Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blog - Inbound Media

Inbound Marketing in de praktijk: ervaringen in de accountancy en consultancy

27 November 2017 | By | No Comments

Interview met Patricia de Broekert en Jeroen Rietvelt door Rob Meijers, partner bij 4Future

Foto

​Omdat het koopproces steeds meer online plaatsvindt, zetten veel organisaties in op Inbound Marketing.
​Bij accountants-, advies- en advocatenkantoren staat Inbound Marketing nog in de kinderschoenen. Werkt Inbound Marketing ook in deze sectoren die traditioneel drijven op mensen en persoonlijke relaties?
Patricia de Broekert ging aan de slag met Inbound Marketing bij Twynstra Gudde en Jeroen Rietvelt ging de uitdaging aan bij Visser & Visser accountants en adviseurs.

Ad

Rob Meijers interviewde Patricia en Jeroen over hun aanpak en lessen. Lees over praktijkervaringen met Inbound Marketing in de wereld van de zakelijke dienstverlening.

​Inbound Marketing is het creëren, delen en gemakkelijk vindbaar maken van content die aantrekkelijk is voor specifieke doelgroepen, waardoor zij geïnteresseerd raken en blijven terugkomen (pull), zonder potentiële klanten te storen (push). De essentie is dat je daar bent waar je doelgroep wil zijn, op het moment en de manier waarop je doelgroep dat wil.

Essentie van Inbound Marketing

​“Inbound Marketing is nauw verweven met content marketing, maar het gaat een stap verder”, aldus Jeroen Rietvelt.

​“Waar het bij content marketing vooral draait om het produceren en etaleren van kennis en inzichten, gebruik je bij Inbound ‘push’ en ‘pull’ methodieken om die content onder de aandacht van doelgroepen te brengen en ook om structureel leads te genereren.

​Inbound Marketing zit daarmee dichter op sales.”

Jeroen Rietvelt

Jeroen Rietvelt
​Voor Patricia de Broekert is het proberen leads te triggeren om naar je website te komen, maar een onderdeel van Inbound. Voor haar is de essentie dat je klantbehoeften achterhaalt en daar de juiste content bij aanbiedt.

Introductie in de organisatie

​Twynstra Gudde wilde zijn reputatie versterken op basis van kennis en kunde van adviseurs. “Op een seminar raakte ik in gesprek met een bedrijf dat HubSpotgebruikte” (HubSpot is een bekende softwareoplossing voor Inbound Marketing). “Hierover raakte ik zo enthousiast dat we er binnen de eigen organisatie mee aan de slag zijn gedaan”, aldus Patricia. “We hebben aan de directie voorgesteld om klein te beginnen met een pilot. Dat vonden zij prima zolang mijn afdeling z’n doelstellingen maar haalt.”

Patricia de Broekert

Patricia de Broekert
Toen Jeroen startte bij Visser & Visser werd er al geblogd. “Daarmee was de grootste stap al gezet. Maar er was weinig focus: iemand schreef een blogartikel dat werd geplaatst op het blog en gedeeld op LinkedIn, en daarmee was het klaar. Er werd verder niets mee gedaan”, vertelt Jeroen. “De eerste stap was om blogartikelen relevanter te maken door deze niet aanbod- maar vraag-gedreven te maken. Daarvoor voerden we onderzoek uit naar welke onderwerpen relevant waren en welke zoekwoorden daarbij hoorden. Maar collega’s waren ook vrij om zelf over een onderwerp te schrijven. Over iets dat zij bijvoorbeeld meemaakten of waarover ze een mening hebben.”

Aanpak

​Bij Visser & Visser begon de aanpak met het optimaliseren van bloggen. Stap 2 was het inrichten van e-mailmarketing. Jeroen onderzocht of e-mailmarketing kon worden opgezet in combinatie met marketing automation (automatisering van marketingtaken). “Daarbij ging het om vragen als: hebben we voor iedere fase voldoende content in huis? En hebben we de infrastructuur? Content was er genoeg, zowel voor het creëren van ‘awareness’ als ‘premium’ content” (waardevolle content waarvoor mensen iets willen terugdoen, zoals het invullen van hun e-mailadres).

Patricia is bij Twynstra gestart met een pilot bij twee adviesgroepen. Eén van de eerste stappen was een workshop over klantprofielen: wie is nou eigenlijk de (ideale) klant? “Vervolgens hebben we gekeken welke content er is die hierbij aansluit. En we hebben een redacteur ingezet: een adviseur weet veel, maar het schrijven van een blog is voor hen vaak best lastig.”

Foto

Wat was de grootste uitdaging?

​Over deze vraag hoeft Jeroen niet lang na te denken: “De grootste uitdaging bij Visser & Visser was leads genereren. Externe bekendheid vergroten ging goed en ook het profileren van de mensen zelf is gelukt. Maar de transitie van ‘awareness’ naar ‘consideration’ bleek heel lastig. Er was heel veel content voor het stimuleren van bekendheid, maar we zagen dat de klantreis geen lineair proces is. We hadden veel organisch verkeer op specifieke onderwerpen, maar het was lastig om daar met content een vervolg aan te geven.

Ons best gelezen blog ging bijvoorbeeld over fiscaal vriendelijk jubileren. Wanneer bezoekers dat artikel hebben gelezen, dan is het lastig om ze meer content aan te bieden. Maatwerk is dan cruciaal, maar je weet nog te weinig van de lezer en zijn situatie. En voor generieke content geven bezoekers hun identiteit niet meer zo snel prijs”, licht Jeroen toe.

Bij Twynstra was de grootste uitdaging om alle adviseurs opvolging te laten geven aan mogelijke leads, dat wil zeggen: mensen die op grond van hun online activiteiten benaderd moesten worden. “Dit geldt zeker niet voor iedereen, maar het doel was om hiermee iedereen in de organisatie te bereiken. Om adviseurs over de drempel te krijgen, lieten we successen zien door anderen te laten vertellen hoe deze aanpak voor hun werkt.“

Resultaten

​Dat werkte goed: na de pilot heeft Twynstra Guude de invoering van Inbound Marketing doorgezet. Zij werken er nu ruim 2 jaar mee. Dat Patricia’s aanpak succesvol was, blijkt wel uit het feit dat Twynstra Gudde de ‘Content- en inboundmarketing award’ won!

Ellen Peper (directievoorzitter), Huub Raemakers (partner) en Patricia de Broekert (marketing) nemen de Content- en inboundmarketing award in ontvangst (Twynstra Gudde)

Ellen Peper (directievoorzitter), Huub Raemakers (partner) en Patricia de Broekert (marketing) nemen de Content- en inboundmarketing award in ontvangst
Ook bij Visser & Visser bleven resultaten niet uit: de zichtbaarheid en herkenbaarheid van zowel het merk als de individuele professionals verbeterden aanzienlijk. De kennis van de medewerkers werd niet alleen beter vindbaar, maar ook meer bekeken en online gedeeld.
In de eerste drie kwartalen van 2016 nam het verkeer vanuit LinkedIn naar de website van Visser & Visser toe met 62%, terwijl het aantal bekeken blogs steeg met maar liefst 294%!

‘Lessons learned’

​Patricia concludeert dat het een goede keuze was om klein te beginnen met de implementatie van Inbound Marketing. “Klein beginnen met enthousiaste mensen die dit willen oppakken en laten zien hoe goed het gaat, is de belangrijkste succesfactor. En vooral anderen dat laten vertellen.” Een volgende keer zou zij nog meer investeren in het commerciële inzicht van de adviseurs. “Dat gaat verder dan Inbound Marketing, dat gaat over houding en gedrag”, aldus Patricia. “Belangrijk zijn een klantgerichte houding en gedrag, dan gaat het werken omdat je dan aan het inbound-proces ook echt opvolging kan geven!”

Wat Jeroen betreft, is een belangrijke conclusie dat de meeste business in deze sector toch via relaties en aanbevelingen binnenkomt. “Met Inbound Marketing kun je qua awareness veel bereiken, maar leads genereren, is erg moeilijk. Achteraf gezien is de vraag of je een marketing automation systeem moet willen inzetten in een branche die draait om hoogwaardige maatwerkadviezen. Waarschijnlijk is het slimmer om je met bijvoorbeeld e-mail marketing in combinatie met een IP tracker te richten op de ‘awareness’-fase. Inbound Marketing is zeer geschikt om je bedrijf en je medewerkers te profileren. Je geeft specialisten een gezicht door ze hun kennis en kunde te laten delen.”

Een IP tracker registreert het IP-adres van bezoekers van webpagina’s, waarmee je bijvoorbeeld website bezoekers op basis van eerder klikgedrag relevante content kunt tonen of mensen gericht kunt benaderen of uitnodigen op basis van hun interesses.
 

Ad

Gouden tip?

​Patricia’s tip aan anderen die bij een zakelijke dienstverlener met Inbound Marketing aan de slag willen? “Zorg voor een goed proces voor de samenwerking tussen marketeers, adviseurs en marktgroepen. Betrokkenheid en een goede relatie met de professionals zijn cruciaal.”

Jeroen: “Werk vanuit klantfocus, dat is heel belangrijk in kennisintensieve organisaties. Focus op het creëren en inzetten van waardevolle content in combinatie met e-mail en social media. En geef terugkoppeling aan de schrijvers, zowel inhoudelijk als statistisch. Dat motiveert enorm! Zo gaan deuren open voor zowel de professionals als de organisatie.”

Conclusie

We kunnen concluderen dat Inbound Marketing sterk kan bijdragen aan de online zichtbaarheid en vindbaarheid van zowel een accountantskantoor of adviesbureau als van individuele professionals. Mits genoeg – en de goede – content wordt ontwikkeld: content die naadloos aansluit op wat (potentiële) klanten bezighoudt.

Het mes snijdt aan twee kanten: de organisatie biedt individuele professionals een podium waarop zij hun kennis kunnen etaleren, waarmee deze professionals op hun beurt – gefaciliteerd door marketeers – actief bijdragen aan de marketing van de organisatie.

Het creëren en delen van goede content vereist transparantie, evenals de wil en bereidheid om kennis ‘weg te geven’. Angst om waardevolle kennis te delen, leidt tot generieke ‘vanilla’ content die niet onderscheidend is en daarmee niet effectief.

Ook wordt uit deze cases duidelijk dat de conversie van bekendheid creëren naar leads genereren en sales, een lastige is: het werkt alleen als de accountants, consultants of advocaten mogelijke online leads, actief en persoonlijk opvolgen. Daarom is betrokkenheid van fee earners en intensieve samenwerking tussen marketing en de praktijk essentieel.

Omdat adviseurs, accountants en advocaten over hoogwaardige, waardevolle kennis beschikken, is Inbound Marketing aantrekkelijk voor zakelijke dienstverleners. Het is niet gemakkelijk, maar organisaties die hierin slagen kunnen een voorsprong nemen op concurrenten die blijven steken in de traditionele scheiding tussen marketing en praktijk.

Auteur: Rob Meijers, 4Future

Het bericht Inbound Marketing in de praktijk: ervaringen in de accountancy en consultancy verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

5 valkuilen bij het schrijven van een webtekst

27 November 2017 | By | No Comments

Een tekst schrijven voor internet? Dat kan iedereen! Of toch niet? Een goede tekst schrijven is wellicht geen rocket science, maar we zien nog te vaak webteksten voorbij komen die de bezoekers eerder afschrikken dan overtuigen. Zonde, want dit gaat ten koste van je conversie en herhaalbezoek. Maar wat gaat er dan mis? In dit artikel zet ik 5 valkuilen bij het schrijven van een webtekst op een rij.

Ad

De eerste stap: bezoekers naar jouw website krijgen

We weten allemaal dat het verhogen van je conversie voor de meeste bedrijven het belangrijkste doel van een webshop of website is. Of het nu gaat om extra omzet of het genereren van meer leads. Een eerste stap om dit doel te behalen is bezoekers op je site te krijgen. Veel ondernemers investeren hier dan ook massaal in.

Advertenties worden opgezet en door middel van SEO optimaliseren we de vindbaarheid in de organische zoekresultaten. Dit is erg belangrijk en onmisbaar bij een goede online marketing strategie.

 

Schrikt jouw content bezoekers af?

Bezoekers weten je zo te vinden en belanden op je website. Maar dat is juist ook het punt dat het vaak misgaat. Want landt die bezoeker ook op een pagina met goede content? Het antwoord is te vaak nee, wat ervoor zorgt dat een bezoeker de site direct weer verlaat. Zonde, want zo loop je veel leads en omzet mis én verspil je eigenlijk het eerder geïnvesteerde budget. Goede content op je website is dus onmisbaar.

Zie je bij jouw site ook ruimte voor verbetering (of pagina’s met een hoog bounce percentage) en wil je zelf aan de slag met het schrijven van een webtekst? Voorkom dan in ieder geval onderstaande valkuilen.

 

Valkuil 1. Een website is geen boek

Anders dan bij een boek zit er aan een website geen begin of einde. Bezoekers komen via verschillende landingspagina’s op je website en gaan zelden iedere knop van de menubalk af. Houd hier bij het schrijven van je teksten rekening mee. Een pagina moet op zichzelf staan en wil je toch verwijzen naar iets wat je ergens anders hebt vermeld? Doe dit dan met een interne link.

Hoe dan wel? Zorg dat elke pagina een helder doel heeft inclusief de gepaste call-to-actions

 

Valkuil 2. Enkel woorden zijn niet genoeg

Bezoekers willen binnen enkele seconden zien of de pagina relevant is. Dus denk je dat een bezoeker die hele lap tekst door gaat lezen? Vergeet het maar. Begin de eerste alinea dus niet met een leuke, maar weinig zeggende tekst om vervolgens door te gaan met nog meer lappen niet relevante informatie.

Hoe dan wel? Kom in de inleiding direct tot de conclusie zodat de bezoeker in één oogopslag ziet of de pagina belangrijk is. Maak het vervolgens gemakkelijk leesbaar door gebruik te maken van tussenkoppen, opsommingen en afbeeldingen.

 

Valkuil 3. Voor wie schrijf je?

Ik, ik en nog een keer ik. Én je bezoeker is weg. Als ondernemer is het begrijpelijk dat je graag wilt vertellen wat je doet, waarom je dat doet en hoe. Echter vertel je al snel veel te veel. Een bezoeker wil enkel weten: What’s in it for me?

Hoe dan wel? Zorg dat glashelder is welk probleem jij voor je doelgroep oplost. Bedenk daarom bij iedere tekst die je schrijft of dit relevant is voor jouw doelgroep of dat je het vertelt omdat je het graag wilt vertellen.

 

Valkuil 4. De focus op zoekwoorden

Het gebruik van zoekwoorden in een tekst is essentieel voor je online vindbaarheid. Een veel voorkomende valkuil is echter dat je te veel zoekwoorden in een tekst propt. Het resultaat? Een tekst die niet lekker leest en ergernis oproept bij je bezoekers. Een andere valkuil is dat je een belangrijke zoekterm te weinig gebruikt. Hierdoor is de kans dat je erop gevonden wordt nihil.

Hoe dan wel? Kies per tekst 1 hoofdzoekterm en 2 subzoektermen en verwerk deze op een natuurlijke manier in de tekst. Zorg dat deze termen in ieder geval een aantal keer terugkomen en verwerk ze zo mogelijk ook in de tussenkoppen.

Leestip: Geen geduld voor content marketing? Ga voor Google Adwords

 Lees het artikel

Valkuil 5. Waar is de call to action?

Grote kans dat conversieverhoging het doel van jouw website of webshop is. Echter schijnen veel ondernemers dit te vergeten wanneer ze een webtekst aan het schrijven zijn. Netjes wordt verteld wat ze doen, wat ze verkopen en, als je geluk hebt, wat het de bezoeker oplevert. Alleen van ‘verkopen’ is weinig sprake omdat een duidelijke call-to-action ontbreekt. Het resultaat? Een bezoeker die geen actie onderneemt omdat hij/ zij niet weet wat verwacht wordt.

Hoe dan wel? Zorg bij iedere tekst voor een heldere call-to-action. Beschrijf je een product? Zorg dan voor een opvallende bestelknop. Leg je een van jouw diensten uit? Voeg dan een heldere knop toe om contact op te nemen of een afspraak te maken.

 

Op weg naar een ijzersterke webtekst!

Nu je bekend bent met veel gemaakte fouten bij het schrijven van een webtekst kun je aan de slag met het creëren van betere content voor je klanten. Vind je het toch lastig om een goede tekst te schrijven of wil je meer weten over content marketing? Neem dan gerust contact op met een van onze content specialisten. En vergeet niet om het Tribal blog te blijven volgen voor meer handige tips en tricks op het gebied van online marketing.

Het bericht 5 valkuilen bij het schrijven van een webtekst verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

10 zaken die content marketeers moeten weten over Account Based Marketing

14 November 2017 | By | No Comments

Auteur: Kione Smits

Bron: Graydon

De afgelopen jaren hebben content marketeers zich met name gericht op content voor inbound marketingstrategieën. We zijn gewend geraakt aan het maken van bepaalde typen content voor de verschillende fases in customer- en buyer journey’s. Met de opkomst van account based marketing (ABM) komen content marketeers voor een nieuwe uitdaging te staan. Wat moeten we echt weten over ABM? En in hoeverre verschilt content voor account based marketing van content voor inbound marketing?

Ad

1. Inbound marketing vs. account based marketing

Het grootste verschil tussen inbound marketing en account based marketing? Inbound marketing is een lead-based marketingstrategie waar het draait om het genereren van een groot aantal leads, terwijl ABM uitgaat van een beperkt aantal accounts die zo gepersonaliseerd mogelijk worden benaderd. Omdat veel content marketeers werken met een inbound strategie, vergelijk ik in dit artikel beide strategieën met elkaar om de verschillen in werk- en denkwijze te verduidelijken.

2. Kwaliteit boven kwantiteit

Waar we bij inbound marketing een gat in de lucht springen wanneer de leadsaantallen doorlopend stijgen, gaat de vlag bij ABM juist uit als de engagement met de contacten in de accounts hoog is. Het gaat niet langer om hoeveel leads er binnenstromen, maar juist om met hoeveel waardevolle en geïnteresseerde bedrijven u contact legt en onderhoudt. Kwaliteit boven kwantiteit dus.

3. Van een lineair proces naar losse flodders

Bij contentmarketing voor inbound staat alle content op een logische volgorde achter elkaar, in lijn met de uitgestippelde customer journey voor de buyer persona. Dit lineaire proces is op ABM niet van toepassing. De content voor ABM is beter te omschrijven als ‘losse flodders’: u richt zich op bepaalde accounts en kiest vervolgens voor specifieke manieren om die accounts te activeren en engagen.

4. Lead scoring of account scoring

En daarmee komen we ook meteen op het volgende punt. Bij ABM draait het om het engagementlevel van accounts als geheel in plaats van de ‘warmte’ van individuele leads. De leadscoring waarmee we bij inbound marketing werkten maakt plaats voor accountscoring: de optelsom van de individuele acties van contactpersonen binnen een account. Lees meer over accountscoring in het blog ‘3 redenen waarom data belangrijk is een succesvolle invoering van ABM.

Ad

5. Meer in lijn met salesactiviteiten

Account based marketing vraagt om een nauwe samenwerking tussen marketing en sales om de gezamenlijke bedrijfsdoelstellingen te halen. ABM gaat uit van de meest waardevolle klanten (accounts) voor uw bedrijf. En wie weet nou beter wat hen bezighoudt dan de mensen die er dagelijks contact mee hebben? Juist. De insights die sales kan verschaffen over uw target accounts is onmisbaar voor het maken van de juist content voor ABM. Dit uitgangspunt dwingt marketing ook tot een manier van denken die dichter bij de denkwijze van sales ligt.

6. De collectieve behoefte boven die van het individu

In tegenstelling tot inbound marketing bestaat een persona bij ABM niet uit een individuele lead, maar uit een volledig account. Oftewel: het account is de buyer persona. Elk account bestaat weer uit meerdere contacten, die samen een beslissing moeten nemen en moeten worden overtuigd van uw oplossing. Om dit te bereiken is het zaak een account als geheel te identificeren, te begrijpen en aan te spreken. U maakt dus ook content per account, waarbij u de diverse spelers tegelijk aanspreekt en engaged.

7. Verschillende niveaus van personalisatie

ABM content is in sterke(re) mate gepersonaliseerd dan inbound content en bevat ook verschillende niveaus van personalisatie. Hoe waardevoller het account, hoe meer insights er idealiter beschikbaar zijn en hoe specifieker u de contacten binnen dit account kunt benaderen. U maakt dan bijvoorbeeld geen blog die voor creditmanagers in het algemeen interessant is, maar een blog specifiek voor de creditmanager van bedrijf X, waarin u ingaat op wat er bij bedrijf X speelt. De volgende laag accounts die als ‘iets minder waardevol’ dan de bovenste laag zijn geïdentificeerd, benadert u op een iets minder gepersonaliseerde wijze, enzovoorts voor de volgende laag of lagen.

Personalisatie kan overigens op verschillende manieren worden doorgevoerd. Naast bovenstaande content voorbeeld en email, kunnen ook middelen als website personalisatie en targeted advertising worden ingezet voor een gepersonaliseerde ABM-benadering.

8. Schaalbaarheid en kleinere aantallen

Een account based benadering werkt beter als u een kleinere markt aanspreekt. Stel dat er slechts 50 bedrijven zijn waaraan u een specifiek product zou kunnen verkopen. Daar zou u een individuele strategie voor kunnen maken. Maar is uw markt zeer groot (richting de honderd- en duizendtallen) en divers, dan kunt u deze onmogelijk individueel en zeer gepersonaliseerd targetten. Voor markten van deze omvang is een inbound benadering wellicht beter realiseerbaar.

9. Meer outbound en push dan inbound en pull

Inbound en account based marketing verschillen ook van elkaar op het vlak van kanalen en tactieken. Voor account based marketing worden outbound kanalen zoals email en targeted advertising gebruikt, terwijl inbound juist staat of valt bij goede inbound kanalen zoals blogs. Daar zit ook meteen een gevaar: omdat ABM leunt op een push-benadering, kan een slecht uitgevoerde strategie al gauw overkomen als spam. Een goede strategie leidt daarentegen tot zeer gepersonaliseerde content die de juiste snaar raakt.

10. Groei door cross- en upsell

Omdat ABM in haar meest gepersonaliseerde manier inzoomt op een klein aantal specifieke accounts, is het slim om te focussen op tevredenheid, behoud en succesvol gebruik van producten of diensten. Dit biedt kansen om te groeien door cross en upsell. Door nauw samen te werken met sales en bijvoorbeeld een customer success marketeer kunt u deze klantinzichten in kaart brengen en meenemen in uw ABM-strategie.

Voor content marketeers is een nauwe samenwerking met sales van groot belang om de juiste content voor account based marketing te kunnen maken. ABM heeft een outbound insteek, waarbij verregaande account insights een basisvoorwaarde zijn. Breng dus eerst, samen met sales, goed in kaart hoe er binnen de bedrijven die uw target accounts vormen, aankoopbeslissingen worden genomen. Daarna kunt u zich richten op de juiste content, waarover u hier meer kunt lezen.

Het bericht 10 zaken die content marketeers moeten weten over Account Based Marketing verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Facebook advertising; waarom zou je makkelijk doen?

13 November 2017 | By | No Comments

Dit keer geen blog over software ontwikkeling maar over adverteren via Facebook. Eén van de communicatiekanalen die we inzetten bij het uitvoeren van onze marketingstrategie. Regelmatig maak ik advertentiecampagnes voor Facebook met als doel onze vacatures te vervullen. En waarom zou ik makkelijk doen, als dat ook moeilijk kan? In deze blog help ik je op weg bij het split testen en optimaliseren van een Facebookcampagne.

 

Ad

Advertentiecampagne, de voorbereiding

Laat ik beginnen met de stappen die ik doe ter voorbereiding, namelijk:

  • Doel van de campagne bepalen; in het geval van deze vacaturecampagne heb ik gekozen voor verkeer naar onze website
  • Advertentieformaat laten aansluiten bij de doelstelling; in dit voorbeeld een CTA (1200×628 pixels)
  • Bepalen van de doelgroep(en)
  • Advertentieteksten en koppen schrijven
  • Visuals maken

Doelgroep, teksten en afbeeldingen

Zoals je vast al weet, Facebook kent veel mogelijkheden tot targetting. Hierdoor kun je heel specifiek adverteren. In deze wervingscampagne voor een .NET developer heb ik gekozen voor drie doelgroepen, met als variabele de leeftijdscategorie. Overige variabelen heb ik gelijk gehouden, zoals locatie, interesse, functie en het vakgebied. Als vakgebied heb ik onder andere gekozen voor software development en technische informatica.

Voor het maken van een goede advertentie bestaan er vuistregels:

  • Trek de aandacht van de doelgroep
  • Spreek de doelgroep aan met “what’s in it for you” of iets waarmee ze zich identificeren
  • Roep op tot actie
  • Combineer de tekst met een opvallende afbeelding die jouw boodschap ondersteunt

Volg de regels en tada! je hebt een goede advertentie gecreëerd:) Toch kun je vooraf niet voorspellen welke tekst en afbeelding het beste resultaat genereert bij de (verschillende) doelgroepen. Daarom maak ik bij elke campagne diverse advertentievariaties!

Split test je advertenties

Voor deze campagne schreef ik, met input van de doelgroep hier op kantoor, twee teksten en twee koppen. Deze combineerde ik met drie afbeeldingen. Dat gaf twaalf variaties per doelgroep, in totaal dus 36 advertenties. Het is belangrijk om per advertentie slechts één variabele te testen. Wanneer het er meer zijn weet je niet welk onderdeel het beste resultaat gaf. Was het de kop, de tekst, de linkbeschrijving nieuwsoverzicht of de afbeelding?

“Test per advertentie slechts één variabele, zodat je weet welke onderdeel invloed heeft op het succes ervan!”

Hierbij maak ik gebruik van de Power Editor in Facebook. Een handig hulpmiddel als je veel advertenties tegelijk wilt maken en sturing wilt geven aan je advertentiecampagnes.

Optimaliseren van je advertentiecampagne

Deze campagne ging op maandagochtend van start en eindigde op donderdagavond. De eerste optimalisatieronde deed ik na één dag, op dinsdagochtend. Wanneer de campagne een langere looptijd heeft kun je ervoor kiezen om na twee of drie dagen te starten met de optimalisatie.

Ik zette tijdens de eerste ronde zeven advertenties per doelgroep uit. De toppers bepaal je aan de hand van de doorklikratio (CTR), en de kosten per klik (CPC). De doelstelling is immers verkeer naar onze website, de pagina met de vacature. Dus ik wil een zo hoog mogelijke CTR tegen de laagst mogelijke kosten per klik.

“Zo leuk als je het hebt bedacht, het gaat om het resultaat dus….kill your darlings!”

Optimaliseer nog wat meer

Dit heb ik nog twee keer herhaald zodat op de laatste dag er per doelgroep nog één advertentie actief was. Namelijk de advertentie die het beste resultaat gaf. En dat waren voor de drie verschillende doelgroepen, drie verschillende advertenties!

In totaal heeft deze advertentiecampagne 534 klikken naar onze vacaturepagina opgeleverd, tegen een gemiddelde CPC van € 0,28. Het was een nek aan nek race, met wisselende nummer één posities, maar er kan er maar eentje de beste zijn!

Hiernaast vind je de topper van deze campagne op basis van het aantal klikken.

Resultaat split testen; waarom moeilijk doen?

Het split testen van jouw advertenties en de tussentijdse optimalisatie vraagt wat extra tijd maar het loont de moeite! Ik zet even het resultaat voor je op een rij:

  • Hogere doorklikratio
  • Lagere kosten per klik
  • Inzicht in welke teksten en visuals goed werken bij de verschillende doelgroepen
  • Effectievere advertentiecampagnes

Bij het herhalen van een vergelijkbare campagne kun je de inzichten die je hebt opgedaan meenemen en… opnieuw uitdagen. Dus waarom zou je makkelijk doen als je met meer inspanning meer resultaat behaalt?

Leestip: Content marketing cursus

 Lees het artikel

Auteur: Elisa Kossen
Marketing- en communicatiespecialist

 

Het bericht Facebook advertising; waarom zou je makkelijk doen? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Contentmarketing: 6 trends (volgens de experts)

6 November 2017 | By | No Comments

Contentmarketing Trends: er is altijd iets nieuws te ontdekken op het gebied van contentmarketing. Wat mag je echt niet missen? We zetten 6 trends voor je op een rij, met een toelichting van experts uit ons netwerk.

Ad

1 Mobile only

De tijdperken ‘mobile ready’ en ‘mobile first’ liggen achter ons. Het is nu ‘mobile only’. Google experimenteert momenteel met een mobile-first (toch weer first) index, waarmee gegevens van mobiele websites primair gaan worden gerankt. Wie nog een mobiele website heeft met minder informatie dan de desktopversie, heeft werk te doen. Ga bij alles wat je online doet uit van mobile users, want het mobiele scherm staat bij het (vaak gelijktijdige) gebruik van andere schermen altijd op één.

Brechtje de Leij, ‘lady geek’ en mobile expert: “Het aantal uren dat we online zijn via mobiel is toegenomen van 29 uur per maand in 2014, naar 40 uur in 2016. Alle groei online komt van mobiel. Het is dus zaak om al je content en al je functionaliteiten op mobiel aan te bieden. Op een manier die altijd en overal optimaal werkt, zodat de consument thuis, op zijn werk en onderweg altijd een optimale ervaring heeft met jouw diensten. Prop dus niet je website op een klein scherm, maar zorg ervoor dat de complexiteit aan de achterkant blijft en er aan de voorkant een idiot proof scherm overblijft waarop iedereen intuïtief met wat tikken en swipen de zaken kan vinden en regelen.”

 

 

2 Live streaming

Facebook Live, YouTubeLive, Periscope, Snapchat… de aanstormende live streaming-platforms van 2016 groeien alleen maar verder in populariteit. Video blijft het online ‘lezen’ overnemen. Onze hersenen kunnen (bewegend) beeld nu eenmaal veel sneller verwerken dan woorden. Én Google rankt video en beeld hoog – ook niet onbelangrijk…

Kirsten Jassies, digital content expert: “Dit jaar gaat iedereen video maken. Er komen steeds meer oudere vloggers bij. Bijvoorbeeld Jan de Hoop, met zijn You Tube kanaal Hoop gedoe. Alles wat emotie oproept, werkt. Denk aan emotiontelling: je moet tot de verbeelding spreken, uniek zijn met je onderwerp en mensen laten lachen of huilen. Een stap verder dan video en live streaming is VR en 360 graden video. Zo maken de journalisten van New York Times al hun reportages met een 360 graden camera, te bekijken met een VR-bril. Met de visuele revolutie van 2017, de democratisering van communicatie in video, is het wel belangrijk dat iemand cureert. Grote media kunnen dat oppakken en je kunt ook denken aan platforms of apps die een video’s gaan selecteren.” 

4 E-mailmarketing wordt booming

Door de opkomst van marketing automation (of: content automation, want het draait om de juiste content op het juiste moment, helemaal ‘vanzelf’), neemt het belang van e-mail alleen maar toe. Een groot deel van het succes van content is namelijk de promotie ervan. Binnen e-mail kan dit bijvoorbeeld door de automatische import van artikelen in een e-nieuwsbrief, aangepast of gefilterd op het profiel van de ontvanger.

Jordie van Rijn, e-mail marketing consultant: “Met gerichte e-mailings kun je steeds betere conversies verwachten. Behalve marketing automation, heeft de mobile shopping-trend hier een grote rol in. Steeds meer mensen gaan over tot het doen van aankopen op mobiele devices vanuit e-mail. Wie in zijn statistieken nog geen toename van mobiele conversies ziet, heeft dus wat te doen. Nu de technologie functioneel sterker en makkelijker wordt, is de software geen excuus meer om niet aan de slag te gaan.”

5 Meer native advertising

Marketing wordt steeds meer content gerelateerd, op basis van specifieke klantbehoeftes. (Wij zijn niet verbaasd ;)) Native advertising sluit daar naadloos op aan. Met native advertising kun je kwalitatief ingestoken advertenties met relevante informatie die mensen écht verder helpt, verspreiden naar specifieke groepen mensen. Deze advertenties zijn helemaal geïntegreerd in het platform waarop ze verschijnen, denk aan een gesponsorde post op Instagram of Facebook (check ook de nieuwe mobile tool Canvas).

Marco Derksen, online strateeg: “In Groot-Brittannië, koploper op het gebied van contentmarketing, zie je momenteel een enorme verschuiving naar native advertising op social. Dat staat bij ons ook te gebeuren, maar native zal de huidige advertentiemix niet gaan vervangen. Het is een goede aanvulling en je bereikt er een andere groep mensen mee. Ik voorspel dat we naar drie soorten van advertising gaan: automatische displays, native advertising/content marketing en aanbevelingen vanuit je eigen netwerk (dat immers continu tot je beschikking staat).”

Ad

 

6 Semantische content

Siri wordt al door veel mensen ingezet, maar vaak ook voor de lol. Het gebruik van virtuele assistants valt momenteel namelijk nog wat tegen, vanwege semantische misverstanden. Ze begrijpen niet altijd even goed wat je van ze wilt. Volgens Grand View Research komt daar in 2017 echter verandering in. Een ontwikkeling die ongetwijfeld zal worden geboost door het nieuws dat Microsofts automatische spraakherkenning inmiddels op hetzelfde niveau zit als dat van een mens.

Dennis Visschedijk, online marketeer: “De techniek om onder andere zoekmachines en e-mailclients te helpen begrijpen waar content over gaat, speelt een grote rol in hoe Google Now, Siri en Cortana hun gebruikers van dienst zijn. De opkomst van de virtuele assistants zou ervoor kunnen zorgen dat er in 2017 meer contentmanagers gebruik gaan maken van Schema.org. Bij het maken van content gaat het niet meer alleen om de juiste zoekterm, maar om de achterliggende gedachte: waar is mijn bezoeker precies naar op zoek? Hoe slimmer zoekmachines en assistenten worden, des te meer onze manier van zoeken zal veranderen. We zoeken niet meer op ‘schoenen kopen’, maar vragen ‘waar koop ik Nike Air Max in Arnhem?’ Vragen die bijvoorbeeld beginnen met ‘Wat is’ beantwoordt Google met een featured snippet. De verwachting is dat een snippet straks een-op-een overeenkomt met het eerste organische resultaat van Google.”

 

ABOUT THE AUTHOR

LBL

LBL is een content marketingbureau in Arnhem dat merken helpt verhalen te vertellen. LBL ontwikkelt en produceert magazines, online media en videos.. Meer informatie over LBL vindt u hier.

Het bericht Contentmarketing: 6 trends (volgens de experts) verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

10 tips: zo maak je je content SEO proof

30 October 2017 | By | No Comments

Content marketing en SEO, een gouden combinatie. Mits die content naadloos aansluit op de behoefte van de gebruiker. Maak content waar je doelgroep écht op zit te wachten, dan groeit je bereik vanzelf. SEO is hierbij een middel om goede content nog beter vindbaar te maken, niet een doel op zich. 

 

Ad

 

Het internet staat vol met prachtige infographics en video’s die nog minder aandacht krijgen dan een cactus op de vensterbank in de bedrijfskantine, schreef ik al in de LBL jaargids 2016(bestel ‘m gelijk nog even, binnenkort verschijnt namelijk de nieuwe! Pre-order die ook gelijk (gratis!). Je content kan nog zo goed in elkaar zitten, wanneer je niet denkt vanuit je publiek, blijven bereik en effect beperkt. Hoeveel er ook verandert binnen de zoekmachines, algoritmes en SEO, denken vanuit de behoeften van je lezer en die lezer zien als een mens blijft regel nummer één.

De zoekopdrachten die wij met z’n allen intypen of -spreken, worden steeds complexer. Waar we vroeger zochten op ‘restaurant’, zoeken we nu op ‘Wat is het beste sushi-restaurant van Amsterdam?’ Daarom evolueren zoekmachines naar dynamischer, slimmer en menselijker. Zo probeert Google met RankBrain een ‘menselijke touch’ aan de zoekresultaten te geven. RankBrain is een zelflerend mechanisme waarbij Google altijd het beste resultaat aan complexe zoekopdrachten wil tonen. Waar dit precies heen gaat, weet zelfs Google nog niet, zoals je hier kunt lezen.

“Voor onze zoekopdrachten ligt de nadruk niet meer op zoekwoorden, maar op natuurlijke taal met context”

Lokale vindbaarheid

De snelle opkomst van Voice Search speelt hier uiteraard een grote rol in. De virtuele assistenten worden steeds slimmer; ze begrijpen meer context en kunnen ook opvolgende vragen interpreteren. Zo kun je eigenlijk een vraaggesprek voeren, waarbij je over een onderwerp steeds andere informatie vraagt. De meeste mensen gebruiken een virtuele assistent als ze onderweg zijn, om te checken waar ze iets kunnen zien of kopen. Virtuele assistenten worden dus (vooral) op mobiele schermen gebruikt. Je lokale vindbaarheid is dan ook nóg belangrijker geworden; zorg dat je in Mijn Bedrijf van Google staat, inclusief goede recensies.

Personal Assistant Search Optimization

Uiteindelijk verwacht ik dat PASO belangrijk wordt: Personal Assistant Search Optimization. In de VS speelt PASO al een grote rol, hetzelfde staat ons te wachten. Een personal assistant (PA) geeft slechts een tot vier (lokale) resultaten weer, in tegenstelling tot de vele zoekresulaten die je krijgt als je ‘gewoon’ via Google zoekt. De resultaten zijn zeer relevant en hebben dan ook een erg hoge Click-Through-Rate (CTR). Ook een PA haalt de informatie gewoon van internet, dus is het zaak dat je vindbaar bent voor PA’s en bij die enkele uitverkoren zoekresultaten komt. Je kunt overigens nu nog niet zien welke spreekopdrachten mensen gebruiken om op je site te komen, maar met bovenstaande in je achterhoofd kun je concluderen dat je antwoord moet geven op een paar belangrijke, samenhangende vragen die je bezoekers kunnen hebben.

Focus op je gebruiker als méns

Hoe dan ook, dit staat vast: de tijd dat we op de juiste plekken in een tekst een keyword plaatsten en daarmee onze SEO geoptimaliseerd hadden, is voorbij. Omdat zoekmachines steeds beter begrijpen wat de intentie van de gebruiker is en de content die daarop aansluit een hogere ranking geven, moet onze focus liggen op (het begrijpen van) de gebruiker, de menselijke behoeftes en het menselijk gedrag. Aan de slag dus met het maken van content die jouw doelgroep écht verder helpt! Wat wil je gebruiker weten, wat heeft hij als mens nodig en waarmee kun je hem helpen?

“Pagina’s met ‘uitputtende’ informatie
scoren hoog”

Maak pagina’s waar alle vragen rondom een onderwerp worden beantwoord. Dergelijke pagina’s met ‘uitputtende’ informatie scoren hoog. Hier komen SEO en content marketing zo mooi samen. Content marketing is er namelijk voor om die beoogde kwaliteit aan je content te geven. Inhoudelijk interessante berichten waar mensen echt iets aan hebben en die ze daarom met anderen willen delen. En Google wordt nóg blijer als die berichten mooie foto’s en video’s bevatten, veel interactiemogelijkheden bieden en op andere sites worden besproken.

Hoe zet je content marketing en SEO in als een gouden duo? 10 ‘hands on’ tips.

Content moet verrijking bieden of een educatie- of entertainmentwaarde hebben.

Doe vooraf een onderzoek naar zoekvolumes (Google Keyword planner), zoektrends (Google Trends) en online doelgroepen. Zo speel je in op actuele tips en interesses en sluit je content beter aan bij de behoefte van de gebruiker.

Sluit aan op waar je doelgroep zich bevindt binnen de customer journey.

Afhankelijk van waar iemand in zijn proces zit, ligt de focus van je content op awareness, consideration, action of loyalty. Zie ook ons eerder verschenen blog over content marketing in de vier fasen van de customer journey.

Gebruik semantische teksten. 

Dat wil zeggen dat je in een artikel over interieurontwerp ook gerelateerde woorden als ‘huis’, ‘meubels’, ‘architectuur’ en ‘thuis’ moet gebruiken. Maak het Google daarbij zo makkelijk mogelijk. Het bekende voorbeeld: als je over ‘chips’ schrijft, moet je handvatten geven of het gaat over pokerchips, eetbare chips of computerchips.

 

Ad

Zet user generated content in.

Mensen willen het liefst weten hoe iemand anders, een persoon met wie zij zich kunnen identificeren, een bepaald product of een dienst ervaart. User generated content is authentiek en geloofwaardig en versterkt je imago doordat je doelgroep zélf over jou deelt. En dat maakt je weer beter vindbaar.

Knip je verhaal in kleinere stukjes op en deel deze ‘contentstukjes’ verspreid over een bepaalde periode.

Als je de aandacht kunt pakken aan het begin, zal je doelgroep actief op zoek gaan naar het volgende stukje van het verhaal. Het heeft weg van een spannende serie, die steeds met een cliffhanger eindigt, zodat je met smart op de volgende aflevering wacht.

Zorg voor een goede mobiele website.

Google komt dit najaar met een aparte indexatie voor zowel desktop als mobile. Je kunt dus nu echt niet meer onder een goede mobiele website uit. Er zijn nu al wat verschillen in vindbaarheid, maar zodra er twee aparte indexen zijn zal je site gewoon niet meer goed vindbaar zijn in de mobiele indexatie.

Zorg voor een landingspagina die naadloos aansluit op je content.

Zo’n landingspagina is de follow-up van je content marketing. Als die pagina herkenbaar is, heb je meer kans dat je bezoeker aangehaakt blijft. Iedereen die met je content in aanraking komt, kan immers een lead opleveren of klant worden. En hierbij geldt dat een pagina met minstens 2000 woorden, die antwoorden geeft op de meest gestelde vragen rondom een onderwerp, hoog scoren. Maak ‘gewoon’ de beste pagina!

Wees origineel.

Kies voor een unieke invalshoek of voer iets dat eerder is gedaan beter uit. Contentvormen die door de huidige algoritmes van zoekmachines goed scoren zijn onder meer: ‘how to’ content, FAQ, case studies, top-lijstjes, probleem & oplossing, tips, onderzoek en analyses.

Je plek binnen de zoekresultaten is niet álles.

Staar je niet blind op je ranking. Zoektermen zijn namelijk deels persoonlijk (vaak bezochte sites komen hoger in je zoekresultaten) en afhankelijk van de locatie. Daarnaast is het veel interessanter om te kijken naar het bestemmingsverkeer vanuit SEO. Dus: welke pagina’s worden vanuit de organische zoekresultaten als eerst bezocht? Daar zit blijkbaar de informatiebehoefte van je publiek. Je hoeft SEO niet los te laten, maar moet het in het grotere geheel zien. Probeer zoveel mogelijk sociale interactie los te maken. De zoekmachine is geen opzichzelfstaand kanaal, maar hangt samen met andere kanalen. Zoek naar een goede multichannelstrategie, waarbij je je publiek over de kanalen heen volgt met een combinatie van content marketing en SEO. SEO is de héle vindbaarheid, zowel onsite (paginatitels, keywords, enz.) als offsite (social media, links, enz.).

Zoek gerust hulp van buitenaf.

Soms heb je een externe partij nodig om goede en aansluitende content te maken binnen een online campagne. Je wilt immers waardevolle content voor je publiek, in combinatie met SEO, zodat je goed gevonden wordt.

ABOUT THE AUTHOR

LBL

LBL

LBL is een content marketingbureau in Arnhem dat merken helpt verhalen te vertellen. LBL ontwikkelt en produceert magazines, online media en videos.. Meer informatie over LBL vindt u hier.

Het bericht 10 tips: zo maak je je content SEO proof verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Voice Search SEO: Wordt de hype werkelijkheid?

30 October 2017 | By | No Comments

Voice Search is momenteel een hype. Het wordt de ‘future of search’ genoemd en er staat ons volgens onderzoeken een ‘explosie’ te wachten. Dit lijkt dan ook niet zonder gevolgen te blijven voor de dagelijkse SEO-werkzaamheden. Er wordt voorspeld dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten voice-activated zal zijn en we rond die tijd alles kunnen vragen, waar we ook zijn, en een relevant antwoord zullen ontvangen. Een groot aantal aanbieders is hard aan het werk om dit mogelijk te maken, via een browser, een mobiele app of een ‘slimme’ thuisspeaker. De voice-assistenten kennen op het moment al een breed scala aan trucjes, maar veel daarvan is niet van belang voor SEO. Het dicteren van een bericht, het maken van een afspraak en het wisselen van tv-kanaal zijn daarvoor niet geschikt. En de weinige zoekopdrachten die gedaan worden met behulp van spraak betreffen algemene zaken als het weerbericht of het laatste nieuws, en die zijn voor de meeste webwinkeliers niet erg interessant.

 

Ad

Technologische barrières

Dat brengt ons bij het eerste bezwaar tegen al te groot enthousiasme over voice-search: De technologie is er nog lang niet klaar voor. Er zijn weliswaar grote vorderingen gemaakt in ‘natural speech detection’ en de meeste spraakherkenningsprogramma’s zijn zeer bedreven geworden in het omzetten van een vraag naar zinvolle instructies, maar uitgebreidere functionaliteit is nog altijd beperkt tot een klein aantal wereldtalen en zelfs die bieden een relatief klein assortiment aan mogelijkheden. Assistenten als Google Home en Amazon Alexa kunnen muziek afspelen, geluidsvolumes controleren, lijstjes maken en bepaalde huis-accessoires (licht, thermostaat) bedienen. Mobiele assistenten kunnen min of meer hetzelfde en kunnen ook nog gebruikt worden bij locatiebepaling en navigatie. Beiden kunnen net als webassistenten zoekopdrachten uitvoeren op het web. Complexere taken, die bestaan uit meerdere stappen, zijn vooralsnog te hoog gegrepen voor de spraak-assistenten. Ook valt bij gebruik in de praktijk al snel op dat de spraakherkenningssoftware nog regelmatig steken laat vallen en ze allemaal hun sterke en zwakke punten hebben. Door de beperkte functionaliteit en de duidelijke kinderziektes die de assistenten nog altijd hebben, blijft het gebruik in de praktijk nog heel beperkt. Dat vertraagt weer het leerproces van de spraakherkenningssoftware, waardoor de opmars vooralsnog stroef verloopt. Uit cijfers van de ‘Seer’ uit 2017 blijkt dat maar een heel klein deel (0,01%) van alle zoekopdrachten begint met ‘Ok Google’ en dat die zoekopdrachten meestal precies zo gesproken worden zoals ze geschreven zouden zijn; er is dus geen wijziging in het gebruik van keywords.

 

Menselijke bezwaren

Het tweede bezwaar is dus dat voor veel mensen een digitale assistent nog een brug te ver is. Het gebruik is nog lang niet zo gemakkelijk en veelzijdig als het gebruik van een mobiele telefoon of laptop. Misschien hebben mensen door alle opgeklopte verhalen ook wel te hoge verwachtingen gekregen van de digitale voice-assistenten; een hulp met bijna-menselijke intelligentie die alles begrijpt wat gezegd wordt, inclusief de context waarin het gezegd wordt. Maar zover zijn onze ‘intelligente systemen’ nog lang niet, al kan het soms eventjes net lijken of het wel zo is. In de praktijk blijken zaken als ‘home-automation’ echter nog te onhandig in het gebruik en zijn er genoeg horrorverhalen te vinden die mensen afschrikken.

 

Ad

Het is nog (te) vroeg

Het lijkt dus wel zeker dat het gebruik van voice-search voorlopig beperkt zal blijven tot zaken als het weerbericht en het laatste nieuws, en dat mensen nog niet overtuigd zijn van het nut en het gemak dat voice-search op dit moment te bieden heeft. Zowel de technologie als de gebruikers lijken nog niet helemaal klaar te zijn voor ‘the next big thing’. Urgente actie is op SEO-gebied daarom niet nodig, want het bestaande SEO-beleid is in principe al geschikt voor de huidige generatie van voice-search. Maar het is wel verstandig om de ontwikkelingen op de voet te blijven volgen. Net zoals bij de doorbraak van de smartphone moeten meerdere technologiën over een ‘gemaksdrempel’ heen voordat voice-assistenten en – search echt populair kunnen worden. Maar als dat eenmaal gebeurt dan kan het snel gaan. Houdt daarom de markt in de gaten en let op signalen die erop wijzen dat ‘natural language query’s’ een belangrijkere rol beginnen te spelen in zoekopdrachten die naar je site leiden. Op dat moment wordt het tijd om het SEO-beleid te gaan differentiëren en serieus rekening te gaan houden met voice-search. Het lijkt er echter op dat het in 2017 nog niet nodig zal zijn.

Dit gastblog is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud.

Het bericht Voice Search SEO: Wordt de hype werkelijkheid? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

12 tips die je content sterker maken

17 October 2017 | By | No Comments

Produceert jouw bedrijf sterke content of gewoon ‘content omdat iedereen het doet’? Laatstgenoemde gebeurt namelijk bij te veel bedrijven. Iets dat je helaas ook in de kwaliteit terug ziet. Maar hoe zorg je dan dat content wel sterk is? Dit kan onder andere door een duidelijk doel te bepalen en met content formats te experimenteren. Maar er zijn natuurlijk veel meer tips. Daarom geef ik in dit artikel 12 tips om de content onder de loep te nemen én je aan het denken te zetten.

Dit blog verscheen eerder op Marketingtribune.nl

Ad

Tips voor een sterke basis van de content

Bepaal een helder doel

Een goede tekst start met een helder doel (of beter nog: vanuit een contentstrategie). Streef je bijvoorbeeld naar meer conversie of draait het juist om het uitstralen/ uitdragen van expertise. Het is belangrijk dit scherp voor ogen te hebben en de inhoud hierop af te stemmen. Een te commerciële tekst doet tenslotte afbreuk aan een ‘onafhankelijk’ verdiepend artikel (iets met ‘wij van WC Eend..’).

 

Stel kritische vragen

Kwalitatieve content draait om relevantie. Belangrijk dus dat die relevantie ook aanwezig is. Stel daarom elke keer kritische vragen als je aan de slag gaat met content. Bijvoorbeeld: ‘is het relevant?’, ‘draagt het bij aan de informatiebehoefte van de lezer’ en ‘is de markt niet al verzadigd’? Zo verklein je de kans dat er dertien-in-een-dozijn content wordt geproduceerd.

 

Voor wie schrijf je het artikel?

Helder voor ogen hebben voor wie je de content schrijft helpt bij het schrijven én verhoogt de kwaliteit. Zo helpen persona’s bijvoorbeeld om de juiste inhoud te creëren, bepaalde elementen uit te lichten en in te spelen op eventuele pijnpunten. Hoe beter het beeld van de doelgroep, hoe relevanter je de content kunt maken. Ga dus zeker op zoek naar informatie over klanten als je dit niet weet. Eigen klantdata en gebruikersonderzoeken bieden het antwoord.

 

Tone of voice

Is er een heldere tone of voice aanwezig? Deze tone of voice zorgt niet alleen voor consistentie in de geproduceerde content, maar kan je ook onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue die zich duidelijk een eigen onderscheidende tone of voice heeft aangemeten en daarmee direct herkenning oproept.

 

Tips voor de zoektocht naar goede content

Kijk in de data wat werkt

Data is key. Zeker als je content creëert wil je voor, tijdens en na weten wat werkt. Duik daarom in de data om interessante gegevens te achterhalen. Kijk bijvoorbeeld in het eigen Analytics account hoe de huidige content presteert. En wil je weten waar mensen op zoeken (en dus de informatiebehoefte ligt)? Kijk dan bijvoorbeeld in de AdWords Keywordplanner voor een overzicht van gerelateerde zoektermen inclusief maandelijkse zoekvolumes.

 

Gebruik de juiste tools

Om maar even bij de tools te blijven: in mijn vorige artikel Inspiratieloos? 4 tips om nieuwe content ideeën te bedenken gaf ik een aantal tips om interessante/ relevante content ideeën op te doen. Doe bijvoorbeeld inspiratie op voor blogs via UberSuggest. Of ga op zoek naar vragen die onder de doelgroep leven via Answerthepublic. Er is volop te vinden.

Ad

 

Ga op zoek naar die unieke content

Unieke data biedt een stevige basis voor sterke content. Denk aan onderzoeksresultaten of grappige bevindingen die opvallen. Dit soort unieke data kun je onder andere achterhalen door een consumentenonderzoek uit te laten voeren. Maar ook je eigen database of digitale enquêtes onder klanten willen nog wel eens interessante gegevens opleveren.

 

Hergebruik evergreen content

Stop je graag meer moeite in de content marketing dan nodig? Vast niet. Daarom kan Evergreen content interessante kansen bieden. Dit is content die bijvoorbeeld al jaren geleden is geschreven, maar die nog steeds goed gelezen wordt. Benut deze populariteit door deze content te achterhalen, een opfrisbeurt te geven en opnieuw te verspreiden. Weinig moeite, veel resultaat.

 

Tips voor de contentcreatie

Beeldmateriaal

Goed beeldmateriaal versterkt de content. En met goed beeldmateriaal bedoel ik niet die uitgekauwde stockfoto. Wel doel ik op gepersonaliseerde visuals, grafieken met relevante data of interactieve visuals. Sleutelwoord is hier naast relevantie trouwens ook scherpe beeldkwaliteit.

 

Verschillende formats

Zijn alle bezoekers hetzelfde? Vast niet. Dit heeft ook invloed op de informatieconsumptie van de lezer. Waar de ene het liefst een blog leest, kijkt de andere liever een video of scant hij snel een infographic. Experimenteer dus met content formats om te achterhalen welk format het beste bij welke doelgroep (en kanaal past). Zo haal je nog meer uit content.

 

Test je content

Denk je een stuk content in handen te hebben dat goud waard is? Test het dan eerst op kleine schaal voor het meteen op grote schaal te publiceren. Dit biedt de kans om de content bij te schaven en te testen wat het beste werkt. Een mooie manier om te zorgen dat de potentie van die ijzersterke content optimaal wordt benut.

 

Fase in de customer journey

Deze laatste tip wordt vaak vergeten, maar is juist belangrijk: bepaal de plek in de customer journey waar de lezer zich bevindt. Een nieuwe lezer die op zoek is naar inspiratie voor bijvoorbeeld een reis zit niet te wachten op allerlei koopgerichte call-to-actions. Daarentegen wil je een geïnteresseerde potentiële klant juist wel doelgericht de juiste (commerciële) content aanbieden. Breng de customer journey dus in beeld en bekijk bij welke touch points je relevante content kunt aanbieden (en in welk format + welk kanaal). Zo vergroot je de kans dat de content ook daadwerkelijk aansluit bij de informatiebehoefte van dat moment.

 

Haal meer uit je content marketing

Tot zover mijn tips voor sterkere en relevantere content. Het is natuurlijk slechts een greep uit alle tips, maar deze zijn in mijn ogen relevant en praktisch inzetbaar. Wil je meer weten over content marketing of een advies over jouw huidige content inzet? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we vertellen je graag meer. Nu direct al meer tips? Bekijk dan ook ons Tribal blog!

Auteur: Ben van Bokhoven

Het bericht 12 tips die je content sterker maken verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

10 tips voor Social Media Content

17 October 2017 | By | No Comments

Een Facebookpagina of Instagramaccount heb je in een handomdraai opgericht. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat gaan we posten? Heb ik wel genoeg content om in beeld te blijven? Voor de doelgroep relevant zijn én blijven kan knap lastig zijn. Graag help ik je een handje met deze 10 tips voor social media content.

Dit artikel verscheen eerder op Twinklemagazine.nl

 

Ad

Aan de slag met content

Voordat je aan de slag gaat met content bepaal je natuurlijk eerst je strategie. Wat is jouw verhaal? Wie is je doelgroep? Wat wil je precies bereiken met social media? Kan je hier ook nog wat tips gebruiken, lees dan eerst deze 10 redenen om social media in te zetten. Staat je strategie, dan kun je aan de slag met content. Waarschijnlijk ben je al in het bezit van content. Blogs, mooie beelden, artikelen, kennis en inspirerende verhalen: dat is wat we zoeken. Al deze informatie kun je gebruiken voor het posten van berichten op social media. Heb je nog geen of te weinig content? Dan helpen deze tips je verder.

 

1. Werk met vaste rubrieken

Vaste rubrieken brengen structuur in je verhaal. Het produceren van content wordt gemakkelijker en de klant weet precies wat hij van jou kan verwachten. Ga je brainstormen over nieuwe content, denk dan in reeksen. Een unboxing videoreeks of elke maand een blog over online marketing bijvoorbeeld. Zo maak je content waar mensen voor terug komen. Bij Fish Tales posten ze elke vrijdag een kookshow van 10 seconden op Instagram. Volgers weten dit en gaan zelfs vragen om de video als eigenaar Bart een halfuurtje te laat is met uploaden.

Social media content

 

2. Inspireer

Bezorg je volgers hun dagelijkse portie inspiratie. Met leuke ideeën of prachtige quotes maak je volgers enthousiast én bewijs je meteen je meerwaarde. Wat kunnen mensen doen met jouw product of dienst? Zo staat het Instagram account van Allerhande vol met mooi gedekte tafels en videorecepten. Bekijk het filmpje en je weet dat je deze instant sojabonen móet hebben!

Social media content

 

3. Tips & Tricks

Jij bent de expert in jouw vakgebied. Dat betekent dat je meer kennis en kunde hebt dan je doelgroep. Vertaal je kennis naar handige tips & tricks waar je doelgroep iets mee kan! Dit kan in allerlei vormen. Lifehacks, handleidingen, instructies, DIY stappenplannen; alles waar de doelgroep vervolgens zelf mee aan de slag kan is welkom. Denk niet te moeilijk en maak het visueel! Dit is precies wat Mona in het onderstaande voorbeeld heeft gedaan.

social media content

 

4. Het verhaal van je klant

Mensen zijn erg gevoelig voor ervaringen en beoordelingen van anderen. Speel hierop in door de ervaring van je klanten te delen. Wat heeft hen over de streep getrokken? Hoe bevalt het? Wat maken zij mee? De online fitness coach Personal Body Plan overtuigt dagelijks nieuwe klanten met deze methode. Elke dag posten zij een verhaal van een klant mét voor en na foto’s. Heel eerlijk vertellen klanten over hun worstelingen, overwinningen en natuurlijk het resultaat.

Social media content

 

5. Dezelfde content, andere context

Goede content kun je vaker dan een keer gebruiken op social media. Post je organisch, dan is de kans groot dat niet iedereen je post de eerste keer heeft gezien of gelezen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat mensen dat mensen dit irritant vinden. Highlight telkens een ander onderdeel uit een artikel of plaats aan het einde van de maand een lijstje met de best gelezen artikelen. De content een (half)jaar later nog eens plaatsen – mits relevant! – kan ook prima. De social media throwback is breed geaccepteerd.

Social media content

 

6. Inhakers

De inhaak posts op social media zijn je waarschijnlijk wel bekend. Veel grote merken posten grappige plaatjes of speelse woordgrapjes tijdens feestdagen zoals Pasen, Kerst of Koningsdag. Ik heb deze vorm van content bewust niet als eerste genoemd, omdat ik vind dat je content over het algemeen meer moet bieden dan alleen een glimlach op je gezicht. Toch zijn inhakers een leuke aanvulling op je content. Maar let wel: doe het goed of doe het niet! Unox had het dit jaar goed voor elkaar met Koningsdag: voor 1 dag was de Unox-muts een vrolijke en veelgebruikte filter op Snapchat.

Social media content

 

7. Vraag je volgers om hun mening

Social media draaien niet om zenden, maar om interactie. Jij bent dan ook niet de enige die verantwoordelijk is voor de content op de pagina. Betrek je publiek en laat je volgers ideeën aandragen of vraag ze om hun mening. Laat je klanten meedenken over nieuwe producten, verbeteringen, favorieten of simpelweg de header van je social media pagina. De klant vindt het fijn om zijn mening te geven en je weet zo precies waar binnen de doelgroep vraag naar is. Win-win!

Social media content

 

8. Een kijkje achter de schermen

Gebruik niet alleen de mooie verhalen van je klanten, maar ook van je medewerkers! Ieder bedrijf heeft ze en social media kanalen zijn pérfect om mensen een kijkje achter de schermen te bieden. Waar ben je als bedrijf mee bezig? Op welke events ben je aanwezig? Wie werkt er dag in dag uit aan die mooie resultaten? Zo zet Burgers Zoo de dierenverzorgers centraal in hun social content. Zij kennen de dieren het beste en maken allerlei leuke, vreemde en ontroerende dingen mee.

Social media content

 

9. Curated content

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Sluit content van anderen perfect aan op jouw doel, boodschap en doelgroep? Gebruik het dan gewoon. Je kunt prima een grappige post of interessant artikel van een ander delen als het ook bij jou past. Voeg er wel iets aan toe. Vertel waarom het zo interessant of leuk is bijvoorbeeld. Of maak een lijstje: ‘3 interessante artikelen over…’.

Social media content

 

10. Gebruik je FAQ en klantenservice

Nog steeds geen idee wat je kunt posten? Geef dan simpelweg antwoord op de vragen van je klant. Bekijk via Google Analytics welke zoekopdrachten veel voorkomen op je website of vraag input aan je klantenservice. Zo kun je proactief inspelen op veel voorkomende vragen en dus relevant zijn voor de doelgroep. Begin een post met ‘wist je dat..?’ of vertaal je verhaal naar een handige tip of praktisch stappenplan.

Social media content

 

Ad

4 bonus tips voor social content

Genoeg te posten, dus! Voordat je begint heb ik nog een paar bonustips voor je:

  • Maak een contentkalender. Door content vooraf te plannen zie je minder snel kansen over het hoofd én heb je een duidelijke deadline wanneer de content klaar moet zijn. Zo blijf je structureel bezig met content en kun je de werkzaamheden goed plannen.
  • Gebruik verschillende soorten content. Wissel af tussen afbeeldingen, links naar artikelen, foto’s en video. Dit is de enige manier om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
  • Bepaal je boodschap per kanaal. Vaak kun je content prima op meerdere kanalen gebruiken, maar is het slim om de context te veranderen. Een platform als Facebook draait bijvoorbeeld meer om fun, terwijl de meeste mensen op LinkedIn zitten om hun kennis en netwerk te vergroten. Bedenk dat alle kanalen anders zijn en stem je boodschap hier op af!
  • Gebruik je website als content hub. Sommige content post je direct op social media, maar écht uitgebreide content past beter op je website. Via social media kun je dan een tipje van de sluier oplichten, maar om je complete verhaal te bekijken link je naar de website. Gebruik je website als content hub!

 

Aan de slag!

Zelf aan de slag met content voor social media? Wij helpen je graag. Lees meer interessante artikelen over social media op ons blog of neem vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag meer over social media strategieën, contentkalenders en de beste manier om jouw doelgroep te bereiken.

Auteur: Imke Donkers 

Bron: Tribal 

Het bericht 10 tips voor Social Media Content verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Content Marketing: de Revolutie is een feit!

17 October 2017 | By | No Comments

Auteur: Erwin Lima, Graydon

Contently, autoriteit op het gebied van content marketing, gaf laatst het whitepaper “The State of Content Marketing” vrij. In deze whitepaper bespreken ze de geschiedenis en huidige staat van content marketing. Ook doen ze vier voorspellingen voor de toekomst ervan.

Ad

Opvallend is dat er nauwelijks onderscheid wordt gemaakt tussen B2B en B2C marketing. Tegelijk valt op dat er zeer weinig voorbeelden van briljante content van B2B bedrijven worden aangehaald. In dit artikel vindt u een samenvatting van het whitepaper van Contently. De revolutie van content marketing is een feit en de tijd voor bedrijven om zich te onderscheiden met werkelijk waardevolle content is aangebroken.

Contently is een content marketing bedrijf dat is opgezet door onder andere Shane Snow, medio 2010. Het zag dankzij crouwdfunding in 2011 het licht. Het is in feite een marktplaats voor bedrijven om journalistiek talent te vinden dat ze kunnen inhuren om geweldige content voor ze te schrijven. Contently biedt daarnaast bedrijven ook ondersteuning, van content marketing strategie tot integratie en van content management systemen en andere IT-tools. De filosofie van Contently is om de journalisten en schrijvers een stevige compensatie te bieden, om de kwaliteit van de geschreven content te kunnen waarborgen. Geen spammy SEO-teksten, maar oprechte, waardevolle verhalen. Niet voor niets mag het bedrijf namen als Pepsi, Coca Cola, General Electric en American Express tot haar klanten rekenen.

“The State of Content Marketing”

Hieronder een overzicht van het verhaal in vogelvlucht:

De geschiedenis

  • Content Marketing en Native Advertising zijn nieuwe benamingen voor het vormen van een band met de klanten. Iets dat handelaren al doen sinds de eerste goederen werden verhandeld en de eerste manieren van massa-communicatie werden uitgevonden.
  • In de loop van de afgelopen 10 jaar is de ‘buzz’ rondom content marketing enorm geëxplodeerd en inmiddels beginnen verschillende bedrijven grote ROI’s te zien op hun content marketing uitgaven.
  • In de loop van de ontwikkeling van het internet en sociale media heeft content een centrale rol gekregen. Het volstaat immers niet meer om “maar wat te roepen”. De technologisch handige consument (en buyer) van tegenwoordig reageert enkel wanneer u als merk werkelijk interessante, engagerende en relevante content biedt.

Waar we nu staan:

  • Verschillende onderzoeken tonen aan dat content marketing en als uitkomst engagement met de doelgroep topprioriteit zijn voor marketeers.
  • De uitgaven voor content marketing stijgen nog altijd.
  • De markt voor goede content zal in de loop van het huidige jaar volstromen met snel groeiende content-makelaars die goede zaken doen.
  • Originele, hoge kwaliteit content zorgt voor betere ROI en hogere engagement dan lage kwaliteit of het cureren en verzamelen van content van derden.

Ad

De vier belangrijke trends voor de toekomst

  • Meer transparantie. Ongeacht wat wordt geadviseerd, het publiek verbind zich gemakkelijker aan een merk dat helder laat zien waar het gesponsorde content verspreidt, en zo een duidelijke merkidentiteit uitdraagt.
  • Verhoogde meetbaarheid en accountability. De gemeten waarden zullen alleen iets anders zijn dan eerder. De hoofdmoot zal bestaan uit het meten van quality time die uw toekomstige klant met uw merk heeft doorgebracht. B2B bedrijven zullen dan vooral pipeline value willen meten. B2C bedrijven moeten zich gaan richten op consumer sentiment oftewel brand perception.
  • Distributie krijgt meer aandacht: Bedrijven die echt investeren in goede content zullen zich moeten richten op de vraag “hoe gaan we deze content nu verspreiden?”. Het plaatsen van gesponsorde verhalen (native advertising) versus het kopen van internetverkeer (affiliate marketing, Google Ads) wordt dan een belangrijke afweging.
  • Een wapenwedloop van de beste verhalen. Wellicht de meest spannende en interessante trend die nu geïdentificeerd kan worden. Contently ziet in de markt dat originele en kwalitatieve content meer oplevert. Dat tezamen met het feit dat steeds meer merken zich in de markt gaan plaatsen als uitgeverij, zal ervoor zorgen dat ze moeten concurreren om de aandacht van de consument of buyer. De vraag wordt dus: wie vertelt het beste verhaal?

De noodzaak van branding

Het is dus, samenvattend, duidelijk dat branding door middel van goede content onmisbaar zal zijn voor bedrijven die nu en in de toekomst willen floreren. Uit onderzoeken die in het whitepaper van Contently worden geciteerd (onder andere van CMI en MarketingProfs) blijkt dat bedrijven die niet investeren in content marketing nu al in de minderheid zijn. Het enige waar we nu nog op wachten, is de eerste in het oog springende B2B content-kampioen oftewel Purple Cow!

 

Het bericht Content Marketing: de Revolutie is een feit! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico