als volgt duiden:

  • Swipes:het aantal keer dat de filter is gezien tijdens het maken van een snap
  • Uses:het aantal keer dat de filter daadwerkelijk is gebruikt bij het maken van een snap (verzonden naar een vriend, of gebruikt in een story)
  • Views:het aantal keer dat de gebruikte filter is gezien door een vriend, of in een story (je effectieve bereik dus)
  • Usage: het percentage dat de filter is gebruikt (uses) van het aantal keer dat deze gezien is tijdens het maken (swipe)

Veel succes met je geofilters!

Auteur

The post Een (business) snapchat geofilter maken in 5 stappen appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Social advertising nieuws: stimuleer je doelgroep met deze nieuwigheidjes

10 July 2018 | By | No Comments

Je verhaal vertellen wordt steeds belangrijker. In mijn laatste blog ging ik enkel in op creatieve storytelling binnen Instagram. Instagram is natuurlijk niet de enige. Ook LinkedIn introduceerde afgelopen week opnieuw een bekend advertentieformaat, maar helemaal nieuw op LinkedIn: een carrousel. Kortom een aantal interessante nieuwigheidjes die we graag even met je delen.

Ad

Kort, korter, kortst

Terwijl het inzetten van video steeds vluchtiger wordt, introduceerde Instagram gisteren IGTV. Een video kanaal waar juist verticale video’s met een langere tijdsduur worden toegelaten. Met als doel gewoonweg aanwezig zijn op een plek waar personen dagelijks hun tijd besteden aan het kijken van meer online video’s.

Nu kun je video’s plaatsen van maximaal 60 seconden, maar bij IGTV zijn video’s tot 1 uur toegestaan. Je kunt IGTV vinden als individuele app, maar ook bovenaan in je menuutje van Instagram.

De concurrentie met YouTube is ON! Voorlopig kan Instagram nog niet opboksen tegen YouTube, maar de verwachtingen zijn hoog. Waarschijnlijk wordt het succesvoller dan Facebook’s Watch. De Facebook Family of Apps ging al eerder de strijd met het videoplatform aan.

Kopen, kopen, kopen

Een tijdje terug heb ik het gehad over shoppable posts binnen de Instagram-nieuwsfeed. Nog leuker: nu ook beschikbaar in Stories. Net zoals in de nieuwsfeed is het mogelijk om door middel van ‘tags’ je producten te labelen. De focus voor Stories ligt nog steeds op inspiratie en het delen van snelle content, maar het wordt jou als dedicated fan – bij het volgen van een bedrijf – steeds makkelijker gemaakt om snel een aankoop te doen van producten van jouw favoriete merk.  Spenden maar!

Deze volgende – logische – stap voor Instagram laat zien dat ze er alles aan doen om inspiratie om te zetten in actie. Doordat Instagram een platform is met de focus op beeldmateriaal en lifestyle, mocht winkelen op Instagram niet ontbreken. Shopping op Instagram geeft die extra impuls en zet deze om naar omzet.

Zelf ben ik groot fan van Stories dus ik ben erg blij met deze mogelijkheid voor onze klanten. Nu is deze functie enkel nog beschikbaar voor grote adverteerders, maar de verwachting is dat we hier vanaf juli allemaal gebruik van kunnen maken.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Een soort van nieuw

Vrijwel ieder social platform begreep het al veel langer: vertel je verhaal aan je doelgroep en zet aan tot actie. Business platform LinkedIn bleef nog een beetje achter, maar vanaf nu bereik je je zakelijke doelgroep ook door middel van een bekend advertentieformaat: een carrousel advertentie.

LinkedIn meet standaard metrics zoals CTR en het aantal behaalde doelen, maar met het inzetten van de carrousel advertentie kunnen ook kliks en impressies per individuele kaart worden gemeten. Het platform heeft aangegeven dat bijna 75% (!) van de beta testers hogere CTR-percentages heeft opgemerkt.

Door het hoge interactieve gehalte van een carrousel-formaat trigger je je zakelijke doelgroep en lok je interactie uit. Benut deze introductie door je verhaal uitgebreider te vertellen en val op in ieders LinkedIn-nieuwsfeed.

Auteur: Adriënne van Liempd

BronSocial advertising nieuws: stimuleer je doelgroep met deze nieuwigheidjes

The post Social advertising nieuws: stimuleer je doelgroep met deze nieuwigheidjes appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Video advertising trends en vernieuwingen

10 July 2018 | By | No Comments

Eén van de snelst groeiende mogelijkheden van online advertising is video advertising. Met jaarlijkse uitgaven van meer dan 1 miljard dollar is het duidelijk dat er serieuze bedragen omgaan in video advertising en dit bedrag is alleen maar stijgende. Dit type advertising groeit niet alleen qua uitgaven heel snel, maar ook qua mogelijkheden en functionaliteiten. In dit blogbericht zijn enkele vernieuwingen, trends en inzichten te lezen voor deze snelgroeiende en veranderende manier van online advertising. Ook ga ik specifiek iets dieper in op YouTube advertising.

Ad

Cijfers en statistieken

Eerst wat interessante cijfers om aan te geven dat video steeds belangrijker wordt:

  • Cisco voorspelt dat in 2021 82% van het internetverkeer video is
  • De helft van adverteerders geven aan dat de uitgaven verhoogd worden voor digitale video en mobile video
  • Twee derde van adverteerders gaan budgetten van tv-advertising verschuiven naar digital video advertising
  • De uitgaven voor video advertising zijn met 53% gestegen tegenover 2 jaar geleden

 

 

 

 

 

 

 

Enkele vernieuwingen specifiek voor YouTube advertising, een kanaal wat we bij Happy Idiots veel inzetten voor onze klanten:

Video experimenten

Een nieuwe functionaliteit die onlangs is aangekondigd voor YouTube advertising is ‘video experimenten’. Video’s testen kan een vrij tijdrovende taak zijn waarbij niet altijd snel een significant resultaat te zien valt. Om dit probleem op te lossen, heeft YouTube een tool om meerdere video’s tegelijkertijd naast elkaar te testen. Hierbij kunnen onder andere de volgende doelstellingen worden doorgemeten: bewustzijn, overweging en aankoopintentie. Er kunnen zelfs binnen 3 dagen resultaten worden aangetoond, wat ten goede komt aan de prestaties van de campagnes.

YouTube en tv

De manier waarop gebruikers video’s bekijken op YouTube is veranderd door de jaren heen. De afgelopen paar jaren heeft mobiel de desktop ingehaald op videoconsumptie in YouTube. Nu in 2018 zien we dat gebruikers juist weer teruggaan naar de tv om YouTube te gebruiken. Dit komt doordat YouTube op steeds meer apparaten te benaderen is: smart tv’s, spelconsoles en streamingapparaten. Tegenwoordig bekijken gebruikers per dag meer dan 150 miljoen uur aan videomateriaal op tv-schermen via YouTube.

Van deze verschuiving van kijkuren naar tv willen adverteerders ook gebruik kunnen maken. Daarom gaat YouTube ‘tv schermen’ toevoegen als apparaat type waar je op kunt richten met YouTube-advertenties. Daarbij kun je enerzijds analyseren wat het gedrag en de prestaties zijn op dit type scherm, maar daarnaast ook bijvoorbeeld met andere advertenties en video’s gaan testen op tv schermen.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Naast het toevoegen van een nieuw apparaattype, hebben AdWords en DoubleClick Bid Manager een nieuw segment gekregen: ‘light tv viewers’. Dit zijn gebruikers die het meeste van hun tv- en videocontent online consumeren en moeilijker via traditionele media te bereiken zijn. Dit segment is zowel via desktop, mobiel en tablet als tv-schermen te bereiken.

YouTube Director Mix (alpha)

Ook heeft YouTube een nieuwe tool geïntroduceerd om storytelling te bevorderen: YouTube Director Mix. Met deze tool (die nu nog in de alpha fase zit) kun je meerdere versies van een basisvideo maken en daarbij elementen instellen die uitwisselbaar zijn. Denk daarbij aan teksten, afbeeldingen, geluid en video-elementen. Hierdoor kan het algoritme van YouTube zelf selecteren wat getoond wordt aan de juiste gebruiker binnen de juiste context.

Video advertising: nog steeds groeiende en vernieuwend

Iedere dag worden er weer nieuwe inzichten vergaard omtrent video advertising. Daarnaast komen er ook steeds meer functionaliteiten voor adverteerders om video in te zetten, bijvoorbeeld via YouTube. In dit blogbericht staan enkele voorbeelden van vernieuwingen wat aangeeft dat video een zeer groeiende en veranderende oplossing voor advertising is, met heel veel potentie. Naast dit blogbericht hebben mijn collega’s onlangs ook interessante blogberichten geschreven over een nieuwe functionaliteit voor video op Instagram (IGTV) en  40+‘ers bereiken via YouTube.

Auteur: Kevin Gloudemans

Bron: Video advertising trends en vernieuwingen

 

The post Video advertising trends en vernieuwingen appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Hoe een contentkalender u redactioneel uit de ‘planningsbrand’ kan helpen

28 June 2018 | By | No Comments

Succesvol aan de slag met content marketing kost een hoop tijd, inzet, geduld, discipline en een lange adem. Anderzijds wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden met waardevolle en relevante content. Je klanten en Google zullen je uiteindelijk gaan waarderen. Redactionele planning met een contentkalender helpt je met het efficiënt en effectief inzetten van jouw content. 

Ad

Plan jij je content?

Ondernemers die wel het nut inzien van content marketing, doen dit vaak zonder plan. Maar een soort van jaarplanning biedt zeker voordelen. Ik adviseer je dan ook je redactioneel te plannen met behulp van een contentkalender. Natuurlijk is je contentkalender gebaseerd op je contentstrategie.

Voordelen van een contentkalender

  • Het geeft structuur, focus en overzicht;
  • Je weet de deadlines;
  • Je ziet de variatie in content waarmee jij je doelgroep verrast.
  • Je hebt inzicht in bijvoorbeeld feestdagen, evenementen waarop jij kunt inhaken met je content. Bijvoorbeeld met een winactie, verloting, gratis product etc;
  • Je hebt ook inzicht in evenementen die de aandacht afleiden van jouw content;
  • Je kunt artikelen vooraf al schrijven, redigeren kan altijd nog;
  • Het is gemakkelijker taken te verdelen;
  • Je weet exact welke artikelen of content zijn geproduceerd en gedistribueerd;
  • Door planmatig te werken kun je meten wat het effect was van jouw content;
  • Je ziet in één oogopslag welke artikelen je kunt hergebruiken in bijvoorbeeld je e-book, je slideshares etc.

Een of meerdere contentkalenders?

Schrijf je veel? Maak je regelmatig uiteenlopende waardevolle content voor je lezers? Afhankelijk van de aard en de hoeveelheid van content die je voor je klanten en lezers maakt, kun je ervoor kiezen om één content kalender te maken of per uiting een aparte kalender te maken. Per soort content kun je een kleur kiezen zodat in een oogopslag helder is welke content op het programma staat. Wat de deadline is, wat de onderwerpen of het thema is.

Tip!: Natuurlijk varieer je met je content. De ene keer kan een filmpje of Infographic je verhaal versterken. De andere keer is een blog of whitepaper het beste middel voor jouw boodschap.

Een Swipe file van gave content van anderen

Het is aan te raden om super content van anderen te bewaren en te verzamelen. Je weet immers wat jouw planning is. Over veel onderwerpen is al geschreven en je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Kom je onwijs gave, inspirerende en slimme dingen tegen van anderen? Bewaar ze in een Swipe file, verwijs naar zo’n geweldig stuk in je artikelen of blogs. Zo’n Swipe file is ook handig als je inspiratie en creativiteit wat minder is. Ga niet teksten kopiëren maar gebruik ze ter aanvulling van jouw verhaal.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Maak je gebruik van WordPress?

Heb je een WordPress website dan is er een handige gratis plugin om een redactionele kalender op te stellen: WordPress Editorial Calender. Op de website vind je uitgebreide informatie en screenshots over de werking van de plugin.

Zet je vaak Twitter in?

Maak je veel gebruik van Twitter? Bekijk dan deze handige Nederlandse ‘Own The Moment’ kalender. Maak gebruik van de tips en voorbeeld tweets. En plan jouw content rondom de belangrijkste gebeurtenissen.

Heb je nog vragen? Ga jij voor redactionele planning met een content kalender? Heb jij nog andere ideeën over de redactionele planning met een contentkalender? Deel je idee hieronder. Voor meer templates voor je contentkalender kun je ook op Google kijken.

Bron: Akkie Riewald – MARA Communicatie

The post Hoe een contentkalender u redactioneel uit de ‘planningsbrand’ kan helpen appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Boek een (marketing)opleiding en ontvang 300 euro cashback ! (adv)

15 June 2018 | By | No Comments

Cash Collective maakt slapende honden wakker. Per jaar wordt 40% van de beschikbare opleidingsbudgetten binnen bedrijven niet besteed. Ja u leest het goed: 40%. Vaak door onwetendheid, drukte en/of simpelweg gebrek aan belangstelling. Dit is uiteraard voor niemand goed; niet voor bedrijven (er is immers geld vrijgemaakt voor scholing); niet voor medewerkers (er liggen onbenutte kansen om carrière te maken) en niet voor de opleiders (die hierdoor omzet mislopen). Cash Collective speelt hierop in en brengt alle belangen samen in een unieke win-win-win-situatie. Wij verhogen de bereidwilligheid en motivatie van medewerkers tot cursusdeelname door middel van financiële prikkels en hoge cashbacks. 

TWEE CASHBACK VARIANTEN

We bieden twee varianten om aantrekkelijke inkomsten te verkrijgen en/of een passende opleiding te boeken.  U kunt ofwel zelf een cursus boeken via het aangesloten bookingsportal ‘ManagementCareer’ (en aanspraak maken op een aantrekkelijke cashback) ofwel u kunt uzelf aanmelden als ‘Referral‘ en anderen aanmelden voor cursussen (waarbij zowel de aangebrachte cursist als uzelf een hoge cashback ontvangen). De cashbacks zijn te verzilveren via een unieke code die u verkrijgt na aanmelding als referral en/ of bij een boeking van een cursus.

VERZILVERING EN UITBETALING

  1. Gratis aanmelden
  2. Boek cursus online
  3. Ontvang cashback

AANBOD VAN MEER DAN 100 COURANTE CURSUSSEN MET STARTGARANTIE !

Kies uit meer dan 100 cursussen van gerenommeerde / erkende praktijkopleiders. Alle aanbieders bieden praktijkgerichte cursussen aan – met startgarantie – die te allen tijden passen bij uw werksituatie of die van uw collega/ vriend/ kennis, etc.

DEELNEMERS VAN MEER DAN 150 BEDRIJVEN GINGEN U REEDS VOOR

The post Boek een (marketing)opleiding en ontvang 300 euro cashback ! (adv) appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Een goede online marketeer – en nog veel meer

19 April 2018 | By | No Comments

Een goede online marketeer – en nog veel meer

De vacatures voor online marketeer vliegen je om de oren. Maar tegelijkertijd groeit het aantal marketeers ook aanzienlijk. Een relevant diploma en een jaar of twee/drie werkervaring is een goed begin. Maar hoe spring je vervolgens tussen al die andere marketeers uit? Met deze tips zorg jij dat werkgevers niet meer om jou heen kunnen.

Ad

1. Zorg voor T-shaped kennis

Heel belangrijk is het tegenwoordig om niet gespecialiseerd te zijn in één marketingdiscipline, maar om juist van alles wat te weten. Dat zie je ook steeds meer terug in de vacatures. Waar in de titel de algemene term ‘online marketeer’ gebruikt wordt, komt in de functieomschrijving naar voren dat er gezocht wordt naar iemand met kennis van content, SEO, SEA, en het liefst ook data-analyse. T-shaped marketing kennis is daarom bij veel bedrijven een grote plus.

De T-shape houdt in dat je van alle marketingdisciplines iets weet (de bovenste balk van de T), maar dat je kennis van één (of twee) van de disciplines wat dieper gaat (de poot van de T). Zorg dus dat je basiskennis van elementen als SEA, SEO, e-mail, social media in orde is, maar dat je op één van deze vlakken duidelijk uitblinkt. Het idee hierachter is dat je dan precies kan doen waar je goed in bent, maar dat je dit ook in verband kan zien tot de andere componenten van online marketing.

Nog aantrekkelijker wordt het als je jezelf kunt presenteren als π-shaped marketeer. Ook hierbij is het de bedoeling dat je de basiskennis van alle marketingvelden beheerst (de bovenste balk van het pi-teken). Het verschil is dat je je hierbij specialiseert in twee disciplines (de twee poten van het pi-teken) waarbij de ene een left-brain discipline is, zoals data-analyse of programmeren. En de andere is een right-brain discipline, bijvoorbeeld branding of storytelling. Dit maakt je als marketeer nog een stuk opvallender.

T-shaped marketingkennis

2. Verdiep je in de technische kant

Samenhangend met de T-shaped kennis is het ook voordelig om te beschikken over een beetje technische kennis. Voor steeds meer functies werk je tegenwoordig met programma’s of software waarvoor technische kennis gewenst is. Vrijwel elk bedrijf werkt wel met CRM, WordPress of Photoshop. Met een (of meerdere)van deze programma’s overweg kunnen is daarom een grote pre. Schroom dus niet om met je eigen website, je fotoshopskills of je programmeerkunsten te pronken. Hiermee word jij als online marketeer alleen maar meer gewaardeerd.

3. Leer data lezen en meten

Het is goed als je weet hoe je een campagne of strategie moet uitvoeren. Nog beter is het als je ook weet of de campagnes goed lopen en of de strategie werkt. Hiervoor moet je data kunnen lezen en meten. Een goede marketeer heeft daarom ook een klein beetje data-analist in zich. Alleen al een certificaat voor bijvoorbeeld Google Analytics kan een groot voordeel zijn. Of je hier in jouw functie nou veel gebruik van maakt of niet; het laat in ieder geval zien dat je analytisch inzicht hebt.

4. Verbeter je communicatie- en presentatieskills

Als online marketeer werk je vrijwel nooit alleen. Doorgaans maak je onderdeel uit van een groter marketingteam met meerdere disciplines. Communicatieve vaardigheden zijn daarom sowieso gewenst, maar ook presentatie skills bieden een grote meerwaarde. Jij snapt hoe het uitvoerende en analyserende gedeelte in elkaar zit, dus is het ook handig als je dit kan overbrengen naar je collega’s. Presenteer je cijfers en je bevindingen aan de mensen op je afdeling maar ook daarbuiten. Wie weet kunnen anderen weer inspiratie opdoen aan de hand van jouw uitkomsten. Of misschien hebben je collega’s nog ideeën over hoe je de campagnes nog beter zou kunnen laten lopen.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

5. Leer alles over projectmanagement

Omdat je als marketeer vaak op veel verschillende vlakken werkt in een groter team, is het handig om te weten hoe je deze samenwerking gestructureerd kunt laten verlopen. Steeds meer bedrijven werken op basis van de SCRUM-methode. Een kleine verdieping hierin kan dus nooit kwaad. Je hoeft niet meteen een Scrum Master te worden (al is daar ook veel vraag naar) maar als je in ieder geval weet hoe de methode in zijn werk gaat kom je al een heel eind. Daarnaast zijn er tools die je kunnen helpen georganiseerd te werk te gaan. Voorbeelden hiervan zijn Trello en Jira. Het is voor een marketeer vaak nuttig om hier al enige werkervaring mee te hebben.

Alles draait om kennis verbreden

Bovenstaande tips hebben eigenlijk één duidelijk aspect met elkaar gemeen. Verbreed je kennis. Een aantrekkelijke marketeer kan en weet meer dan waar hij of zij voor opgeleid is. Doe dus bijvoorbeeld een stage in een vakgebied dat iets buiten jouw comfortzone ligt of volg aanvullende cursussen, dan ben jij al snel die Full Stack Online Marketeer die alle organisaties willen hebben.

Bron: Een goede online marketeer – en nog veel meer

Auteur: Ilse

Het bericht Een goede online marketeer – en nog veel meer verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt

19 April 2018 | By | No Comments

Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt

Je ziet het steeds vaker op B2B websites en webshops: een livechat functie. Een livechat functie helpt bezoekers met hun zoektocht naar informatie of product of dienst. Het is voor veel B2B bedrijven een manier om op te vallen in het steeds sterker wordend competitief veld. Focus op klantbeleving lijkt de sleutel tot succes, mede omdat een positieve klantbeleving tot een verhoging  van conversie en leads zorgt.

Ad

Het belang van klantbeleving

Steeds meer organisaties zijn in staat om goede kwalitatieve diensten en producten aan te bieden in een bepaalde niche of sector. Het gevolg is dat klanten steeds moeilijker het verschil zien tussen bedrijven. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen aanbieders? Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Hotjar en Mouseflow. Beiden bieden ze tracking software aan waar er kleine verschillen zitten in het aanbod. Een positieve klantbeleving in de vorm van een actief blog, goede recensies en snelle reacties op vragen maken dan het verschil.

Klanten zijn tegenwoordig steeds meer op zoek naar meer kwalitatieve factoren om een keuze te maken tussen aanbieders. Een onderzoek van onderzoeksbureau Walker laat zien dat business to business klantbeleving in de nabije toekomst de manier is voor bedrijven om zich te onderscheiden. Prijs, en in mindere mate, kwaliteit spelen hier een minder grote rol in. Een andere belangrijke conclusies die getrokken worden in hetzelfde onderzoek zijn de volgende:

 

  • 65% van de klanten stopt met het gebruik van een merk bij een slechte klantenservice ervaring
  • 57% van de klanten stopt met de aankoop van een product wanneer er niet snel gereageerd wordt op een vraag.

Een chatfunctie wordt veel gebruikt in de B2C markt, bekende partijen zoals Bol.com en Coolblue maken er dankbaar gebruik van. Ook in de B2B omgeving zie je het vaker, een webwinkel zoals Paradigit maakt het ook mogelijk om te chatten.  B2B kopers zijn immers ook B2C kopers in hun vrije tijd en nemen de ervaringen en verwachtingen mee vanuit het B2C proces in het B2B proces. Uiteraard zijn koopcycli in de B2B wereld langer en complexer maar ook in het B2B landschap wordt een groot deel van de koopcylcus (ruim 70%) online gedaan. Een livechat ondersteunt dit proces en helpt (toekomstige) klanten met hun ervaring en vragen en draagt dus positief bij aan de klantbeleving.

 

Voor- en nadelen van een chatfunctie

Aan het hebben van een chatfunctie op een website hangen zowel voor als nadelen. Een veel gehoord nadeel van een livechat is de bezetting. Aangezien men een snel antwoord verwacht op een vraag die mogelijk gesteld wordt dient er dus ook snel gereageerd te worden. Dit heeft impact op de personele bezetting van de livechat. Het onderzoek dat door LiveChat Inc. is gepubliceerd laat zien dat een reactie binnen 60 seconden een grote positieve impact heeft op de klantervaring. Maar ben je als organisatie wel in staat om dit te realiseren? En zijn alle chats wel relevant voor jouw bedrijf? Opdringerigheid en irrelevantie zijn twee andere nadelen die vaak naar voren komen als redenen om geen gebruik te maken van een chat op een website. Wanneer een chat als opdringerig wordt ervaren heeft het een averechts effect. Een voorbeeld hiervan is wanneer de chat elke keer opnieuw opent wanneer er een nieuwe pagina geopend wordt.

De voordelen van een chatfunctie zijn duidelijk, ook in de B2B markt. Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat chats flink zijn toegenomen als manier van contact met een aanbieder. De belangrijkste redenen om een chatfunctie te installeren op jouw website:

  • Kosten efficiëntie; een persoon is in staat om meerdere chats tegelijk te beheren, dit in tegenstelling tot telefonisch contact
  • Gemak voor de klant; een korte vraag kan gelijk gesteld worden
  • Een chat verhoogt conversie op je website – Meer leads en klanten
  • Toename klanttevredenheid
  • Betere inzichten in de klantvraag voor jouw organisatie

Kortom, een livechat draagt bij aan een positieve klant ervaring.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Minimaliseer de nadelen en begin vandaag nog met een livechat

Personalisatie van de livechat functie is een goede manier om de nadelen te minimaliseren. Wanneer de focus voor jouw bedrijf ligt op een bepaalde branche of selectie van bedrijven is het mogelijk om de chatfunctie enkel beschikbaar te stellen aan hen. Overige bezoekers zien de chat dan niet wat irrelevante gesprekken voorkomt. Deze manier is een aanvulling op de account based marketing aanpak die voor veel B2B bedrijven succesvol is. Personalisatie van de livechat is mogelijk met Klue. Door aan te geven welke bedrijven of branches voor jou relevant zijn kun je de chat enkel aan die bezoekende bedrijven laten zien. Dit is nog verder te personaliseren door extra eisen toe te voegen zoals het tonen van de livechat bij specifieke pagina’s of na het 3 keer bezoeken van de website door hetzelfde bedrijf. Klue werkt met elke livechat aanbieder en helpt je dus met het verbeteren van de klantbeleving en het binnen halen van leads via jouw website.

Bron: Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt

Auteur: Klue

Het bericht Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico