Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blog - Inbound Media

Content marketing: 9 leerpunten uit de b2b praktijk

12 February 2018 | By | No Comments

Content marketing: 9 leerpunten uit de b2b praktijk

Steeds meer b2b organisaties kiezen voor content marketing om met waardevolle content de harten van hun publiek te veroveren en om structureel nieuwe klanten te werven. Dat is goed nieuws, want we zien dagelijks dat het werkt. Mits op de juiste manier ingezet natuurlijk. Ik heb dan ook de eer om steeds meer organisaties te mogen helpen bij het opzetten van een mooi programma.

Ik spreek veel enthousiaste mensen die geloven in de aanpak en er dolgraag mee aan de slag willen. Het is dan fijn dat je de leerpunten van trajecten bij andere organisaties kunt benutten. Deze inzichten deel ik natuurlijk ook graag met jou. Ik heb 9 inzichten op een rij gezet. Allemaal gebaseerd op specifieke trajecten die ik de afgelopen tijd heb begeleid.

Ad

1. Weet waar je voor staat

Ik werk regelmatig met marketeers of ondernemers van b2b organisaties die geloven in de aanpak van content marketing in het algemeen, maar waar de organisatie verder nog op de traditionele, productgerichte manier opereert. Ze vertrouwen op onze expertise om een content marketing programma samen te stellen en we zetten mooie programma’s voor ze neer.

We kunnen zo natuurlijk al hele mooie resultaten neerzetten, maar ik merk ook dat er vaak iets mist. Een goed uitgewerkt merkverhaal dat de basis vormt voor alle communicatie. Gebaseerd op een visie die daadwerkelijk wordt uitgeleefd door alle medewerkers.

Wat is je belofte naar je klanten? Waar sta je voor? Als je dat niet helder voor ogen hebt (en niet in de praktijk brengt), loop je het risico om prachtige content te maken die perfect aansluit op de behoefte van je doelgroep, maar die weinig te maken heeft met waar je als bedrijf voor staat of goed in bent. Dan mis je de “sweet spot” en maak je content die je concurrent ook kan maken. Dan kan een tijdje werken, maar je maakt er op de lange termijn niet écht het verschil mee.

2. Durf specifiek te zijn

Welke doelgroep wil je precies bereiken? En waar moet je content precies over gaan? Ik merk in de praktijk dat deze voor de hand liggende vragen best lastig te beantwoorden zijn voor veel organisaties.

Een voorbeeld uit de praktijk: een bedrijf dat toegangscontrolesystemen produceert. De doelgroep: security managers. Klinkt logisch. Maar wat is nu een typische security manager? En waar ligt hij ‘s nachts wakker van? Door samen met de klant hierover te sparren, komen we er al snel achter dat “de securitymanager” niet bestaat. Het is vaak een rol die iemand vervult binnen een andere functie. En in elke branche zijn er weer andere uitdagingen waar hij wakker van ligt. Conclusie: we moeten keuzes maken. Op welke branche richten we ons? En over welke vraagstukken in die branche moet de content gaan? Vanuit welke rol van de security manager schrijven we? En hoe laten we de content aansluiten op de expertise van het bedrijf?

Natuurlijk, wij weten precies wat er leeft bij onze lezers, maar alleen jij kunt ons vertellen waar de kracht van jouw bedrijf ligt en wie je precies wilt bereiken. En ook met welk onderwerp je het verschil wilt maken. Hoe specifieker je keuzes hierin zijn, hoe sterker je content wordt, hoe beter je precies die mensen bereikt die je wilt bereiken en hoe beter de content helpt om je doelstelling te behalen.

3. Content maken? Denk vooruit!

Een mooie lead generation campagne bedenken op papier is één ding, maar dan moet de content nog gemaakt worden. En daar verslikt menig b2b marketeer zich in heb ik gemerkt.

Want als je over een maand van start wilt met je campagne, heb je precies één maand om die whitepaper te produceren. Dat lijkt best lang, maar als je nog moet bedenken waar hij precies over moet gaan, hoe hij in elkaar zit en wie hem moet schrijven kom je al snel in de knoop met de planning.

Het is ook heel begrijpelijk. We zijn als marketeers vaak helemaal niet opgeleid om zulke content te ontwikkelen, maar je wilt het wel goed doen. Je voelt wel aan als het niet goed genoeg is, maar hoe het dan wel moet is nog verdraaid lastig over te brengen.

Trek dus voldoende tijd uit voor de productie van je content, zeker als het de eerste keer is. En voor het creatieve proces dat nodig is om tot écht goede en relevante content te komen. Gelukkig kunnen wij hier vaak goed in ondersteunen en lukt het vaak om alsnog te planning te halen.

4. Begin gewoon

Een strategie op papier, een goed merkverhaal, persona’s. Ze zijn allemaal van cruciaal belang voor een goede basis. Maar daar ligt ook een valkuil: voor je het weet verzand je in eindeloze plannen, die gebaseerd zijn op best practices van anderen en komt er niks van de grond.

Ga dus in de tussentijd alvast van start. Ga je eigen aannames staven door kleinere campagnes op te zetten. Zo laat je in het klein zien wat content kan doen en kun je de leerpunten direct verwerken in je grotere verhaal.

5. Geef niet te snel op

Structureel resultaat boeken met content marketing heeft tijd nodig. In één keer de ideale aanpak neerzetten lukt vrijwel niemand. Ik zie ook bij onze klanten geen enkel content marketing programma dat er na een half jaar exact zo uit ziet als we aan het begin hadden bedacht. Je begint ergens. Het is een goed plan, maar je weet dat het niet perfect is. Samen maken we het programma steeds een stukje beter op basis van de lopende resultaten.

Een goed fundament opbouwen kost dus tijd en die heb je vaak niet. Maar met een vliegende start zonder fundament is je succes wankel. Er zijn tal van voorbeelden bekend, waar het tot wel anderhalf jaar duurde, voordat alles écht begon te lopen. Tot die tijd leer je heel veel. En juist die ervaring zorgt uiteindelijk voor jouw eigen unieke en succesvolle aanpak die niet makkelijk te kopiëren is door anderen.

6. Haak de juiste mensen aan

Als b2b markteers hebben we vaak geen luxepositie. Waar in b2c vaak complete afdelingen zitten, moeten we het in b2b vaak doen met een handjevol mensen of staan we er zelfs vrijwel alleen voor. Dit vormt in mijn ervaring vaak één van de grootste struikelblokken om content marketing in de praktijk toe te passen.

Het is ook de reden dat we organisaties hierbij steeds vaker ondersteunen. Samen met de klant werken we dan een compleet programma uit. We zorgen voor een planning, produceren de content, zorgen voor bereik onder de juiste doelgroep en genereren waardevolle leads. Ook hier geldt: vaak beginnen we klein en werken we stap voor stap naar een geoliede machine die voor langere termijn resultaat oplevert.

Kortom: pas op dat gebrek aan handjes je niet tegenhoudt. Zoek de juiste partners om je op weg te helpen. Let wel op dat je zelf een visie hebt, zodat het jouw programma is waar je volledig achter staat.

7. Maak het niet te ingewikkeld

De mogelijkheden met content marketing zijn eindeloos, maar je budget is beperkt. Ik spreek vaak enthousiaste klanten met grootse plannen. 5 doelgroepen, 3 producten, thought leadership, lead generation. We willen alles en iedereen bereiken.

Gelukkig helpt het dan om in scenario’s te denken. Alles tegelijk doen is niet alleen kostbaar, het is ook veel minder effectief. Je aanpak is immers nooit in één keer perfect. Dus als je alles in één keer oppakt, betaal je veel meer leergeld. En het resulteert vaak in content die voor iedereen tegelijk interessant moet zijn, maar het voor niemand is.

Wij zetten dan vaak meerdere scenario’s op een rij en maken een schifting in prioriteit. Bij welke doelgroep liggen de grootste kansen? Dan starten we met die doelgroep. Werkt de aanpak? Dan heb je een bewezen aanpak én een business case om ook die andere doelgroepen effectief te bereiken.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

8. Pas op voor gebakken lucht

Content marketing is niet altíjd de beste aanpak om jouw doelstellingen te bereiken. Bijvoorbeeld als je budget puur verdeeld is rondom productintroductiecampagnes en je wilt content marketing inzetten om op korte termijn meer producten te verkopen. Dan ligt de wc-eend op de loer.

Bijvoorbeeld een elektronicafabrikant met een nieuw totaalconcept voor hotels. “De verkoop valt tegen, dus misschien kunnen we iets met contentmarketing om extra afspraken te genereren. Waar onze content dan over moet gaan? Wat leeft er nu bij de doelgroep? Misschien kunnen we het gooien op duurzaamheid? Want onze oplossing bespaart ook energie.” Je voelt wel aan dat je dan in de knoop komt met de geloofwaardigheid van je verhaal.

Het mondt dan uit in content die er op het eerste gezicht uit ziet als waardevol, maar die productgericht is, in plaats van klantgericht. Je pretendeert verstand te hebben van het onderwerp, maar je kunt dat niet waarmaken. Lezers beginnen eraan en komen er al snel achter dat het een verkapte salespitch is. Dan ben je niet geloofwaardig en doet het afbreuk aan je reputatie. In dat geval werken gerichte productadvertenties simpelweg beter: het is duidelijk wat je intentie is en iemand zit erop te wachten of niet.

9. Ga van “best practices” naar “unique practices”

Ik hoop dat deze “best practices” je helpen om sneller en beter van start te gaan met content marketing. Maar vergeet nooit: de mix van jouw bedrijf, jouw mensen, jouw producten en jouw klanten is uniek en vergt een unieke aanpak. Gebruik best practices en praktijkcases ter inspiratie, maar kopieer ze niet één op één. Of, zoals Jay Acunzo een tijdje geleden schreef: “Stop Agonizing Over Best Practices – What’s Your Unique Practice?” Experimenteer vooral veel zelf en wees creatief om tot jouw eigen aanpak te komen. En deel wat je geleerd hebt dan vooral weer met anderen!

Bron: Contentmarketing.vakmedianet

Auteur: Pieter van Diggele

Het bericht Content marketing: 9 leerpunten uit de b2b praktijk verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Verschillende resultaten in Google Analytics en AdWords

12 February 2018 | By | No Comments

Verschillende resultaten in Google Analytics en AdWords

Transparantie! Daar houden wij van. Daarom gebruiken we dashboards en diverse tools om te laten zien wat we doen en welke resultaten hieruit komen. Regelmatig krijg ik vragen over de inconsistentie van metingen in Google Analytics en Google AdWords. Dit is ook niet zo vreemd, want Google Analytics toont ook resultaten uit Google AdWords en toch kunnen deze regelmatig afwijken. In dit artikel leg ik – aan de hand van een aantal situaties – uit hoe dat komt.

Ad

Google Analytics bezoeken ≠ Google AdWords klikken

De voornaamste oorzaak voor het verschil tussen Google Analytics en Google AdWords is dat het twee (totaal) verschillende producten zijn. Wanneer iemand op een advertentie klikt dan zou dat tot een bezoek moeten leiden op de website. Er kan echter een heleboel misgaan waardoor hier al een verschil ontstaat, bijvoorbeeld:

  • De bezoeker komt niet op de website. De verbinding kan bijvoorbeeld wegvallen of het laden van de pagina kan te lang duren waarna de bezoeker afhaakt.
  • De bezoeker komt wel op de website, maar daar gaat iets mis. Bij sommige redirects gaat informatie verloren over de bezoeker. De bezoeker wordt bijvoorbeeld van http naar https of van desktop naar mobiel doorgestuurd. De informatie vanuit AdWords gaat dan verloren.
  • De bezoeker blokkeert Google Analytics. De bezoeker komt goed aan, maar wordt niet gemeten.

Conversies komen niet overeen

Ook in de conversies kun je verschillen ontdekken. Dat zit zo. Wanneer een bezoeker via AdWords op een website komt, dan wordt in zowel Google Analytics als Google AdWords een conversie gemeten. Een voorwaarde is dat de conversiemetingen correct zijn ingesteld en er ‘onderweg’ niets misgaat.

Wel conversie in Adwords, niet in Analytics

Toch is het nog steeds heel goed mogelijk dat deze conversie in Google Analytics niet als Google AdWords conversie wordt gezien, maar in AdWords wel. Dat komt omdat de bezoeker vaak niet al na één klik besluit om iets te kopen. Mogelijk bekijkt hij of zij allerlei andere pagina’s voordat de conversie daadwerkelijk plaatsvindt. Wanneer je klant in deze zoektocht een ander kanaal bezoekt, dat zal Google Analytics de conversie daaraan toekennen. Het risico bestaat dat daardoor de correcte waarde van AdWords (of elk ander niet-laatste kanaal) niet wordt gezien.

Hoe los je dit op? Kijk goed naar de Attributie. Via Attributie is veel beter te begrijpen wat de waarde is van ondersteunende kanalen. Kijk hiervoor eens naar het MCF rapport in Google Analytics of naar het rapport met de best converterende paden. Wil je meer weten over Attributie, neem dan contact met ons op en we leggen het helder aan je uit.

Wel conversie in Analytics, niet in AdWords

Omgekeerd kan het ook dat Google Analytics conversie toewijst aan AdWords terwijl AdWords de conversie zelf niet ziet. Dit kan te maken hebben met de cookies. Cookies zijn kleine stukjes code op de computer van de bezoeker waaruit kan worden afgeleid of die bezoeker in het verleden bijvoorbeeld op een advertentie heeft geklikt. Is de AdWords cookie verwijderd of verlopen? Dan herkend AdWords de conversie niet meer, maar Analytics mogelijk wel.

Nog een verschil is dat Analytics een conversie meet op het moment dat deze plaatsvindt, maar AdWords de conversie koppelt aan de klik. Die kan op een heel ander moment zijn geweest.

Er klopt niets van de gemeten omzet

Wat regelmatig voorkomt is dat de omzet gemeten in AdWords niet klopt met de omzet die Analytics meet. Naast de attributie en de ondersteunende conversies zijn er nog een aantal redenen waarom er verschillen optreden:

  • De codes in de website meten niet dezelfde gegevens. Controleer altijd of de conversiecodes van AdWords en Analytics met dezelfde data werken.
  • Weet je zeker dat de bedragen overeenkomen? Dan is het slim om te controleren of er bijvoorbeeld een instelling in Analytics of AdWords is die een waarde toekent aan een gebeurtenis of een doel. Meet je doelen in Analytics en heb je ingesteld dat een behaald doel € 10,- waard is, dan wordt er bij elk behaald doel € 10 aan omzet opgeteld. Heb je dat in AdWords niet gedaan (omdat je bijvoorbeeld doelen importeert) dan krijg je een verschil in omzet.

Het importeren van doelen is ook belangrijk om mee te nemen bij het bepalen van bijvoorbeeld de kosten per conversie. Weet je zeker dat je in beiden naar dezelfde gegevens kijkt? Analytics neemt standaard de kosten per conversie, maar AdWords neemt álle behaalde doelen mee. Je kosten per conversie kunnen daardoor ontzettend uiteenlopen – en toch beide correct zijn.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

Campagnes komen niet overeen

Stel je eens voor dat je in een maand precies evenveel conversies meet in Analytics en AdWords. Op een of andere manier vindt Analytics dat campagne X voor de conversie heeft gezorgd terwijl AdWords campagne Y de conversie geeft. Hoe komt dat? Dit is het verschil: in AdWords kun je op campagne niveau een attributiemodel kiezen (kijk daar eens na, het is de moeite waard!). Analytics kijkt daarentegen automatisch naar de laatste campagne.

Klopt het bij jou wel?

Dit artikel geeft zeker geen volledig overzicht van alle mogelijke issues die er kunnen zijn. Het is wel een beeld van een aantal veel voorkomende verschillen en de oorzaken daarvan. Dit kan een start zijn om de oorzaak van jouw verschillen te vinden. Denk ook eens aan ontbrekende tracking parameters, meerdere AdWords accounts die bezoekers naar jouw website sturen en issues in de Analytics tracking.

Bron: Tribal

Auteur: Erik Altink. Ik werk als SEO Specialist bij Tribal Internet Marketing. Ik heb een achtergrond als Ontwikkelaar en heb in die rol meegewerkt aan het opbouwen van diverse projecten. Daarnaast hou ik me al langere tijd bezig met het bouwen van websites en ben ik specifiek geïnteresseerd in het (technisch) optimaliseren van deze websites. Ik kan me goed vermaken met het zoeken naar verbeteringen op het gebied van snelheid, veiligheid en gebruiks- en zoekmachinevriendelijkheid. Daarnaast vind ik het erg leuk om klanten te helpen hun doel te bereiken.

Het bericht Verschillende resultaten in Google Analytics en AdWords verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Waarom visuele sitelinks je AdWords resultaten zullen verbeteren

5 February 2018 | By | No Comments

Waarom visuele sitelinks je AdWords resultaten zullen verbeteren

Het belang van het gebruik van advertentie extensies heeft veel verschillende reden. Hoofdzakelijk leidt dit tot het vergroten van de visibiliteit, en informatie in de search engine results page. Google werkt voortdurend aan het toevoegen van verschillende ad extensies zodoende de adverteerder de kans te geven extra informatie te tonen en dus relevanter te zijn voor de gebruiker, die een specifieke nood heeft.

Ad

Hiervoor heeft Google heeft recent een nieuwe feature gelanceerd waarin de advertentieteksten nog meeslepender zijn voor mensen die zoeken naar jou op hun mobiele toestellen. Volgens het Engelse idiom ‘One picture is worth a thousand words’, wordt de vastberadenheid van het ontstaan van deze functie uitgelegd. Om die reden zijn visuele sitelinks toegevoegd aan de lijst van de vele advertentie extensies. Aan de hand van een swipeable carousel, wordt het als adverteerder mogelijk om verschillende visuals te vertonen. Deze soort extensies kunnen gebruikt worden in plaats van de traditionele sitelinks, die idealiter bij elke advertiser reeds geïmplementeerd zouden moeten zijn. Waar traditionele sitelinks enkel bestaan uit tekst, die een dan user leidt naar een specifieke webpagina, bestaan de visuele sitelinks daarentegen uit afbeeldingen. Deze leiden op zich ook naar een specifieke landingspagina. Op een bepaalde manier werken de traditionele en visuele sitelinks op eenzelfde manier, namelijk met de titel, descriptie lijn en landingspagina. Desalniettemin, is het de bedoeling bij visuele sitelinks om visuele informatie te geven waardoor gebruikers het product beter ervaren. Een voorbeeld hierbij zijn mensen die op zoek gaan naar een healthy lunch. Zij kunnen direct uitmaken via visuele sitelinks tot welk recept zij zich aangetrokken voelen door doorheen de carousel te swipen.

Wat kan, en wat kan niet met visual sitelinks?

Resultaten van de visuele sitelinks hangen sterk af van de kwaliteit van de afbeelding, alsook de relevantie tot de keywords. Om die reden is het belangrijk na te gaan wat er kan en niet kan met de visuele sitelinks. Google geeft aan dat afbeelding wel degelijk de product experiences naar voor moet brengen en emotionele reacties dient op te wekken.

Key content requirements zijn:

  • Je start altijd met minimum 4 images, steeds in een 16:9 ratio. Dit wordt daarenboven supported door een titel en description line die relevant is aan de afbeelding.
  • Het gebruik van enkel een logo of graphic overlays is niet toegestaan. De afbeeldingen moeten generiek blijven zodoende emotionele reacties op te wekken zonder invloed door graphic brand illustrations. Daarentegen is het wel zo dat een bepaalde huisstijl hierin kan doorgetrokken worden op dat je steeds herkenbaar blijft voor de user.
  • Geen tekst overlay. Via de tekst titel en description krijg je reeds de opportuniteit om met een gelimiteerd aantal woorden aan te geven waarover de afbeelding gaat en wat er schuilt achter een klik.
  • Het gebruik van collages is niet toegelaten, slechts één afbeelding per visuele sitelink is toegestaan.
  • Gevoelige categorieën zoals alcohol, pharma, non-family safe content zijn niet toegestaan en niet in lijn met de Google Policies.
  • Zorg ervoor dat de visuals van goede kwaliteit zijn. Dit is niet enkel belangrijk voor het proces van Google, maar doet ook de user experience ten goede.

Conclusie – visual sitelinks, iets voor jouw business?

Wat is nu de reden om deze nieuwe feature zeker uit te proberen? Doe het niet enkel met de reden om jouw advertentie groter en meer zichtbaar te maken. Aangezien het visuele element uitspringt in een hoofdzakelijk uit tekst bestaande pagina, springt dit meer in het oog. Wegens de directe product ervaring, stijgt dan ook vaker de relevantie bij de user. Op die manier groeit ook de click-through rate van de advertenties mee. Daarbij komt het feit dat Google alle actieve advertentie extensies als een bepalende factor meeneemt in de ‘expected click-through rate’, wat op zich een positief effect heeft op de quality score en dus ook wat je betaalt per klik. Een daling in mobiele gemiddelde CPC’s kunnen met andere woorden verwacht worden bij het implementeren van deze ad extensies.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 Om alles hierboven op te sommen, visuele sitelinks maken het mogelijk om belangrijke elementen van de adverteerder in de kijker te zetten, door het gebruik van afbeeldingen die de aandacht trekken op mobiele toestellen. Alle afbeeldingen op een rij vormen een carousel waar de voornaamste acties scrollen en klikken zijn. Hier bovenop, komt de titel, korte description en een dedicated landingspagina om mensen nog meer te informeren en ergens heen te brengen na hun klik.

Bij het implementeren van de visuele sitelinks is het steeds belangrijk om de beperkingen en best practices te consulteren zodoende een goede user experience te creëren. Op die manier wordt de click-through rate geoptimaliseerd en zet dit mensen aan om de gewenste actie op jouw website te vervolledigen. Als laatste, moet hierbij vermeld worden dat momenteel enkel sitelinks in de Engelse taal ondersteund worden.

Auteur:  Elisabeth Marécaux

Bron: Semetis

Het bericht Waarom visuele sitelinks je AdWords resultaten zullen verbeteren verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Dé 7 advertising trends van 2018 voor de customer journey

1 February 2018 | By | No Comments

Dé 7 advertising trends van 2018 voor de customer journey

2018 belooft weer een bewogen jaar te worden op het gebied van online advertising. Tijdens ons kennisevent PMU begin december stonden deze ontwikkelingen en andere ontwikkelingen centraal. In dit blog zetten we de belangrijkste trends rondom online adverteren in 2018 nog een keer op een rij.

Dit artikel verscheen eerder op Twinkle.

Advertising trend 1: Storymarketing

De consumptie van video’s neemt steeds verder toe. Men wil méér video’s zien van online marketeers. Kortom, 2018 is hét jaar om je merk middels video onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Wordt dus top of mind bij je potentiële kopers door impact te creëren. Dit doe je vooral met emotie. Denk aan die supermarkt die ons allemaal in tranen krijgt door gescheiden ouders weer samen Kerst te laten vieren. Of de verzekeraar die ons waarschuwt voor appen tijdens het rijden door gebruikers van hun telefoon tijdens het verkeer te confronteren met de gevolgen.

Video kun je ook inzetten door sfeervolle afbeeldingen te tonen die samen een verhaal vertellen en je laten verlangen naar het product of de bestemming. Hieronder zie je een voorbeeld zoals Turismo Canarias dat doet op Facebook. Door tekst of ondertiteling te gebruiken in de video zorg je ervoor dat iedereen je boodschap optimaal beleeft, ook zonder het geluid aan te zetten.

Ook Igor Beuker, keynote op PMU 2017, onderstreepte het belang van storymarketing: de technologiebazen (math-men) en hun bedrijven zijn de toekomst. Go digital, or go home, want in de toekomst bestaat er geen traditionele tv meer, maar zijn niche video apps de standaard.

Advertising trend 2: Personalisatie en segmentatie

Gebruikersdata staat komend jaar nog meer centraal waardoor we advertenties in 2018 steeds beter kunnen personaliseren. We zitten al enige tijd op die koers, maar het gebruik van doelgroep data in advertenties wordt nu volop toegepast, van online zoekopdrachten tot televisie. Om personalisatie en segmentatie te bereiken wordt data opgesplitst en ontstaan silo’s van segmentaties.

Dit maakt advertenties persoonlijker doordat de boodschap op het juiste moment, op de juiste plaats en tot slot bij de juiste persoon in beeld komt. Zelfs hyperpersonalisatie is mogelijk. Zo stuurt Knab klanten per e-mail een gepersonaliseerde video waarin de klant (met naam) de hoofdrol speelt. Onderstaand een fragment uit de algemene video.

 Advertising trend 3: realtime (predictive) remarketing

De verzamelde gebruikersdata wordt steeds vaker toegepast voor remarketing doeleinden. Door de gegevens van klanten en websitebezoekers te analyseren ontstaan betere inzichten om de juiste boodschap aan de juist persoon te tonen. Gebruik maken van de mogelijkheden van programmatic advertising gebeurt steeds vaker, zodat advertenties real-time worden getoond aan de juiste persoon en niet onbelangrijk: geheel automatisch. Dit artikel over programmatic display advertisinggaat hier verder op in.

Verder krijgen marketeers steeds meer mogelijkheden om predictive remarketing toe te passen door vergelijkbare doelgroepen. Daarnaast rolt Google op korte termijn de mogelijkheid uit om in-market doelgroepen te gebruiken zodat je mensen kunt bereiken die op het punt staan een aankoop te doen.

Ad

Advertising trend 4: privacy & de GDPR

We krijgen dus steeds meer data van onze gebruikers. Nog even en je kent ze beter dan zij zichzelf. Helaas zitten er wel restricties op het gebruik van deze data. En dat wordt in 2018 alleen maar strenger. Vanaf 25 mei 2018 zal de nieuwe databeschermingswet GDPR/AVG ervoor zorgen dat bedrijven aan strengere eisen moeten voldoen bij het verzamelen en bewaren van cookies. Houd je je niet aan de regels? Dan riskeer je (toren)hoge boetes. Let dus goed op dat de privacy van gebruikers niet in het geding komt.

 Advertising trend 5: Mobile & lokale marketing

De groei van mobiel is al enige tijd aan de gang en de verwachting is dat deze trend nog wel even doorzet. Enkele belangrijke statistieken over mobile waar je simpelweg niet omheen kunt:

  • Bijna 80% van consumenten gebruiken hun mobiele telefoon voor zoekopdrachten
  • 10% van alle aankopen vindt tegenwoordig plaatst op een mobiele telefoon
  • Tijdens Sinterklaas kocht 18% via zijn of haar mobiele telefoon

Het advies is dan ook om advertentiecampagnes in te richten op mobiel door bijvoorbeeld gebruik te maken van de IF-functie van AdWords. Hiermee kun je andere advertenties tonen als iemand op een mobiele telefoon surft. Door de toename van mobiel gebruik wordt het steeds belangrijker om lokaal te adverteren. Vooral voor bedrijven met fysieke winkels zijn er steeds meer mogelijkheden op search, display en social kanalen.

Local ads sturen bijvoorbeeld verkeer naar de fysieke winkel als een gebruiker zich dichtbij een vestiging bevindt. Een andere mooie ontwikkeling is de steeds grotere bereidheid om aankopen te doen op social media, vooral via mobiele telefoons. Steeds meer mensen doen direct een aankoop op Facebook of Instagram en het kanaal draagt indirect ook steeds meer bij aan aankopen.

Advertising trend 6: voice Search

Deze trend gaat natuurlijk hand in hand met de stijging van het gebruik van voice search, met name voor lokale en oriënterende zoekopdrachten. Op dit moment is voice search bijna 25% van het totale mobiele verkeer. Naar verwachting gebruikt in 2020 50% van alle gebruikers voice search. Tijd dus om hierop in te spelen met bijvoorbeeld campagnes die het oriënterende en lokale zoekverkeer opvangen. Ook voor SEO zijn er genoeg kansen. In het blogartikel van SEO Consultant Ilonka Leermakers lees je hier meer over.

Advertising trend 7: Chatbots

Tot slot hebben we nog de opkomst van chatbots. Deze razendsnelle virtuele assistenten gaan ons leven zóveel gemakkelijker maken en zijn voor bedrijven zeer kostenbesparend en multi-inzetbaar. De mogelijkheden zijn dan ook groot. Denk aan de learnings van chatbot gesprekken die overal kunnen worden toegepast zoals het aanbieden van een kop koffie bij vertraging van een vlucht of het optimaliseren van productinformatiepagina’s op je website.

Vooral voor SEO zijn er veel kansen, maar ook voor SEA wil je natuurlijk zo gericht mogelijk in beeld komen met je advertenties. Een trend om dan ook zeker in de gaten te houden en je alvast op voor te bereiden.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

Nieuw jaar, nieuwe kansen

Het belooft dus weer een dynamisch jaar te worden met volop nieuwe ontwikkelingen en kansen voor online advertising. Mijn advies: houd bij elke strategie, campagne of advertentie altijd de bezoeker in het achterhoofd. Doe je dit niet, dan sla je komend jaar de plank harder dan ooit tevoren mis. Zonde dus! Zorg dus dat je goed voorbereid bent en maak van 2018 jaar succesvolste jaar ooit.

Auteur: Lesley Groels

Het bericht Dé 7 advertising trends van 2018 voor de customer journey verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

4 niet te missen (technische) SEO trends voor 2018

1 February 2018 | By | No Comments

Met de aftrap van het nieuwe jaar is het weer de hoogste tijd om vooruit te kijken naar de aankomende ontwikkelingen in 2018. Komend jaar draait het onder andere om voice search, user experience en chatbots. Klaar voor een stevige vooruitblik? Lees dan alles over de 4 belangrijkste (technische) SEO trends voor 2018.

Trend 1: Voice Search

Volgens comScore zal in 2020 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Dat is nogal wat. Als SEO-specialist is het alsof je je doodvonnis getekend ziet worden. Maar even serieus, dit is een van de belangrijkste trends die invloed gaat hebben op alle kanalen binnen online marketing. Dit zie je ook duidelijk terugkomen in het aantal smart speakers dat er verkocht wordt. Voice search zorgt ervoor dat we gemakkelijk dingen kunnen vragen en ontdekken, waarbij we onze natuurlijke taal gebruiken.

De technologische vooruitgang op dit gebied gaat veel sneller dan wij denken. Niet lineair, maar exponentieel. Dit geldt ook voor voice search. Het begin is er al een tijdje en de ontwikkelingen gaan steeds sneller. Er zijn verschillende spelers binnen deze markt waaronder Microsoft Cortana, Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Siri, Samsung Bixby en Facebook M.

Vooral voor SEO is het belangrijk om te begrijpen waar voice search de data uiteindelijk vandaan haalt. Hoe wordt de vraag beantwoord? In dit geval focus ik vooral op Google die bijvoorbeeld gebruik maakt van de featured snippets en direct een antwoord geeft. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je het beste antwoord moet hebben.

Hiervoor moet je kijken naar het gesprek dat iemand voert met zijn personal assistant. Op basis daarvan kun je bepalen wat voor soort content je het beste creëert. In ditartikel van Moz staat hier een mooi voorbeeld van.

Ad

Wat moet je er mee doen?

Inspelen op de voice search trend? Bekijk dan de volgende zaken voor jezelf:

  • Denk na over de dialoog die gevoerd gaat worden
  • Breder (zoekwoorden)onderzoek op basis van vragen en optimalisatie voor natuurlijke taal
  • Focus op long-tail door langere zoekopdrachten en verover featured snippets
  • Focus op local omdat voice search zich vooral ook afspeelt op mobiel
  • Zorg voor goede reviews en maak zoveel mogelijk data op

Trend 2: User Experience

Volgens Google start 93% van de online ervaringen met een zoekmachine. Lees de vorige zin nog eens. Ze hebben het namelijk over de ervaring, niet enkel de zoekopdracht. Het is geen geheim dat Google steeds meer focust op de bezoeker en deze een optimale ervaring wil bieden. User Experience heeft hierdoor ontzettend veel invloed op SEO. Iets dat vaak wordt onderschat.

Google focust dus steeds meer op de bezoeker en stopt meer geld in Artificial Intelligence en Machine Learning, die juist meer focussen op user experience. Denk aan RankBrain, een machine learning systeem dat helpt hij het sorteren van de zoekresultaten op basis van o.a. user signals. Dit soort signalen worden dus steeds belangrijker in het algoritme. Zo wil Google steeds beter bepalen wat voor jou het beste antwoord of resultaat is. Hier gebruiken ze natuurlijk ook jouw interactie met verschillende websites voor.

Deze user signals bestaan onder andere uit:

  • CTR (doorklik ratio)
  • Tijd op de pagina
  • Bouncerate (wanneer kom je weer terug in de zoekresultaten en ga je op zoek naar iets anders?)
  • Frequentie van bezoek

Hoe vertaalt dit zich naar SEO? Het betekent dat je een “CTR Jedi” moet worden. Je moet strijden om de clicks in de zoekresultaten en de bezoeker verleiden om op jouw resultaat te klikken. Daarnaast is de tijd op de pagina ook heel belangrijk. Vooral als je weet dat de gemiddelde tijd op de pagina voor een Google zoekresultaat iets meer dan 3 minuten is. Tot slot wil je niet dat bezoekers direct bouncen en in de zoekresultaten op zoek gaan naar een beter antwoord.

Wat moet je er mee doen?

Ga aan de slag met de volgende zaken om op deze trend in te spelen:

  • Boost je CTR: analyseer waar deze laag is en waardoor dat komt en test met bijvoorbeeld andere titels of meta descriptions
  • Verhoog de tijd die bezoekers doorbrengen op de pagina, met focus op:
    • Snelheid
    • Usability
    • Content
  • Focus op je bezoeker

Trend 3: AMP

We weten allemaal dat snelheid belangrijk is. Een statistiek waarin staat dat 53% van de bezoekers je website verlaat als deze niet binnen 3 seconden geladen is, zal je dan ook niet verbazen. Toch is het voor veel bedrijven nog steeds een struikelblok. Omdat snelheid zo belangrijk is, vooral op mobiel, is het AMP project gestart. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een open source project dat het web uiteindelijk voor iedereen beter moet maken.

In den beginne waren AMP’s vooral uitgeklede versies van pagina’s op je site. Deze pagina’s worden gemaakt van speciale AMP HTML, Javascript en Cache. Dit zorgt ervoor dat deze pagina’s razendsnel laden. Er bestaan nog veel mythes rondom AMP’s zoals:

  • Dat het alleen de uitgeklede versies zijn
  • Dat je weinig tot geen design kunt toevoegen
  • Dat je geen functionaliteiten hebt
  • Dat het niet geschikt is voor e-commerce sites

Ik heb goed nieuws: dat is niet zo! Inmiddels kun je al heel veel met AMP’s en worden ze ook veel gebruikt in e-commerce, bijvoorbeeld door Ebay, Zalando en AliExpress.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoewel AMP niet direct een ranking signaal is voor SEO, kun je je voorstellen dat AMP’s, wanneer goed gebruikt, wel een bredere zichtbaarheid opleveren. Vaak scoren ze ook hoger in de mobiele zoekresultaten. Op dit moment gaat AMP niet ten koste van de gewone organische zoekresultaten, maar het zou natuurlijk kunnen dat door de groei van AMP’s deze meer getoond gaan worden dan normale organische resultaten.

Belangrijk om te weten is dat AMP’s soms wel aardig wat ontwikkelingstijd kosten en dat nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn. En niet te vergeten: als je techniek niet op orde is, wordt je niet vertoond in de zoekresultaten. Pak het dus meteen goed aan.

Wat moet je er mee doen?

Bereid je voor door de volgende zaken op te pakken:

  • Ga testen met verschillende pagina’s zoals contact, blogs, categorie- en productpagina’s
  • Kijk of functionaliteiten ondersteund worden in AMP
  • Schat in hoeveel moeite het gaat kosten
  • Zorg dat je techniek helemaal op orde is
  • Stel je metingen goed in
Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

Trend 4: chatbots

Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat klanten in 2020 85% van hun relatie met een merk zonder menselijk contact zullen afhandelen. Ik moet eerlijk zeggen dat deze voorspelling mij als SEO-specialist en mens enigszins beangstigt. Ik kan me er nu namelijk nog niets bij voorstellen. Maar je ziet zeker een duidelijke trend in de populariteit van chatbots.

Het idee van chatbots wordt steeds meer geaccepteerd en ze komen ook steeds meer voor. Voor bedrijven bieden chatbots veel voordelen:

  • Gemakkelijker te trainen
  • Altijd beschikbaar
  • Gemakkelijk schaalbaar
  • Efficiënter
  • Goedkoper

Voor SEO kunnen chatbots belangrijk worden omdat ze bijdragen aan meer social proof en betere referenties voor je bedrijf. Waar reviews nu heel belangrijk zijn, kan de interactie met de chatbot straks ook zorgen voor een goede ervaring met het bedrijf. Daarnaast kunnen ze ook de user experience verbeteren, waarvan we net zagen dat die zo belangrijk is. Tot slot kunnen chatbots als feedback tool dienen voor SEO en CRO. Een chatbot kan in de klantreis natuurlijk prima vragen om feedback.

Hoewel chatbots steeds populairder worden, zijn ze op dit moment nog niet standaard. Veel chatbots zijn nog te basic en niet echt bruikbaar voor de bezoeker. Een heikel punt, want zo doe je juist afbreuk aan de user experience. Daarnaast zijn er voor SEO een aantal drempels. Zo staat de content die een chatbot gebruikt meestal in een database, waardoor deze niet te indexeren is. Dit betekent dat een focus op de normale SEO optimalisatie voor nu essentieel blijft. Dit kan in de toekomst zeker veranderen. We moeten gaan ervaren wat voor invloed deze trend gaat hebben in de online marketing en op de klantreis. Ik denk zelf dat dit soort trends ons steeds meer dwingen om online marketing breed te kijken i.p.v. naar alleen SEO bijvoorbeeld.

Er zijn al bedrijven die chatbots op een goede manier inzetten, zoals Bag to School. Hier helpt een chatbot je om een nieuwe tas uit te zoeken:

Vervolgens kan ik meteen navigeren naar verschillende producten. En de chatbot zit nu direct in mijn Facebook Messenger inbox. Handig!

Wat moet je er mee doen?

Wat jij ermee moet? Bijvoorbeeld het volgende:

  • Onderzoek of een chatbot waarde toevoegt voor jouw doelgroep
  • Bekijk of en welke online processen je kunt automatiseren
  • Onderzoek wat je bezoeker allemaal wil weten. Het achterhalen en uitwerken van dit soort vragen kan ook weer interessant zijn voor je aanwezigheid in de featured snippets
  • Blijf testen!

Conclusie over de SEO trends 2018

Volop ontwikkelingen dus waar je op kunt (of misschien wel moet) inspelen. Vergeet echter niet dat bij al deze trends je doelgroepen centraal moeten staan. Onderzoeken in plaats van aannames en testen wat echt werkt is dus het advies.

Er zijn natuurlijk nog veel meer ontwikkelingen gaande. Denk onder andere aan de mobile first index (die er komend jaar toch echt lijkt te komen) en de uitbreiding van de meta descriptions. Besteed deze eerste dagen van het jaar dan ook nog wat tijd aan research en zorg dat je jouw nieuwe jaar goed start.

Meer weten over de belangrijkste SEO trends en ontwikkelingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en bekijk ook ons online marketing blog voor nog meer tips. We helpen je graag aan een vliegende start. May the Force be with you!

Auteur: Ilonka Leermakers

Het bericht 4 niet te missen (technische) SEO trends voor 2018 verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Wat is Google Smart Display?

16 January 2018 | By | No Comments

Wat is Google Smart Display?

Er zijn nu meer dan 3 miljoen apps en websites beschikbaar op het Google Display Netwerk en bijna evenveel mogelijkheden om je advertenties te targeten op het internet. Hoewel al deze targetingopties aan geavanceerde adverteerders volledige controle over hun advertenties en prestaties gunnen, kan het voor veel van hen behoorlijk overweldigend zijn.

Inderdaad, er dient met meer en meer factoren rekening te worden gehouden om efficiënt te adverteren (Effectiviteit, creativiteit, apparaat, timing, geolocatie, demografie, interesses, gedrag, … zijn slechts het zichtbare deel van de ijsberg) en het is onmogelijk voor een adverteerder om van al deze elementen te profiteren op een manuele wijze.

Ad

Dit is waar nieuwe Google Smart Display-campagnes het verschil kunnen maken: dit conversie-georiënteerde Display-formaat maakt gebruik van de kracht van Google’s machine learning om dynamischer en creatiever te zijn. Google positioneert het als “automatisering op schaal, waardoor u rijkere ervaringen aan de gebruikers en betere resultaten voor uw merk kunt leveren.”

Er zijn drie belangrijke eigenschappen als je het met traditionele display campagnes vergelijkt :

  • Responsive creatives : het systeem combineert door adverteerders geleverde titels, beschrijvingen, logo’s en afbeeldingen om responsieve tekst-, weergave- en native-advertenties te maken die in aanmerking komen voor ‘placements’ op het display-netwerk (er hoeven geen verschillende formaten van banners gemaakt te worden)
  • Target CPAs bidding : zoals vermeld, is dit formaat conversiegericht. Daarom biedt u op een CPA-doel in plaats van de gebruikelijke CPM of CPC..
  • Automatically (IA) determined targeting : for each auction, the system determines the likelihood of conversion based on thousands of factors. Bepaling van targeting: voor elke veiling bepaalt het systeem de waarschijnlijkheid van conversie op basis van duizenden factoren.

Uw eerste Smart Display-campagne maken

Eerst en vooral moet u minimaal 50 conversies hebben in het Display Netwerk of 100 conversies in het zoeknetwerk uit de afgelopen 30 dagen. Als u niet aan deze vereisten voldoet, kunt u zich niet aanmelden voor Smart Display wanneer u een campagne maakt.

Het maken van een slimme display-campagne lijkt veel op een traditionele display-campagne. De enige eigenaardigheden zijn het feit dat u een doel-CPA heeft en dat het om een  soort van responsieve banners gaat.

  1. Klik op + Campagne en selecteer enkel het  Display Netwerk.
  2. Onder de marketingdoelen, kan u een van de doelstellingen kiezen onder ‘Drive-action’.
  3. Vink ‘Gebruik Smart display-campagne’ aan. In het onderste gedeelte van het tabblad
  4. Kies uw geografische en specifieke targeting rond de taal voor deze campagne.
  5. Voer uw dagbudget en CPA-bod in.
  6. Klik op Opslaan en doorgaan

Google Smart Display Ads setup

Het enige dat u hoeft te weten, is uw advertenties maken. Voer hiervoor meerdere items per categorie in. Om het gebruik van de sjabloon te maximaliseren, moet u ervoor zorgen dat er voldoende varianten van elk item zijn geïntegreerd. Aanbevolen:

  • 5 tekstkoppen
  • 5 regels voor tekstbeschrijving
  • 15 afbeeldingen (zonder enige tekst)
  • 5 logo’s
  • 1 landingspagina (u kan er geen meerdere gebruiken)

Belangrijk: uw activa moeten volledig uitwisselbaar zijn. Elke titel, kan bijvoorbeeld, worden gekoppeld aan een afbeelding of beschrijving.

Google Smart Display Ads setup

Best practices & performances

Als u de resultaten wilt maximaliseren en ervoor wilt zorgen dat de kans dat een nieuwe Smart Display-campagne correct wordt uitgevoerd, moet rekening worden gehouden met enkele praktische tips:

  • Als het gaat om CPA-biedingen, moet u streven naar een doel-CPA die 50% hoger is dan uw zoek-CPA (of 20% hoger dan de CPA voor remarketing).
  • In termen van budget is het aanbevolen om een ​​dagbudget van 10 tot 20 keer uw doel-CPA te hebben, vooral tijdens de eerste weken dat uw campagne live zal zijn. Hiermee kunt u voldoende volumes aan gegevens genereren om het algoritme goed te laten functioneren.
  • Smart Display-campagnes kost tijd om @full potential te gebruiken. Het vereist 1 week leren, waarbij de resultaten veel kunnen fluctueren. Het is normaal dat het algoritme verschillende elementen test om de best presterende assets en targeting te vinden. Laat het dan ook 2-3 weken lopen voordat je begint met het aanbrengen van wijzigingen.

Van wat we hebben waargenomen bij onze eerste tests voor verschillende klanten, hoe meer gegevens je bezit, hoe efficiënter de Smart Display is. Hoewel het gebruik voor ‘kleine’ bedrijven resultaten laat zien die vergelijkbaar zijn tot iets beter dan bij traditionele display-campagnes, is deze echt sterk voor grotere bedrijven, met een merkbare toename in conversieratio (tot + 30-40%).

Bron: Semetis

Auteur: Cédric Lequenne

Het bericht Wat is Google Smart Display? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

6 nuttige tips voor DoubleClick Search

16 January 2018 | By | No Comments

6 nuttige tips voor DoubleClick Search

DoubleClick Search (DS) is een search management platform dat als doelstelling heeft om marketeers en agencies efficiënt hun search marketing campagnes te laten beheren via één platform. Denk bijvoorbeeld aan Bing, dat  een marktaandeel heeft van ongeveer 4% heeft in België. De DoubleClick Search interface geeft overzichtelijk de resultaten weer over de verschillende zoekmachines en media kanalen, zoals AdWords & Bing.

Ad

Verder zou je via DoubleClick Search geld en tijd kunnen besparen door middel van de talloze functionaliteiten om manuele taken te automatiseren waaronder de automated bidding tool, die ervoor zorgt dat de resultaten van je campagnes verbeteren.

Hier zijn alvast 6 goede redenen om DoubleClick Search eens uit te proberen.

Saved Views

In DoubleClick Search heb je de mogelijkheid om uitgebreide filters toe te passen op je advertising account in combinatie met een aangepaste set van kolommen.

Dit hoef je niet telkens opnieuw in te stellen als je DoubleClick Search opent, maar je kan dit ook opslaan als een ‘saved view’. Je kan bijvoorbeeld een ‘saved view’ opslaan voor alle campagne metrics die je elke ochtend snel wil nakijken, en op die manier kan je in één oogopslag zien hoe deze campagnes lopen.

Doubleclick search

Labels

Labels kunnen toegevoegd worden aan elke campagne, ad group, advertentie of keyword. Door middel van deze labels kunnen alle items met hetzelfde label weergegeven worden. Verder kan je rapporten maken op basis van dit specifieke label en bulk bewerkingen uitvoeren. Labels zorgen er dus voor dat je keywords kan rapporteren en bewerken buiten de bestaande campagne structuur.

Automated Rules

Automatische regels zorgen ervoor dat je aanpassingen kan doen in de instellingen van je campagnes, ad groups, ads of keywords op basis van criteria die je op voorhand bepaalt. In plaats van onmiddellijk de aanpassingen in de instellingen te doen, kan je met een automatische regel bepalen dat je een melding krijgt van zodra je campagne correspondeert met de criteria die je op voorhand had gedefinieerd. Een automatische regel kan bijvoorbeeld gebruikt worden om labels toe te voegen aan alle keywords met een lage CPC, of aan alle keywords die gelinkt zijn aan je ‘brand’ campagnes.

Doubleclick search

DS Executive Report

Automatische rapportage is één van de functionaliteiten van DoubleClick Search waarmee je tijd kunt winnen. De executive reports in DoubleClick Search zijn gemakkelijk op te stellen en te onderhouden en kunnen gebruikt worden voor wekelijkse of maandelijkse opvolgingsrapporten maar ook voor ad hoc rapportage. Je hoeft het rapport maar éénmalig op te zetten, en dit kan opgebouwd worden uit meerdere tabbladen waarin grafieken, tabellen,..  eenvoudig toegevoegd en gekopieerd kunnen worden.

Executive Reports zorgen ervoor dat je gemakkelijk een overzichtelijk rapport kan maken van je belangrijkste KPI’s zoals investering, clicks, CTR, conversies,.. over verschillende product categorieën, devices, zoekmachines, .. . De data uit het rapport kan uit verschillende advertisers of accounts komen. Dit rapport maakt het verder ook mogelijk om je campagnes op een simpele manier verder op te volgen, zowel op campagne naam als op label.

Het rapport kan gedeeld worden via een link, downloaden in Excel of pdf is ook mogelijk.

Doubleclick Search

Support

Doubleclick Search biedt uitstekende support aan. Er is een uitgebreid aanbod aan tips en tutorials via het Doubleclick Search Help Center. Bovendien is er ook ondersteuning via live chat in het platform. Op die manier kan je op een hele snelle manier een antwoord krijgen op al je vragen.

Doubleclick search

Display Remarketing via Search ads

Deze optie maakt het mogelijk om een audience te maken van iedereen die op een search ad klikt. Hier kan je dus opnieuw gebruik maken van labels om het zoekvolume op bepaalde gelijkaardige keywords te groeperen. Op basis van de clicks wordt er dan een cookie lijst aangemaakt om te gebruiken in DoubleClick Bid Manager.

Stel nu dat je low end & high end producten in je aanbod hebt, en je geeft de corresponderende keywords een label in je search campagnes. Dan kan je de personen die op zoek zijn naar een high end product uitsluiten in de display campagnes voor de low end producten.

Bron: Semetis

Auteur: Edith Denyz

Het bericht 6 nuttige tips voor DoubleClick Search verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Internationale SEO? Dit moet je weten als Marketing Manager!

8 January 2018 | By | No Comments

Als SEO consultant besteed ik 90% van mijn tijd aan het optimaliseren van websites voor de Nederlandse markt. Echter, buiten Nederland zijn er ontzettend grote markten die potentieel interessant zijn. Daarom ben ik afgelopen september afgereisd naar Brighton om een training Internationale SEO te volgen, gegeven door Emily Mace en Neil Cains van Oban International.

 

Ad

Tijdens de training “Internationale SEO” werden de verschillende fases van het proces voor het organisch ranken van je website in het buitenland uitgebreid behandeld. Samengevat zijn er 5 fases om succesvol in internationale SEO te zijn:

  1. Markten en kansen identificeren
  2. Globale zoekmachines en tactieken
  3. Globale site structuren en technische overwegingen
  4. Global content marketing en strategieën
  5. Culturele bruikbaarheid en conversie

Markten en kansen identificeren

Wanneer je met je bedrijf of website internationaal wil concurreren zal je eerst gedegen onderzoek moeten doen naar de markten die potentieel interessant zijn. Breng hiervoor alles in kaart; de marketing, de logistiek, de marges, de wetgeving, de cultuur etc. Zonder een goede voorbereiding zal je niet of moeilijk slagen in het buitenland. Let ook zeker op de wetgeving, want die kan verschillen met de Nederlandse wetgeving. Wees hierop voorbereid en laat je niet verrassen!

Globale zoekmachines en tactieken

Je zal het misschien niet geloven, maar Google is niet overal de grootste zoekmachine. Zo is Baidu de grootste zoekmachine van China en is Yandex de populairste zoekmachine in Rusland. Heb je plannen om een Chinese website live te zetten? Optimaliseer dan ook volgens de richtlijnen van Baidu. Yandex is zoals gezegd de grootste in Rusland, maar ook in landen als Polen, Oekraïne, Kazachstan en Wit-Rusland wordt de zoekmachine veel gebruikt. Hieronder een aantal tips voor beide zoekmachines.

Globale site structuren en technische overwegingen

Een goede sitestructuur die internationaal werkt is ontzettend belangrijk om wereldwijd zichtbaar te zijn. Voor Nederlandse websites is dit vaak goed op te vangen. In Duitsland, Italië en Amerika zijn websites vaak volgens dezelfde structuur opgebouwd. Maar als je naar het “Oosten” gaat of naar Rusland, dan zal je moeten onderzoeken hoe websites hier zijn opgebouwd. Probeer dit niet zelf te doen, maar schakel de hulp in van lokale experts. Zij hebben de expertise om een website op een goede manier op te bouwen in het betreffende land.

 

Ad

 Global content marketing en strategieën

Content is king! Ook in landen buiten Nederland. Al zijn de zoekmachines Baidu en Yandex zijn hier nog minder ver mee dan Google. Linkbuilding is nog steeds van groot belang bij deze zoekmachines. Het zal alleen niet lang meer duren, voordat ook zij op hetzelfde niveau als Google zitten. Ben dus actief met bloggen, extern artikelen plaatsen (met follow links) en social media. Ook hiervoor geldt dat het belangrijk is om lokale experts in te schakelen.

Culturele bruikbaarheid en conversie

Ieder land heeft zijn eigen gebruiken en tradities. Onderschat deze verschillen niet. Zo is bijvoorbeeld de kleur rood bij ons een kleur van agressie en liefde. In China staat de kleur rood echter voor schoonheid. Als er geen rekening gehouden wordt met deze verschillen kan dit van enorme invloed zijn op de conversie.

Al met al was het een ontzettend leerzame training waar ik ontzettend veel van heb geleerd en veel inspiratie bij heb opgedaan. De boodschap was helder; zoek lokale experts op en zet samenwerkingen op als je naar het buitenland gaat met je bedrijf of website. Wanneer je alles zelf wil doen, zal je tegen heel veel problemen aanlopen. Met behulp van experts, kun je veel van deze problemen voor zijn.

Auteur: Teun de Wit

Bron: RIFF blog 

 

Het bericht Internationale SEO? Dit moet je weten als Marketing Manager! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Artificial Intelligence; Wat, Wie, Waar, Waarom, en hoe zetten we het in?

23 December 2017 | By | No Comments

Wie zichzelf up-to-date wil houden op het gebied van online is er het afgelopen jaar niet aan ontkomen: Artificial Intelligence (AI). Maar wat is het nou eigenlijk en hoe kunnen we het inzetten op gebied van online marketing? Je leest er meer over in dit artikel.

Eerst nog een aantal facts & figures die het belang van AI en onze markt benadrukken:

  • Volgens onderzoeksbureau Markets and Markets zal de waarde van de AI branche in 2020 oplopen tot 5,5 miljard dollar waar het in 2014 nog op 420 miljoen stond.
  • Vanaf 2018 zal meer dan 6 miljard apparaten ondersteuning vragen voor AI (Adviesbureau Gartner)
  • Ook concludeerde Gartner dat in 2020 85% van de interacties tussen bedrijven en hun afnemers geen menselijke tussenkomsten meer heeft.
  • Vanaf 2020 zal 50% van de zoekopdrachten gesproken zijn.

Ad

Wat is Artificial Intelligence (AI)?

Artificial Intelligence op zichzelf is eigenlijk niks nieuws, Artificial Intelligence (Kunstmatige Intelligentie in het Nederlands) staat namelijk voor zelflerende apparaten die op basis van data, impulsen en hun omgeving zelf beslissingen leren nemen waar ‘normaal gesproken’ menselijke intelligentie voor nodig is. Je kunt hierbij denken aan spraakherkenning, visuele waarneming en het nemen van menselijke beslissingen. Dit met het gevolg dat een bot in staat is geweest om de wereldkampioen, van de moeilijkste denksport ter wereld, te verslaan. Puur door duizenden spellen te spelen en te leren van beslissingen van de tegenstander en eigen beslissingen.

Wie maakt er gebruik van Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence is eigenlijk niet meer weg te denken in de huidige maatschappij; je ziet het al terug in de zelfrijdende auto’s van Google en Tesla, bij de voor jou aanbevolen nummers in Spotify en natuurlijk in de zoekresultaten van Google. Zo toont Google al jaren verschillende SERP’s (Search Engine Ranking Page) voor dezelfde zoektermen, gebaseerd op jouw geschiedenis en op de geschiedenis van vergelijkbare personen, maar ook het gedrag op deze SERP’s. Voor ons online marketeers is AI weer een stuk dichterbij gekomen door de inzet van chatbots op websites en de opkomst van ‘voice assistance’ door Google Home, Amazon Alexa en Microsoft Cortana.

Waar zetten we het in?

De ‘waar’ is in de vorige vraag al grotendeels beantwoord, maar nu we dichterbij ons eigen werkgebied zijn gekomen kunnen we hier verder op ingaan met voorbeelden uit de (Nederlandse) online wereld. Ten eerste zijn er al verschillende bedrijven die chatbots inzetten als (primair) klantcontactmiddel. Zo heeft verzekeringsmaatschappij ASR onlangs de overstap gemaakt naar een AI chatbot op de homepage die het traditionele menu inneemt.

Verder heeft KLM onlangs BlueBot geïntroduceerd als, zoals ze het zelf zeggen; nieuwe servicemedewerker. Deze bot is opgebouwd in Messenger van Facebook en geeft gebruikers van de chat functie de mogelijkheid om via een chatbericht een vliegticket te boeken.

Waarom zetten we Artificial Intelligence in?

Met de twee voorbeelden van ASR en KLM laten we eigenlijk al meteen zien waarom we Artificial Intelligence in willen zetten: we hebben namelijk weer een nieuwe manier om in contact te komen met onze klanten! Een website beantwoord veel vragen, maar toch blijft de website een statisch product waar we niet alles op kwijt kunnen. Daarnaast is de huidige markt er ook niet meer naar om bezoekers alles zelf uit te laten zoeken, zeker niet wanneer concurrenten daar eenvoudigere oplossingen voor aanbieden.

Wellicht is de belangrijkste reden dat, volgens de huidige vooruitzichten, in 2020 50% van de zoekopdrachten gesproken zoekopdrachten zullen zijn. Dit is enerzijds een trend op gebied van zoekgedrag, maar anderzijds ook een trend in de gehele online wereld waar wij ons op focussen. Iemand die een gesproken zoekopdracht uitvoert zal hier namelijk ook opvolging aan willen geven doormiddel van spraak. Chatbots zijn hierom ideale oplossingen, zo kun je straks tijdens het koken aan BlueBot vragen of ze even de vluchten voor je weekendje weg wil boeken.

Ad

Hoe zetten we Artificial Intelligence in?

Artificial Intelligence en chatbots zijn momenteel de meest logische combinatie om een nieuwe stap te zetten binnen ons werkgebied. Er zijn verschillende standaard tools beschikbaar om een chatbot op te zetten, hierbij willen we wel aangeven dat het opzetten nooit ‘just plug and play’ is. Het feit dat jouw bot fouten zal maken doormiddel van ‘small talk’, typo’s, smileys en het simpele feit dat gebruikers geïrriteerd kunnen raken, maakt het opbouwen van een bot, zeker als de bot moet leren van deze fouten, een enorme uitdaging. Messenger is een goede tool om een bot in op te bouwen. Wil je meer weten over chatbots en de bijbehorende code? MOZ heeft hier onlangs een blog over geschreven.

Tot slot willen we je meegeven dat zelfs wanneer slechts 1% van je bezoekers gebruik gaat maken van jouw bot dat je wel een speciale band opbouwt met deze 1%!

Enkele best practices & tips om rekening mee te houden tijdens het proces:

  • Maak duidelijk dat men te maken heeft met een bot waardoor fouten voor kunnen komen, hierdoor verminder je de irritatiefactor;
  • Bekijk voorafgaand aan het opzetten van een chatbot welke vraagstukken er al zijn en categoriseer deze;
  • Geef gebruikers van de bot een optie om contact op te nemen met een persoon door bijvoorbeeld ‘spreek met een persoon’ als codewoord mee te geven. Geef hierbij wel aan dat een bot sneller antwoord als een mens.
  • Voeg UTM tagging toe zodra een URL wordt doorgegeven binnen de chat;
  • Maak gebruik van een soft launch; laat om te beginnen slechts een gedeelte van de bezoekers gebruik maken van de chatbot;

Om in de woorden van Jonathan Seal van het Engelse bureau Mando te spreken: BOTS zijn User interface (UI), niet AI, maar wanneer je UI en AI combineert: ontstaat er magie!

Meer weten over de toekomst van Artificial Intelligence in de online marketing wereld? Neem dan contact op met de specialisten van RIFF.

Auteur: Emiel Tindemans

Bron: Tribal.nl

Het bericht Artificial Intelligence; Wat, Wie, Waar, Waarom, en hoe zetten we het in? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Offline conversies & winkelbezoeken

21 December 2017 | By | No Comments

De laatste jaren hebben we veel gehoord over 2 belangrijke uitdagingen:

  1. De grote overgang van het internet verbruik per apparaat.
  2. De uitdaging om de online & offline omgeving te integreren.

Eigenlijk lagen deze twee uitdagingen nog nooit zo dicht bij elkaar. Ze bouwen op elkaar verder. In juli 2017 vertegenwoordigde mobiele apparaten in België een totale internetconsumptie van 44,1%, tegenover 44,7% dat vertegenwoordigd werd door desktop (http://howwebrowse.be). Verschillende studies wijzen op de sterke correlatie tussen mobiele consumptie en shoppen in brick-and-mortar shops.

Ad

Het is altijd een grote uitdaging geweest voor retailers & e-commerce om de echte waarde en impact van mobiel adverteren te analyseren. Vanuit een resultaatgericht standpunt is mobiel adverteren momenteel minder interessant: minder conversies, lagere conversie ratio en een hogere kost per conversie. De uitdaging werd steeds groter omdat de mobiele consumptie is blijven stijgen terwijl het meten van de waarde nog steeds onduidelijk was. Een aantal jaren geleden startte Google Adwords met de integratie van cross-device conversions. Dit was een eerste stap richting een betere meting van de mobiele campagnes. Deze metric hielp bij de waardering van de assisterende rol van mobiel adverteren binnen het conversiepad. Het bracht interessante inzichten maar ook heel veel vragen omtrent de juistheid van deze waarde met zich mee. Vandaag zijn cross-device conversies geïntegreerd in Google AdWords’ data driven attributie model, waardoor we de waarde van elke raakpunt in de consumer journey beter kunnen inschatten.

Naast het meten van de impact van mobiel op online aankopen, zijn de belangrijkste technologische actoren, Google, Facebook en Waze, aan het bekijken hoe ze online adverteren kunnen linken met offline winkelbezoeken en aankopen. Deze link tussen online & offline is niet specifiek voor mobiel maar de ervaring leert ons de grootste impact wordt waargenomen op mobiel.

Zowel Google als Facebook hebben gewerkt aan twee belangrijke features die al (in beta) beschikbaar zijn (voor de Belgische markt). Het gaat over de volgende twee features:

  • Store Visits (winkelbezoeken) – het objectief is om de impact te meten van online adverteren op het aantal bezoeken aan fysieke winkels (brick-and-mortar shops)
  • Store Sales (or Offline Conversions / winkelverkopen) – het objectief is om de impact te meten van online adverteren op de omzet die gegenereerd wordt in fysieke winkels (brick-and-mortar shops)

Store Visits (Winkelbezoeken)

Wat is het ?

Zowel op Facebook als Google platformen heeft de metric winkelbezoeken het objectief om de gebruiker die een advertentie zag (of aan klikte) en daarna naar een fysieke winkel gaat te linken. De metric “Winkelbezoeken” meet dus het aantal bezoeken in de winkels en niet de omzet die gegenereerd werd in de winkel. Desalniettemin kunnen we de data, door een eenvoudige formule, makkelijk extrapoleren naar een schatting van de totaal gegenereerde omzet:

Winkelbezoeken digitaal meten

Hoe werkt het ?

Het bereken of meten van een winkelbezoek gebeurt zeer eenvoudig:

  • Een klant die zich inschreef en aanmeldde voor locatiegeschiedenis klikte of zag een advertentie.
  • Deze consument bezoekt vervolgens, binnen een bepaalde tijdspanne, een fysieke winkel.
  • Een winkelbezoek wordt gerapporteerd, geaggregeerd en geanonimiseerd.

Vanuit een technische invalshoek zien we dat beide platformen gebruik maken van GPS, Wifi signalen, geometrie, Wifi scanning en locatiegeschiedenis om te bepalen of de klant al dan niet de winkel betreedt. Belangrijk, de gegevens worden binnen een bepaald interval van betrouwbaarheid geëxtrapoleerd voor de populatie. Verder, als het gaat over nauwkeurigheid is de meting, dankzij alle opgeslagen gegevens, tot op 1 meter nauwkeurig. Bijgevolg is het goed genoeg om een onderscheid te maken tussen iemand die gewoon rondhangt bij de winkel of iemand die de winkel werkelijk betreedt.

Vanuit een puur operationeel standpunt bekeken zullen winkelbezoeken gerapporteerd worden als een nieuwe metric (voor zowel Google als Facebook).

 

Ad

Hoe kunnen we dit opzetten ?

De setup is relatief eenvoudig als je goed voorbereid bent. Het proces is licht verschillend voor de twee platformen:

Google

  • Je hebt een goed opgezette Google My Business (GMB) account nodig met al je locaties. Al die locaties moeten door Google geverifieerd zijn.
  • Je GMB en AdWords accounts moeten gelinkt worden.
  • Je Google account manager moet de feature activeren vanuit het platform.

Facebook

  • Je moet je Facebook Business locatie structuur rechtstreeks vanuit het platform opzetten.
  • Laat de feature activeren door een Facebook account manager.

Is het al beschikbaar ?

Facebook:
Het is momenteel in closed beta. Als je het wilt activeren, moet je het bespreken met je accountmanager.
Google:
Deze feature zal (in België) beschikbaar zijn vanaf het eerste kwartaal van 2018. Het is al beschikbaar in andere markten zoals Frankrijk, UK, USA, etc.

Store Sales (or Offline Conversions) (Winkelverkopen)

Wat is het ?

Op zowel Facebook als Google platformen hebben store sales (Google) en offline conversions (Facebook) het doel om de gebruiker die een advertisie aanklikte of zag en daarna een transactie maakte in een winkel te linken. Het grote verschil met store visits (winkelbezoeken) is dat er naar transactionele gegevens gekeken wordt.

offline winkelverkopen meten

Hoe werkt het ?

  1. Een ingelogde gebruiker klikt op een advertentie.
  2. Deze gebruiker bezoekt de winkel en meldt zijn/haar e-mailadres (en/of andere persoonlijke informatie) bij de aankoop.
  3. De adverteerder kan het gehashte e-mailadres met alle transactiegegevens uploaden via de platformen (Google & Facebook).
  4. Winkelverkopen matcht het emailadres van de ingelogde gebruiker met de verkoopdata van de adverteerder.

Merk op dat de data geëxtrapoleerd wordt binnen een bepaald betrouwbaarheidsinterval.

Het belangrijkste element om na te gaan alvorens de informatie naar Google en/of Facebook te verzenden is het legale aspect. Daarom raden we altijd aan om dit eerst te bespreken met de juridische afdeling. Zowel Google als Facebook heeft een heel duidelijk beleid omtrent dit element.

Hieronder zie je een voorbeeld van het type informatiedocument waar je over moet beschikken om de data te kunnen uploaden in de platformen.

voorbeeld template offline conversies

Hoe kunnen we dit opzetten ?

Net zoals winkelbezoeken, is de setup eenvoudig als je goed bent voorbereidt:

  • Google
  • Stel een document met de vereisten gegevens op volgens de richtlijnen.
  • Upload het document in het Google platform.

Facebook

  • Zet je Facebook Business location structuur op.
  • Creëer binnen het platform een offline event en wijs die toe aan je campagnes.
  • Stel het document op dat de offline events bevat.
  • Upload het document manueel of via de API op het platform.

Is het al beschikbaar ?

  1. Facebook:
    Ja, het is beschikbaar.
  2. Google:
    Dez feature zal eind Augustus/begin September 2017 beschikbaar zijn.

Conclusie

Voor enkele van onze klanten (actief in Frankrijk) hebben de meeste features al kunnen activeren. De resultaten waren verrassend, zo heeft het ons al geholpen om de waarde van investering die we maken in mobiel beter in te schatten. Zoals verwacht is mobiel is het apparaat met de laagste kost per winkelbezoek en de laagste kost per winkelverkoop.
Tijdens de introductie verwezen we naar de retailers en e-commerce bedrijven. We weten dat winkelbezoeken en winkelverkopen een grote impact gaan hebben op alle adverteerders met fysieke winkels. De automobiel zal kunnen rapporteren over de autoverkoop. Telecom zal kunnen rapporteren over de link tussen online investeringen en in de winkel gekochte abonnementen. De lijst is lang, zeker omdat deze features een enorme impact zullen hebben op de manier waarop we momenteel de waarde en impact van online adverteren als geheel en mobiel adverteren specifiek bepalen.

Het bericht Offline conversies & winkelbezoeken verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico