Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blog - Inbound Media

Boek een (marketing)opleiding en ontvang 300 euro cashback ! (adv)

15 June 2018 | By | No Comments

Cash Collective maakt slapende honden wakker. Per jaar wordt 40% van de beschikbare opleidingsbudgetten binnen bedrijven niet besteed. Ja u leest het goed: 40%. Vaak door onwetendheid, drukte en/of simpelweg gebrek aan belangstelling. Dit is uiteraard voor niemand goed; niet voor bedrijven (er is immers geld vrijgemaakt voor scholing); niet voor medewerkers (er liggen onbenutte kansen om carrière te maken) en niet voor de opleiders (die hierdoor omzet mislopen). Cash Collective speelt hierop in en brengt alle belangen samen in een unieke win-win-win-situatie. Wij verhogen de bereidwilligheid en motivatie van medewerkers tot cursusdeelname door middel van financiële prikkels en hoge cashbacks. 

TWEE CASHBACK VARIANTEN

We bieden twee varianten om aantrekkelijke inkomsten te verkrijgen en/of een passende opleiding te boeken.  U kunt ofwel zelf een cursus boeken via het aangesloten bookingsportal ‘ManagementCareer’ (en aanspraak maken op een aantrekkelijke cashback) ofwel u kunt uzelf aanmelden als ‘Referral‘ en anderen aanmelden voor cursussen (waarbij zowel de aangebrachte cursist als uzelf een hoge cashback ontvangen). De cashbacks zijn te verzilveren via een unieke code die u verkrijgt na aanmelding als referral en/ of bij een boeking van een cursus.

VERZILVERING EN UITBETALING

  1. Gratis aanmelden
  2. Boek cursus online
  3. Ontvang cashback

AANBOD VAN MEER DAN 100 COURANTE CURSUSSEN MET STARTGARANTIE !

Kies uit meer dan 100 cursussen van gerenommeerde / erkende praktijkopleiders. Alle aanbieders bieden praktijkgerichte cursussen aan – met startgarantie – die te allen tijden passen bij uw werksituatie of die van uw collega/ vriend/ kennis, etc.

DEELNEMERS VAN MEER DAN 150 BEDRIJVEN GINGEN U REEDS VOOR

The post Boek een (marketing)opleiding en ontvang 300 euro cashback ! (adv) appeared first on Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Een goede online marketeer – en nog veel meer

19 April 2018 | By | No Comments

Een goede online marketeer – en nog veel meer

De vacatures voor online marketeer vliegen je om de oren. Maar tegelijkertijd groeit het aantal marketeers ook aanzienlijk. Een relevant diploma en een jaar of twee/drie werkervaring is een goed begin. Maar hoe spring je vervolgens tussen al die andere marketeers uit? Met deze tips zorg jij dat werkgevers niet meer om jou heen kunnen.

Ad

1. Zorg voor T-shaped kennis

Heel belangrijk is het tegenwoordig om niet gespecialiseerd te zijn in één marketingdiscipline, maar om juist van alles wat te weten. Dat zie je ook steeds meer terug in de vacatures. Waar in de titel de algemene term ‘online marketeer’ gebruikt wordt, komt in de functieomschrijving naar voren dat er gezocht wordt naar iemand met kennis van content, SEO, SEA, en het liefst ook data-analyse. T-shaped marketing kennis is daarom bij veel bedrijven een grote plus.

De T-shape houdt in dat je van alle marketingdisciplines iets weet (de bovenste balk van de T), maar dat je kennis van één (of twee) van de disciplines wat dieper gaat (de poot van de T). Zorg dus dat je basiskennis van elementen als SEA, SEO, e-mail, social media in orde is, maar dat je op één van deze vlakken duidelijk uitblinkt. Het idee hierachter is dat je dan precies kan doen waar je goed in bent, maar dat je dit ook in verband kan zien tot de andere componenten van online marketing.

Nog aantrekkelijker wordt het als je jezelf kunt presenteren als π-shaped marketeer. Ook hierbij is het de bedoeling dat je de basiskennis van alle marketingvelden beheerst (de bovenste balk van het pi-teken). Het verschil is dat je je hierbij specialiseert in twee disciplines (de twee poten van het pi-teken) waarbij de ene een left-brain discipline is, zoals data-analyse of programmeren. En de andere is een right-brain discipline, bijvoorbeeld branding of storytelling. Dit maakt je als marketeer nog een stuk opvallender.

T-shaped marketingkennis

2. Verdiep je in de technische kant

Samenhangend met de T-shaped kennis is het ook voordelig om te beschikken over een beetje technische kennis. Voor steeds meer functies werk je tegenwoordig met programma’s of software waarvoor technische kennis gewenst is. Vrijwel elk bedrijf werkt wel met CRM, WordPress of Photoshop. Met een (of meerdere)van deze programma’s overweg kunnen is daarom een grote pre. Schroom dus niet om met je eigen website, je fotoshopskills of je programmeerkunsten te pronken. Hiermee word jij als online marketeer alleen maar meer gewaardeerd.

3. Leer data lezen en meten

Het is goed als je weet hoe je een campagne of strategie moet uitvoeren. Nog beter is het als je ook weet of de campagnes goed lopen en of de strategie werkt. Hiervoor moet je data kunnen lezen en meten. Een goede marketeer heeft daarom ook een klein beetje data-analist in zich. Alleen al een certificaat voor bijvoorbeeld Google Analytics kan een groot voordeel zijn. Of je hier in jouw functie nou veel gebruik van maakt of niet; het laat in ieder geval zien dat je analytisch inzicht hebt.

4. Verbeter je communicatie- en presentatieskills

Als online marketeer werk je vrijwel nooit alleen. Doorgaans maak je onderdeel uit van een groter marketingteam met meerdere disciplines. Communicatieve vaardigheden zijn daarom sowieso gewenst, maar ook presentatie skills bieden een grote meerwaarde. Jij snapt hoe het uitvoerende en analyserende gedeelte in elkaar zit, dus is het ook handig als je dit kan overbrengen naar je collega’s. Presenteer je cijfers en je bevindingen aan de mensen op je afdeling maar ook daarbuiten. Wie weet kunnen anderen weer inspiratie opdoen aan de hand van jouw uitkomsten. Of misschien hebben je collega’s nog ideeën over hoe je de campagnes nog beter zou kunnen laten lopen.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

5. Leer alles over projectmanagement

Omdat je als marketeer vaak op veel verschillende vlakken werkt in een groter team, is het handig om te weten hoe je deze samenwerking gestructureerd kunt laten verlopen. Steeds meer bedrijven werken op basis van de SCRUM-methode. Een kleine verdieping hierin kan dus nooit kwaad. Je hoeft niet meteen een Scrum Master te worden (al is daar ook veel vraag naar) maar als je in ieder geval weet hoe de methode in zijn werk gaat kom je al een heel eind. Daarnaast zijn er tools die je kunnen helpen georganiseerd te werk te gaan. Voorbeelden hiervan zijn Trello en Jira. Het is voor een marketeer vaak nuttig om hier al enige werkervaring mee te hebben.

Alles draait om kennis verbreden

Bovenstaande tips hebben eigenlijk één duidelijk aspect met elkaar gemeen. Verbreed je kennis. Een aantrekkelijke marketeer kan en weet meer dan waar hij of zij voor opgeleid is. Doe dus bijvoorbeeld een stage in een vakgebied dat iets buiten jouw comfortzone ligt of volg aanvullende cursussen, dan ben jij al snel die Full Stack Online Marketeer die alle organisaties willen hebben.

Bron: Een goede online marketeer – en nog veel meer

Auteur: Ilse

Het bericht Een goede online marketeer – en nog veel meer verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt

19 April 2018 | By | No Comments

Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt

Je ziet het steeds vaker op B2B websites en webshops: een livechat functie. Een livechat functie helpt bezoekers met hun zoektocht naar informatie of product of dienst. Het is voor veel B2B bedrijven een manier om op te vallen in het steeds sterker wordend competitief veld. Focus op klantbeleving lijkt de sleutel tot succes, mede omdat een positieve klantbeleving tot een verhoging  van conversie en leads zorgt.

Ad

Het belang van klantbeleving

Steeds meer organisaties zijn in staat om goede kwalitatieve diensten en producten aan te bieden in een bepaalde niche of sector. Het gevolg is dat klanten steeds moeilijker het verschil zien tussen bedrijven. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen aanbieders? Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Hotjar en Mouseflow. Beiden bieden ze tracking software aan waar er kleine verschillen zitten in het aanbod. Een positieve klantbeleving in de vorm van een actief blog, goede recensies en snelle reacties op vragen maken dan het verschil.

Klanten zijn tegenwoordig steeds meer op zoek naar meer kwalitatieve factoren om een keuze te maken tussen aanbieders. Een onderzoek van onderzoeksbureau Walker laat zien dat business to business klantbeleving in de nabije toekomst de manier is voor bedrijven om zich te onderscheiden. Prijs, en in mindere mate, kwaliteit spelen hier een minder grote rol in. Een andere belangrijke conclusies die getrokken worden in hetzelfde onderzoek zijn de volgende:

 

  • 65% van de klanten stopt met het gebruik van een merk bij een slechte klantenservice ervaring
  • 57% van de klanten stopt met de aankoop van een product wanneer er niet snel gereageerd wordt op een vraag.

Een chatfunctie wordt veel gebruikt in de B2C markt, bekende partijen zoals Bol.com en Coolblue maken er dankbaar gebruik van. Ook in de B2B omgeving zie je het vaker, een webwinkel zoals Paradigit maakt het ook mogelijk om te chatten.  B2B kopers zijn immers ook B2C kopers in hun vrije tijd en nemen de ervaringen en verwachtingen mee vanuit het B2C proces in het B2B proces. Uiteraard zijn koopcycli in de B2B wereld langer en complexer maar ook in het B2B landschap wordt een groot deel van de koopcylcus (ruim 70%) online gedaan. Een livechat ondersteunt dit proces en helpt (toekomstige) klanten met hun ervaring en vragen en draagt dus positief bij aan de klantbeleving.

 

Voor- en nadelen van een chatfunctie

Aan het hebben van een chatfunctie op een website hangen zowel voor als nadelen. Een veel gehoord nadeel van een livechat is de bezetting. Aangezien men een snel antwoord verwacht op een vraag die mogelijk gesteld wordt dient er dus ook snel gereageerd te worden. Dit heeft impact op de personele bezetting van de livechat. Het onderzoek dat door LiveChat Inc. is gepubliceerd laat zien dat een reactie binnen 60 seconden een grote positieve impact heeft op de klantervaring. Maar ben je als organisatie wel in staat om dit te realiseren? En zijn alle chats wel relevant voor jouw bedrijf? Opdringerigheid en irrelevantie zijn twee andere nadelen die vaak naar voren komen als redenen om geen gebruik te maken van een chat op een website. Wanneer een chat als opdringerig wordt ervaren heeft het een averechts effect. Een voorbeeld hiervan is wanneer de chat elke keer opnieuw opent wanneer er een nieuwe pagina geopend wordt.

De voordelen van een chatfunctie zijn duidelijk, ook in de B2B markt. Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat chats flink zijn toegenomen als manier van contact met een aanbieder. De belangrijkste redenen om een chatfunctie te installeren op jouw website:

  • Kosten efficiëntie; een persoon is in staat om meerdere chats tegelijk te beheren, dit in tegenstelling tot telefonisch contact
  • Gemak voor de klant; een korte vraag kan gelijk gesteld worden
  • Een chat verhoogt conversie op je website – Meer leads en klanten
  • Toename klanttevredenheid
  • Betere inzichten in de klantvraag voor jouw organisatie

Kortom, een livechat draagt bij aan een positieve klant ervaring.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Minimaliseer de nadelen en begin vandaag nog met een livechat

Personalisatie van de livechat functie is een goede manier om de nadelen te minimaliseren. Wanneer de focus voor jouw bedrijf ligt op een bepaalde branche of selectie van bedrijven is het mogelijk om de chatfunctie enkel beschikbaar te stellen aan hen. Overige bezoekers zien de chat dan niet wat irrelevante gesprekken voorkomt. Deze manier is een aanvulling op de account based marketing aanpak die voor veel B2B bedrijven succesvol is. Personalisatie van de livechat is mogelijk met Klue. Door aan te geven welke bedrijven of branches voor jou relevant zijn kun je de chat enkel aan die bezoekende bedrijven laten zien. Dit is nog verder te personaliseren door extra eisen toe te voegen zoals het tonen van de livechat bij specifieke pagina’s of na het 3 keer bezoeken van de website door hetzelfde bedrijf. Klue werkt met elke livechat aanbieder en helpt je dus met het verbeteren van de klantbeleving en het binnen halen van leads via jouw website.

Bron: Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt

Auteur: Klue

Het bericht Hoe een gepersonaliseerde livechat functie voor meer leads zorgt verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Voice Search – Hoe voice search consumentengedrag bepaalt

16 April 2018 | By | No Comments

Voice Search – Hoe voice search consumentengedrag bepaalt

Voice search?

Search evolueert, we zijn allemaal gewend geraakt aan de normale zoekopdrachten die zijn ingevoerd met een toetsenbord op Google, Bing of Yahoo. Maar nog niet zo lang geleden heeft een ander fenomeen het licht gezien, ‘Voice Search’!

Ad

Het wordt nog steeds gezien als iets voor in de toekomst, maar eigenlijk kent het nu al zijn nodige doeleinden. En eens het door mensen wordt gebruikt, wordt het snel een gewoonte. Voice Search gebruikt de kracht van spraakherkenning om het internet te doorzoeken! In plaats van te typen, kunt u spraakinvoer gebruiken om snel en eenvoudig te zoeken naar de dingen die u nauw aan het hart liggen.

Aanvankelijk was Google Voice Search een tool van Google Labs waarmee iemand zijn telefoon kon gebruiken om een ​​Google-zoekopdracht uit te voeren. Nadat een gebruiker (650) 623-6706 (het nummer van het Google Voice Search systeem) had gebeld, wachtte deze op de woorden “Zeg uw zoektermen en zeg vervolgens de trefwoorden.” Vervolgens werd er gewacht totdat de pagina een update had gekregen, of klik op een link om de zoekpagina weer te geven die de gebruiker had aangevraagd. Op dit moment zijn zowel de demo van deze service als de pagina afgesloten. Sinds de introductie van de dienst zijn producten van Google, zoals YouTube, Google Maps en Google Mobile App, ontwikkeld om spraakherkenningstechnologie op verschillende manieren te gebruiken.

Op 30 oktober 2012 heeft Google een nieuwe Google Zoeken-app voor iOS uitgebracht, met een verbeterde Google Voice Search-functie, vergelijkbaar met die van de Android Jelly Bean die bedoeld is om te concurreren met de eigen Siri-stemassistent van Apple. De nieuwe app is door recensenten gunstig vergeleken met Siri en een side-by-side vergelijking zei dat Google’s Voice Search op iOS “verbazingwekkend snel en relevant is en meer diepgang heeft (dan Siri)”.

Andere virtuele assistenten

Naast Siri & Google Voice Search, bestaan er ook nog een reeks andere virtuele assistenten zoals Cortano, Viv, Amazon Alexa en nu, Google Home. Deze hebben allemaal de  doelstelling om mensen aan te zetten tot zoekopdrachten via hun stem in samenwerking met de zoek- en mobiele apparaten die daarbij horen.

Naarmate de zoekactie doorgaat naar de migratie van mobiele apparaten en een groter percentage van zoekopdrachten wordt geïnitieerd door spraak, zijn er belangrijke inhouds- en SEO-implicaties. Zoals we in verschillende gevallen zien de laatste tijd, lijkt het erop dat SEO een essentieel onderdeel wordt in het dagelijks leven van alle adverteerders. Neem het eenvoudige voorbeeld van een gebruiker die een zoekopdracht met zijn stem maakt, het is hoogstwaarschijnlijk dat deze het meeste belang zal hechten aan het eerste zoekresultaat dat tevoorschijn komt. Dit resultaat kan worden bereikt wanneer een goede SEO is opgezet geweest voor uw website.

Bovendien worden deze query’s in de loop van de tijd meer transactioneel, aangezien virtuele assistenten boekingen en conversies met spraak toestaan.

Met Amazon Alexa kunnen gebruikers bijvoorbeeld een pizza bestellen bij Domino’s of een Uber-rit. Google heeft ook aangekondigd dat het al een reeks externe transactieservices heeft geïntegreerd in Google Home, waaronder Uber, Pandora, OpenTable, Spotify, WhatsApp en Ticketmaster.

Wilt u weten welke bedrijfskundige opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

4 manieren waarop ‘voice assistance’ het consumentengedrag vorm geeft

Er is onderzoek gedaan naar hoe stemhulp de laatste tijd vorm heeft gegeven aan het gedrag van consumenten. Eigenaars van ‘Voice-activated speakers’ hebben verteld dat praten met hun virtuele assistent, in plaats van iets te moeten typen, hen helpt om dingen snel en efficiënt gedaan te krijgen. En dat betekent meer multitasking. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom mensen zich tot hun spraakgestuurde luidsprekers wenden:

  1. Hiermee kunnen ze gemakkelijker multitasken.
  2. Hiermee kunnen ze sommige dingen sneller doen dan andere apparaten.
  3. Het stelt hen in staat om direct antwoorden en informatie te krijgen.
  4. Het maakt hun dagelijkse routine gemakkelijker.

voice searchvoice search
In een korte tijd zijn spraakgestuurde luidsprekers onderdeel geworden van dagelijkse routines van mensen. Sommige van hun dagelijkse gewoonten worden nu bereikt door met hun virtuele assistent te praten. Het gevolg is dat mensen meer gedaan krijgen door minder moeite te leveren. Daarnaast beschouwen ze de spraakgestuurde luidsprekers als levende wezens. Mensen zien de apparaten als meer dan alleen een elektronisch speelgoed, ze zien het meer als een andere persoon of een vriend.

Hoe Google Search gebruikt wordt.

Conclusie

Wat uiteindelijke het interessantste zou kunnen zijn voor merken en bedrijven met deze nieuwe feature, is dat mensen die spraakgestuurde luidsprekers bezitten, merken verwelkomen als onderdeel van de hele ervaring. Ze staan open voor het ontvangen van informatie die nuttig en relevant is voor hun levensstijl!

Dit zou een uitgelezen kans kunnen zijn voor merken in de komende jaren. Benieuws wat de toekomst in petto heeft !

Bron: Semetis

Auteur: Stephane Van Blerk

Het bericht Voice Search – Hoe voice search consumentengedrag bepaalt verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Succesvol SEO schrijven in een notendop

16 April 2018 | By | No Comments

Succesvol SEO schrijven in een notendop

Mag ik je een ding beloven? Dit is niet het zoveelste saaie lijstje over SEO-teksten schrijven. Ik ga het over Fight Club hebben, Jinek, Telfort-reclames… Voorbeelden waaruit blijkt hoe je een publiek boeit, een goed verhaal vertelt, en dat is dankzij Google’s RankBrain steeds belangrijker geworden voor de score van je teksten in de zoekresultaten. Een ontwikkeling die mij als ervaren copywriter vrolijk stemt.

Ad

Simpel gezegd:
Boeiend verhaal: ranking omhoog.
Boring verhaal: ranking omlaag.

Maar voor we het leukste gedeelte van zoekmachineoptimalisatie (SEO) gaan behandelen, moet je nog steeds goed nadenken over het onderwerp, doel en de structuur van je stuk. Daar ga ik dan ook eerst dieper op in. Combineer het met de verslavende elementen van een verhaal (hoi, Netflix) en je kunt SEO-teksten schrijven als de beste.

SEO-Teksten schrijven: Zo pak je het écht slim aan

  • Onderwerp en doel bepalen (#1 t/m #3).
  • Een SEO-proof structuur (#4 t/m #6).
  • Je lezer blijven boeien (#7 t/m #13).

Dit verhaal begint met een korte geschiedenis. Voor de nodige context. Wie gelijk naar Fight Club wil, is vrij om door te scrollen 😉

Waarom SEO-teksten vroeger zulke misbaksels waren…

Lang lang geleden, in de tijd dat onze premier nog op Harry Potter leek en we enthousiast met elkaar op Hyves krabbelden, waren er al schrijvers die hun teksten hoger in Google wilden krijgen.

schoeneninzwolle

Prachtige herenschoenen. Uit Zwolle. Bron: Unsplash

Veel SEO-artikelen waren bepaald geen literaire meesterwerken:
‘Bij Klaassen herenschoenen in Zwolle vindt u de beste herenschoenen in Zwolle en omgeving. Bent u op zoek naar herenschoenen (in Zwolle)’

Dat hoefde ook niet, want Google had nog niet zo goed door wat het verschil was tussen een relevante blog en een spammy landingspagina.

Je zette gewoon heel vaak het zoekwoord in een tekst.

Maar bij de zoekgigant waren ze ook niet gek, en al gauw kreeg je een ‘penalty’ voor het al te vaak plaatsen van een zoekterm op je pagina.

Marketeers pasten zich braaf aan de nieuwe richtlijnen aan. Ze plaatsten zoektermen alleen nog op strategische locaties.

Later deden ze dat voor synoniemen of gerelateerde zoekopdrachten.

gerelateerdezoekwoorden
Schrijven voor SEO begon op een formule te lijken: gebruik X woorden in je artikel en X tussenkopjes met X zoekwoorden in X variaties…

En deels is dat nog steeds waar. Maar dankzij kunstmatige intelligentie kun je nu ook op een andere manier hoger in Google scoren..

Leestip: De Evolutie van On-Page SEO

…en hoe Google RankBrain SEO schrijven steeds leuker maakt

rankbrain
Stel je voor dat die verschrikkelijk saaie tekstschrijver bij Klaassen uit Zwolle inmiddels een Yoast-SEO plugin voor WordPress gebruikt.

groenevinkjesyoast

Hij werkt braaf de groene vinkjes af voor traditionele SEO ranking factoren (aantal afbeeldingen, keywords, tussenkopjes, etc. etc.)

De concurrent uit Hattem doet dat ook, maar haar verhaal is veel leuker om te lezen! Er zit humor in, nuttige info en persoonlijke anekdotes.

Een zelflerend algoritme zoals RankBrain zal merken dat schoenenzoekers eerder op het stuk van Hattem klikken. Langer blijven hangen. Niet verder zoeken. Vaker reageren. Het stuk meer delen. Haar boeiende content wordt met een hogere ranking beloond.

(Dit is even vrij kort door de bocht. In mijn eerdere blog Kunstmatige Intelligentie en SEO ga ik dieper in op de werking van RankBrain.)

Goed nieuws dus voor creatieve schrijvers! Maar dan moet je wel eerst weten WAAR je over gaat schrijven…

Onderwerp en doel bepalen

#1 Doe zoekwoordenonderzoek naar de ‘winnaars’

Een SEO-tekst schrijven begint nog steeds met gedegen zoekwoordenonderzoek. Je wilt weten met welke termen je een reële kans hebt om bij de eerste 10 resultaten te eindigen. Anders schrijf je dat boeiende verhaal helemaal voor niets. Hoe je dat precies doet? Lees dit artikel.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

#2 Goed verhaal. Lekker kort ook.

goedverhaallekkerkort

Lange content is niet altijd beter. Bron: T-shirttoko

Laat ik ook maar gelijk een misverstand uit de weg te ruimen: goede content hoeft niet per se heel erg lang te zijn.

Berekenhet.nl scoort bijvoorbeeld fantastisch op de zoekterm ‘kopen op afbetaling berekenen’ terwijl er maar 120 woorden op de pagina staan.

Waarom schrijf ik dan toch een blog van 2500+ woorden?

#3 Een doel dat aansluit bij de behoefte van je klanten

doelvanjetekst

Pas met een duidelijk doel, kun je overtuigend scoren. Bron: Pexels

Omdat mijn doel is: je zo goed mogelijk informeren over wat SEO-teksten zijn en hoe je ze succesvol zélf schrijft.

In een langer stuk kan ik de zoekintentie die daarbij hoort (‘ik wil teksten schrijven waarmee ik hoger in Google kom’) beter bevredigen. (Daar komt bij dat Google steeds meer simpele vragen direct in de zoekresultaten beantwoordt. Met langere antwoorden op complexere vragen omzeil je in ieder geval dat probleem.)

Pas met een doel weet je hoe je zo goed mogelijk scoort.

Je artikel heeft altijd zo’n duidelijk doel nodig. Pas met een doel weet je hoe je zo goed mogelijk scoort.

Natuurlijk kan dat doel zijn: ‘pluche teddyberen verkopen’

plucheteddyberenverkopen

Teddy weet heel goed wat jij wilt. Bron: Pexels

De vraag is alleen of je met de zoekwoorden ‘teddybeer kopen’ hoger gaat eindigen dan grote spelers zoals bol.com of beslist.nl.

Daarom moet je soms een beetje met dat doel spelen. Wat is een behoefte die je klanten hebben voordat ze je product of dienst kopen?

In het geval van teddyberen wellicht:
‘Hoe maak ik een knuffel schoon zonder te wassen?’ (En als dat met de oude teddy niet lukt, wil je misschien wel een nieuwe teddy.)

Leestip: Blogonderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

 

Een SEO-proof structuur

Je weet nu waar je over wilt schrijven en wat je doel daarmee is.

Tijd om structuur in je artikel aan te brengen.
De een vindt het trouwens fijn om eerst een flinke lap te tekst te tikken en daarna structuren, de ander werkt liever vanuit een voorbedachte opzet. Experimenteer wat bij jezelf het beste werkt.

#4 Doe inspiratie op bij Udemy, YouTube, Wikipedia of…

inspiratieopdoenstrcutuurindebibliotheek

Soms helpt het om een boek open te slaan. Bron: Pexels

Een goed verhaal heeft een kop en een staart. Je begint met een pakkende intro – waarover later meer – en sluit af met een samenvatting.

Maar hoe orden je dan precies alle informatie die daar tussen staat?

Daar is niet één pasklare oplossing voor. Zelf heb ik bij dit artikel gekozen voor een chronologische aanpak (eerst zoekwoordenonderzoek > dan structuur > dan lekker schrijven), maar je kunt ook kiezen voor:

  • Een didactische aanpak (van makkelijk naar moeilijk).
  • Een thematische aanpak (makkelijk scanbaar per onderwerp).
  • Een oprolbare aanpak (belangrijkste nieuws bovenaan).
  • Een verhalende aanpak (minder overzichtelijk & spannender).

Als je nog niet zoveel ervaring hebt met schrijven, raad ik je de verhalende aanpak trouwens niet aan. Probeer eerst een overzichtelijk artikel te schrijven, dan gaan we het later spannender maken.

Wat is overzichtelijk?

Kijk voor inspiratie eens:

  • hoe Wikipedia een langer artikel indeelt;
  • hoe een uitgebreide cursus op Udemy is opgebouwd;
  • welke volgorde How-to filmpjes op Youtube aanhouden;
  • wat het beste Google zoekresultaat in het Engels doet;
  • of.. en dit is anno 2018 vast een wereldschokkende tip, leen een (papieren) boek over het onderwerp bij je plaatselijke bibliotheek.

#5 Schrijf op een niveau dat past bij je doelgroep

Opstaande breedplaatvloer?

Huh? Waar heeft die man het over? (Denkt de gemiddelde consument).

Goed dus om even wat langer bij vakjargon stil te staan.

Maar op een blog voor de betonindustrie wil je de lezer juist niet vermoeien met voortdurend overcomplete uitleg.

Welk tekstniveau past het beste bij je doelgroep?

leesniveauteksten

De Overheid. Makkelijker kunnen we het niet maken… Bron: Stichting Accessibility

Als het om ‘de gemiddelde Nederlander’ gaat kun je het beste op B1 niveau schrijven. Dat betekent kortgezegd:

  • Veelgebruikte woorden (hier een doorzoekbare lijst).
  • Korte alinea’s van 3-5 regels.
  • Niet te veel stijlmiddelen zoals ironie of sarcasme.

Sowieso helpen algemene schrijftips zoals:

  • Weinig passieve constructies (zullen, worden, kunnen).
  • Wissel korte en lange zinnen af.
  • Kies consequent voor ‘je’, ‘jij’ of ‘u’.

Maar nu duiken we al een beetje in de tone of voice.

Hartstikke belangrijk, ga ik zo verder op in, maar onthoud: voor je pakkend schrijft, moet je eerst begrijpelijk schrijven.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

#6 Gebruik een hulpmiddel voor je SEO-vereisten

webtexttoolseoschrijven

SEO-tips terwijl je schrijft. Bron: webtexttool

Ik heb het nog helemaal niet gehad over hoeveel tekens je titel moet zijn of hoeveel links en zoektermen je moet plaatsen in de tekst.

Dit is waar het merendeel van de blogs over SEO-schrijven over gaan.

‘Volg deze regeltjes en dan komt het allemaal goed.’

  • Vermeld de zoekterm/synoniem in je URL.
  • Vermeld de zoekterm vooraan in de titel.
  • Vermeld de zoekterm in de metabeschrijving.
  • Vermeld de zoekterm in de eerste 100 woorden.
  • Vermeld de zoekterm in een tussenkopje.
  • Gebruik synoniemen minimaal twee à drie keer in de tekst.
  • Schrijf minimaal 400 woorden.
  • Plaats een relevante interne link.
  • Plaats een relevante externe link.
  • Gebruik minimaal drie

    tussenkopjes.

  • Gebruik minimaal twee plaatjes (met alt tag beschrijving).

Jazeker, deze regels zijn nog steeds belangrijk om vindbaar te zijn in Google. Maar ik stel voor dat je er een keer goed naar kijkt, en er vervolgens een eenvoudig hulpmiddel voor gebruikt.

Zo heb je bijvoorbeeld de eerder genoemde Yoast SEO Plugin voor WordPress, de tekstschrijvers bij mijn bedrijf CopyRobin maken alweer een tijdje gebruik van het uitgebreidere Webtexttool (geeft je tips tijdens het schrijven over onder andere leesbaarheid en moeilijkheidsgraad).

Dan hou je zelf meer tijd over voor het leuke gedeelte van schrijven.

Je lezer blijven boeien

Dit is de toekomst van SEO.

De zoeker verleiden (click-through rate) om naar jouw content te gaan.
De zoeker boeien (o.a. dwell time) waardoor hij op jouw pagina blijft

Google beloont dit soort indicatoren in toenemende mate.

#7 Een Pakkende Titel Die Jouw Leven Verandert (uhum..)

clickbaittitels

Benieuwd hoe Sam eruitziet? Klik, klik, klik. Bron: Buzzfeed

Verleiden begint natuurlijk met een titel.

Vaak wordt dan verwezen naar de koning van de clickbait ‘BuzzFeed’ (en ja ik ben nu ook benieuwd hoe Sam de kat eruitziet).

Ik denk dat je ervoor moet oppassen om het Amerikaanse model zomaar 1-op-1 over te zetten naar Nederland, maar er zijn natuurlijk wel een paar trucs die je ervan kunt leren:

Met name:

  • Doe een belofte in je titel (en zorg dat je ‘m waarmaakt!)
  • Maak nieuwsgierig

Maar er zijn nog meer dingen die werken:

Gebruik emotie
Angst, frustratie en boosheid zijn grotere motivatoren dan we soms toe willen geven. Ik had dit artikel bijvoorbeeld ook zo kunnen noemen:

‘Waarom je zorgvuldig opgebouwde SEO-kennis binnenkort waardeloos is’

Noem harde cijfers
Deze tip lijkt een beetje in tegenspraak met ‘maak nieuwsgierig’, maar kan evengoed werken. Bijvoorbeeld wanneer je een succes kunt delen:

‘Met deze 3 aanpassingen in mijn webshop kreeg ik 30% meer omzet’

Gebruik [specificaties]
Of met zogenoemde ‘brackets’ waarin je de vorm verduidelijkt:

‘Eenvoudig je eerste WordPress site opzetten [stappenplan]
‘Welke aftrekposten heb ik als zzp’er in 2019? [checklist]
‘Mijn ervaringen als voetsoldaat in Syrië [podcast]

Test wat werkt!
Je zult niet van de ene op de andere dag veranderen in een geniale titelbedenker (alhoewel..), maar door te blijven oefenen en spelen word je er wel beter in. Doe – nogmaals – geen beloftes die je niet kunt waarmaken en controleer met A/B testen welke titels het beste aanslaan!

#8 Metabeschrijving waar je op wilt, nee MOET klikken

Nog belangrijker dan je titel is je meta-omschrijving.

SEOtrends

Oftewel dat kleine stukje tekst dat onder je titel in de zoekresultaten staat. Hoewel dit officieel geen ranking factor is volgens Google, speelt de metatag wel een grote SEO-rol omdat het de click-through rate van je bezoekers naar je website mede bepaalt.

Ook dit is weer veel spelen en uitproberen.

Maak van je meta-omschrijving in ieder geval een lopende tekst.

hamburger
Bron: Pexels

Dus niet:
‘Actie. 20% korting. Hamburgers. Beste frietzaak Amsterdam.’

Maar wel:
Wij maken al onze biologische hamburgers zelf. Binnen een half uur bij jou bezorgd in Amsterdam. Bestel nu met 20% korting.

En vergeet de call-to-action niet. Hierin vertel je de zoeker wat hij moet doen (klikken, bestellen, downloaden) en waarom (bijvoorbeeld korting).

#9 De Flashforward in je introtekst (à la Fight Club)

Mag ik je een ding beloven?

Dit gaat een hele gave film worden.

Aldus de openingsscène van Fight Club.

Hetzelfde mechanisme van een spannende ‘flashforward’ wordt veelvuldig gebruikt in Netflix-series zoals Breaking Bad of Limitless. Een beproefde methode. Maar nog onvoldoende voor je SEO-introtekst:

Want behalve een ‘spannende preview’ wil je ook:

  • Empathie tonen voor je lezer.
  • Een gesprek met hem of haar aangaan.

Een goede methode voor het schrijven van een intro vind ik APP (Agree, Promise, Preview) van meestercopywriter Brian Dean (hou sowieso zijn blog BackLinko in de gaten als je meer over dit onderwerp wilt weten):

appmethodevoorintrotekstblog
Bron: Backlinko

Agree
Je begint met een statement waar de lezer het mee eens is. Hier staat ook je belangrijkste zoekterm in.

Promise
Vervolgens maak je een belofte over hoe je iets uit het statement ten goede kunt veranderen. Een belofte die je waar moet maken.

Preview
Tot slot geef je een klein voorproefje van wat de lezer allemaal in het artikel kan verwachten.

Laat ik een klein voorbeeldje geven:

Teddy

Teddy. Bron: Pexels

Herinner je Teddy nog?

Agree
‘Waarschijnlijk ben je met me eens dat een versleten knuffel schoonmaken[zoekterm] verschrikkelijk lastig is. In de wasmachine stoppen doe je liever niet, want wie zegt dat arme Teddy dat overleeft?’

Promise
Maar wat nu als ik zeg dat dat helemaal niet hoeft? Volg deze hygiënische schoonmaaktips op en je knuffel gaat 5 jaar langer mee.

Preview
In deze blog lees je handige visuele stap-voor-stap instructies over het reinigen van je knuffelbeest. Met als bonus een foto van mijn dochter en haar nog steeds stralende teddybeer (beiden 21).

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

#10 Even tijd voor ontspanning (à la Jinek)

“Zometeen Klaas Dijkhoff over de slavernijdiscussie” of “een Shell-directeur over de gasboringen in Groningen, maar eerst..”

En dan volgt er een luchtig fragmentje.

De TV Draait Door een typisch tussendoorfragmentje

Eva Jinek is niet de enige talkshowhost die van luchtige fillers gebruikmaakt. Ook bij Pauw of DWDD komt er even een bandje of geintje om de kijker klaar te maken voor de serieuzere gesprekken.

Datzelfde principe kun je ook in een langere blog toepassen.

Breek even de lange lap tekst met een grapje of door je bezoeker direct toe te spreken. Had je trouwens al een goede kop koffie gehaald?

Nog 3 tips en we zijn er!

#11 Tussenkopjes met duidelijke beloftes

Een eerste regel voor tussenkopjes is dat ze duidelijk moeten beschrijven waar het stukje tekst eronder over gaat.

Nog beter is het als je tussenkopje ook nieuwsgierig maakt en een belofte doet. Eigenlijk net als bij de titel van je stuk.

#12 Maar.. dat is nog niet alles (lekkermakertjes)

paashaaschocolade

Weet je wat een slimme winkelier met Pasen doet?

Hij verspreidt een chocoladegeur in zijn winkel. Gegarandeerd dat hij meer paaseitjes verkoopt. Slechts een lichte hint is genoeg.

In een SEO-artikel moet je ook voortdurend blijven hinten op wat er nog komen gaat.

In een SEO-artikel moet je ook voortdurend blijven hinten op wat er nog komen gaat. Lekkermakertjes schrijven.

‘Maar dat is nog niet alles.. want deze tip levert je maar liefst..’

Of je keert het juist om. Waarschuwen.

‘Pas op: er zit wel een addertje onder het gras.’

Met deze korte zinnetjes sla je twee vliegen in één klap:

  • Je doorbreekt het ritme van langere alinea’s.
  • Je maakt de lezer nieuwsgierig naar wat er komen gaat.

Wat er nu trouwens gaat komen..

#13 Ik ben geen JIJ of JOUW (tone of voice)

Stiekem ben ik best wel fan van de Telfort-reclames.

Tele2 vind ik dan weer net iets minder.

Waarschijnlijk ben ik als grijzende man ook niet echt de doelgroep (‘wil je ook dikkere lippen dan Kim K? Ga naar..’).

Dit gaat – tot slot – over een van de lastigste aspecten van SEO-copywriting: de juiste tone of voice vinden voor je publiek.

Een goed begin is in ieder geval naar je klanten luisteren. Neem eventueel (na toestemming) gesprekken met ze op en analyseer welke woorden ze vaak gebruiken en hoe ze hun problemen omschrijven.

Ook contacten buiten de werksfeer om zijn nuttig: Waar wordt je doelgroep warm of koud van? Ik ben er nu maar even vanuit gegaan dat je voorbeelden met BuzzFeed, Jinek en teddyberen grappig vindt, maar wat als ik met Death Metal of Wilders aan was komen zetten?

Een veilige keus is in ieder geval om niet te snel op ‘jij’ en ‘jouw’ over te stappen. Consequent ‘je’ gebruiken werkt beter.

Pas ook op met het té letterlijk vertalen van Amerikaanse content – ik zie dit nog weleens gebeuren – het chronische enthousiasme van THE GREATEST COUNTRY past niet altijd bij de nuchtere Hollander.

Conclusie: dit is hoe je slim SEO-teksten schrijft

Dank dat je tot zover mee hebt willen lezen en kijken naar mijn verhaal over hoe je écht slim een SEO-tekst kan schrijven.

Hopelijk heb ik mijn belofte (geen saai standaardlijstje) waargemaakt.

Je weet nu inmiddels dat een SEO-artikel schrijven (dankzij Google RankBrain) steeds meer draait om het vertellen van een goed verhaal.

Maar.. je begint altijd met de basis: dat is een onderwerp gebaseerd op zoekwoordenonderzoek en een duidelijk doel voor je artikel.

Ook de klassieke regels (zoekwoord verwerken, tussenkopjes, synoniemen gebruiken) zijn nog alive and kicking, maar met slimme tools zorg je er automatisch voor dat je SEO-proof schrijft.

Bron: SEO-Teksten schrijven: Zo pak je het écht slim aan

Auteur:

Het bericht Succesvol SEO schrijven in een notendop verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Heeft linkbuilding anno 2018 nog wel zin?

22 March 2018 | By | No Comments

Heeft linkbuilding anno 2018 nog wel zin?

Tot een paar jaar geleden was het dé manier om je site hoger in Google te krijgen, maar tegenwoordig lijkt de aandacht volledig verschoven naar ‘hoogwaardige content’. Is het actief verzamelen van backlinks dan helemaal niet meer belangrijk in 2018?

Ad

Zelf ben ik al bijna vijf jaar vooral een aanhanger van de stroming ‘hoogwaardige content’, maar backlinks zijn nog steeds heel belangrijk voor je ranking in Google, aldus Matt Cutts van Google in deze video. De video is al een paar jaar oud, maar volgens Rik Engelen (SeoMarketingDeals.com) en linkbuilding expert van het eerste uur, nog steeds actueel. Rik Engelen heeft hulp geboden en advies gegeven voor SEO aan o.a. Youfone.nl, Fastfuriousscooters.nl, ITprogrammeur.com, Nederlandse & Belgische SEO-bureaus en een internationale SEO dienstverleners als Majestic.

Maar we weten allemaal dat Google erg alert is op het spammen van hun database. En aan linkbuilding kleeft een wat louche imago. Daarom vroeg Rik of linkbuilding anno 2018 nog wel zin heeft. “Jazeker”, antwoordde hij stellig. “Je moet alleen weten hoe je het op een verantwoorde manier inzet.” Ik vroeg hem om zijn beste linkbuilding tips voor marketeers en ondernemers met ons te delen en die lees je hieronder.

Wat is linkbuilding ook alweer? Een kleine geschiedenis.

Linkbuilding is op een actieve manier meer relevante links naar je website (backlinks) proberen te krijgen. Wanneer je deze strategie succesvol toepast, zul je er op twee manieren van profiteren:

  1. Je krijgt meer directe bezoekers dankzij de links.
  2. Je krijgt meer bezoekers dankzij een hogere notering in Google.

Zoveel mogelijk backlinks vs. natuurlijk linkprofiel

‘Hey, dat is handig’, dachten veel marketeers. ‘Als ik nu gewoon zorg voor zoveel mogelijk links komen we vanzelf hoger in Google’. En zo ontstond een hele industrie met linksites, nepblogs vol verwijzingen en andere trucs om de zoekmachine te foppen.

Linkbuilding is anno 2018

Intussen werken deze Black Hat SEO-technieken al lang niet meer. Zonder een natuurlijk linkprofiel krijgt je website te maken met de beruchte Google penalties en juist een lagere notering in de resultaten. Maar volgens SEO guru Brian Dean is je linkprofiel nog steeds een van de belangrijkste ranking factors voor je website. In zijn woorden:

“The number of referring domains is one of the most important ranking factors in Google’s algorithm, as you can see from this chart from Moz:”

link root domains

Y-as: aantal verwijzende root domains. X-as: positie op zoekresultatenpagina (serp).

‘Je hebt alleen maar goede content nodig’

Maar linkbuilding is tijdrovend en complex. Daarom richten veel bedrijven zich (terecht) nu eerst op andere pijlers van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Bijvoorbeeld een veilige, snel ladende website met een duidelijke interne linkstructuur en natuurlijk kwalitatieve en relevante content.

Volgens Rik Engelen is de balans daarbij zoekgeraakt: “We komen in de praktijk organisaties tegen die al 5.000 of 6.000 euro aan een SEO-bedrijf hebben uitgegeven. Maar meer bezoekers krijgen ze niet.” “De veronderstelling is dat je met elke week een nieuw artikeltje vanzelf meer traffic krijgt omdat mensen die stukken delen. Dat wordt alleen lastig als je geen bezoekers hebt. Bovendien kan ook niet elk gemiddeld Nederlands bedrijf zomaar super deelbare viral content produceren.” Hij pleit er dan ook voor om op een verantwoorde manier aan een natuurlijk linkprofiel te werken. Hieronder lees je hoe je dat doet.

Wat moet je niet doen bij linkbuilding?

Maar eerst de absolute afraders. Volgens  Rik Engelen krijg je met deze technieken eerder een penalty dan een hogere ranking:

  • Je link spammen op fora of blogs (reageren op een artikel met een link mag wel, maar alleen als het relevant is).
  • Links van irrelevante pagina’s (bijvoorbeeld een slager die naar een kapper verwijst, maximaal 10% van de links).
  • Alleen maar links in 1 categorie (bijvoorbeeld alleen maar links in bedrijfsverzamelpagina’s).
  • Te snel, te veel links willen plaatsen (Google zal dit snel aanmerken als een onnatuurlijke groei).
  • Links op pagina’s met een lage autoriteit (controleer de domein autoriteit met een tool als Open Site Explorer).
  • Alle links naar 1 pagina (richt niet al je backlinks op de homepage of productpagina, maar verdeel ze over minimaal 4 pagina’s).
  • Alle links op 1 zoekwoord richten (slimmer is het om je op meerdere zoekwoorden te richten, begin in ieder geval met 3)
  • Ene maand wel, andere maand niet (het is verdacht als er de ene maand 50 links bijkomen en de volgende maand geen).

En natuurlijk in zee gaan met een onbetrouwbare partij voor het kopen van links, waarover verderop in dit artikel meer.

Hoe bouw je aan een sterk en natuurlijk linkprofiel?

Wat is dan wél de manier om meer links naar je eigen pagina’s te krijgen? Rik Engelen ziet het als een integraal onderdeel van SEO: “Linkbuilding hangt samen met je zoekwoordenonderzoek. Je identificeert een aantal termen waarop je wilt worden gevonden.” Vervolgens kun je met tools zoals Moz, Semrush en Majestic websites vinden die goed op deze termen scoren. Zo kun je:

  • achterhalen op welke site je graag een link wilt krijgen;
  • achterhalen welke sites naar je concurrenten linken.

Divers opgebouwd linkprofiel

Maar het gaat niet alleen om de ‘topscorers’: “Een linkprofiel bouw je het liefst zoveel mogelijk in de breedte op. Dus vanuit allerlei soorten bronnen en ongeveer 75% van websites en 25% vanuit sociale media.”

100% relevant hoeft niet

Een misverstand is dat alle links 100% relevant moeten zijn: “Het gaat Google om een natuurlijk linkprofiel. Daar is best wat ruimte voor niet-relevante links. Als ik een fietsenmaker ben en mijn neef heeft een kapperszaak, zou ik er immers ook naar kunnen linken. Beperk het aantal niet-relevante links wel maximaal tot 10%.”

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Bouwen aan je linkprofiel

Tijd om aan de slag te gaan! Je linkprofiel bouw je volgens Rik Engelen op met zowel gratis als betaalde links die je kan kopen op o.a. websites zoals Sitedeals.nl, Fiverr.com, Peopleperhour.com, SeoMarketingDeals.com of Blackhatworld.com. De laatst genoemde schrikt misschien af maar je kan er prima terecht voor gewoon sterke backlinks. Dit zijn de bekendste manieren:

  1. Gastblog plaatsen. Met een gastblog deel je je expertise op een externe website. Dit heeft vooral zin wanneer deze site een hoge domein autoriteit en ‘topical trust flow’ heeft voor het onderwerp waar je over wilt schrijven. Bekendere websites zullen hier vaak een vergoeding voor vragen.
  2. Verzamelpagina. Hoewel Google het grootste deel van het verkeer heeft overgenomen, worden sites zoals startpagina.nl nog steeds gebruikt. Denk ook aan een link op de pagina van je branche- en ondernemersvereniging.
  3. Social media. Een quick win is om in ieder geval een link in de profielen van je Twitter, Instagram en/of YouTube kanaal te plaatsen. Verder zou je ook de samenwerking aan kunnen gaan met een (micro-)influencer.
  4. Linkruil. Links ruilen met andere websites mag, indien dit ook voor de bezoeker relevant is. Denk aan een linkruil met een vergelijkbaar bedrijf in een aangrenzende regio of een leverancier van gerelateerde producten.
  5. Marktplaats. Met een advertentie op een online Marktplaats heb je er niet alleen een waardevol verkoopkanaal bij, maar werk je bovendien aan je linkprofiel.
  6. Testimonials. Je kunt klanten actief aanmoedigen om recensies achter te laten op bekende sites zoals KiyOH of The Feedback Company. Omgekeerd kun je leveranciers zelf aanbieden om een review voor ze te schrijven die ze vervolgens (met link!) op hun website plaatsen.
  7. Wikipedia. Een backlink op Wikipedia kan in potentie heel waardevol zijn. Zo zou je een diepgravend artikel op je website als bron kunnen noemen. Wanneer je nog niet lang actief bent op Wikipedia is de kans wel groot dat je aanpassingen met link als verdacht worden aangemerkt.

Nofollow VS dofolow links

Je vraagt je misschien af waarom ook zogenoemde ‘nofollow’ links thuis horen in je linkprofiel. Google vergt bijvoorbeeld dat betaalde links, zoals banners of advertenties, een noffolow atribute bevatten. Ook links in comments op fora en onder blogposts moeten van Google nofollow zijn. Maar als deze op een sterke website staan met een hoge DA zal Google dat toch meenemen is gebleken uit onderzoek. Daarnaast creëer je er ook in de breedte een natuurlijker profiel mee.

Wat is effectiever: linkbuilding zelf doen of uitbesteden?

Linkbuilding is geen ‘quick fix’. Het opbouwen van een sterk linkprofiel kost tijd. Maar met slimme linkbuilding zie je volgens Rik Engelen als het goed is na zo’n drie maanden toenemend bezoekersverkeer: “Al hangt het natuurlijk wel af van het aantal en de kwaliteit van de links die je in die tijd weet te plaatsen.”

“Sommige marketeers gaan vol enthousiasme aan de slag en merken vervolgens dat het relatief veel mailverkeer kost voor je 1 linkruil hebt geregeld.”

Hij raadt bedrijven dan ook aan om in ieder geval een deel van hun linkbuilding uit te besteden aan bedrijven omdat die veel effectiever links kunnen plaatsen. Deze bedrijven zijn te vinden op de eerder genoemde portalen.

Waar moet je op letten bij het kopen van backlinks?

Tot slot geeft Engelen tips voor het uitbesteden van linkbuilding: “Op de eerder genoemde freelanceportalen, zoals Fiverr, vind je ook de nodige aanbiedingen om voor een paar euro ‘duizenden high quality’ links te laten plaatsen. Dat zou ik absoluut niet doen. Als het te goed klinkt om waar te zijn is het dat meestal ook.”

Waar moet het bedrijf dat je inhuurt dan wel aan voldoen? “Ik zou simpelweg vragen naar resultaten. Hoe hebben jullie andere klanten geholpen om met backlinks hoger in Google te komen? En mag ik ze ook nabellen om het ze zelf te vragen?”

Zonder goede content, geen linkbuilding.
Probeer CopyRobin gratis

Conclusie: Linkbuilding blijft noodzakelijk (maar is wel lastiger)

Linkbuilding heeft dankzij dubieuze praktijken (volspammen fora, linkfarms, nepblogs) een slechte naam gekregen. Google straft websites die deze black hat technieken gebruiken met een lagere notering. Het helemaal achterwege laten is echter ook geen slimme strategie. Met een verantwoord en divers opgebouwd linkprofiel krijg je niet alleen meer directe bezoekers, maar scoor je ook hoger in Google. Marketeers die linkbuilding liever uitbesteden, kiezen het beste voor een linkbuilding expert met een bewezen track record op de lange termijn.

Bron: MediaWeb

Auteur: Erik van Hall begon z’n carrière als copywriter en filmregisseur/-producent. In 1994 raakte hij gefascineerd door het destijds prille ‘world wide web’. In 1995 richtte hij internetbureau Mediaweb op. Sindsdien is het zijn missie om het web aangenamer te maken voor gebruikers en meer winstgevend voor bedrijven. Met Mediaweb heeft hijhonderden websites gebouwd voor talloze opdrachtgevers. In 2015 verkocht hij Mediaweb en startte CopyRobin. Met CopyRobin helpt Eric organisaties aan unieke, professionele teksten voor jun website, blog, nieuwsbrief, social media en andere publicaties. Eric heeft een fijne neus voor waar het web naar toe gaat en waar je als online marketeer op moet letten. Hij is van mening dat het web, nu het is bevrijd van de desktop, pas echt gaat beginnen. You ain’t seen nothing yet!

Het bericht Heeft linkbuilding anno 2018 nog wel zin? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

15 Power tips van online marketing experts

22 March 2018 | By | No Comments

15 Power tips van online marketing experts

Als je blogt, ben je waarschijnlijk net als ik altijd op zoek naar manieren om je artikelen onder de aandacht te krijgen van jouw publiek. Ik vroeg daarom aan de gastbloggers van Mediaweb om hun power tips met ons te delen. Het resultaat lees je hieronder.

Ad

De online marketing experts die ik vroeg hun beste tips met ons te delen zijn Frans Jan Boon (Addtofriends), Steven van Vessum (ContentKing), Edwin Vlems, Keesjan Deelstra (SEO Effect), Danny Oosterveer, Christian Slagter (Slagter Media), Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing), Melchior van Velzen, en Bas van Eeuwen (Mailplus).

Sommige van de tips licht ik nog in mijn eigen woorden nader toe via een ingesloten video.

1) Richt je op het juiste publiek

Frans Jan Boon: Bezint eer ge begint: zorg ervoor dat je blogpost aansluit bij het (be)zoekgedrag van je potentiële klanten en bezoekers met betrekking tot het onderwerp waarover jij gaat schrijven. Als dat het uitgangspunt van je blogpost is dan vergroot je de kans dat deze gevonden gaat worden via zoekmachines en gedeeld gaat worden via social media.
Steven van Vessum: Mijn eerste tips als het gaat om blog promoten? Onderscheid je van de rest, en wees spraakmakend!

2) Zet sterk in op SEO

Edwin Vlems: De beste promotie is geen promotie, aangezien de meeste lezers uiteindelijk via Google op je blog landen. Dat betekent wel: goede SEO.
Keesjan Deelstra: Doe zoekwoord onderzoek zodat je artikel aansluit bij het taalgebruik van je lezer en je blog in google zichtbaar wordt op veelgezochte zoektermen. Video

Steven van Vessum: Zoek naar websites die linken naar een kapotte pagina over hetzelfde onderwerp en bied ze een artikel van jezelf als goed alternatief aan (broken linkbuilding).

Frans Jan Boon: Meet vanaf het moment van publicatie het bezoekgedrag (bounce, click, scroll) op je blogpost en pas deze daar direct op aan. Negatief bezoekgedrag schaadt de SEO van je blogpost en is een indicatie dat social sharing waarschijnlijk ook niet hard zal gaan lopen.

3) Bedenk een onweerstaanbare titel

Keesjan Deelstra: Gebruik een oneven cijfer in je kop die aanzet tot lezen. “11 tips om… / 7 tips voor ..” De CTR bij social delen zal dan hoger zijn omdat je doelgroep alleen de koppen snelt. Video

4) Werk samen met collega bloggers

Steven van Vessum: Betrek anderen in het schrijven van jouw blogposts, ze zullen dan ook eerder je blog promoten.
Danny Oosterveer: Een blog schrijf je niet in isolatie. Je wilt immers dat je blog relevant is voor anderen om te lezen. Inherent daaraan is dat je schrijft over dingen die ‘leven’ bij anderen. Een blog schrijven en niet verwijzen en linken naar bestaande materie is dus eigenlijk heel raar. Anderen vinden het ook gaaf als je naar hun werk verwijst. Als jij schrijft over iets wat ze interessant vinden, en je linkt bovendien naar hun stuk, nou dan is de kans erg groot dat zij ook wel iets willen roepen over jouw stuk. Linken draagt ook bij aan je betrouwbaarheid. Voortbouwend op het linken naar content van anderen, kan je het artikel bij hen onder de aandacht brengen. Je zou hen zelfs kunnen vragen om te reageren op jouw artikel. Dit zorgt weer voor meer interactie rondom jouw artikel.
Melchior van Velzen: Vraag experts of (micro-)influencers vooraf te reageren op je blogpost. Grote kans dat je eerder opvalt in de stroom van likes, reviews en mentions. Video

5) Zet social media op de juiste manier in

Christian Slagter: Delen via social media als Linkedin, Facebook & Twitter (voor Twitter meerdere keren). Je kunt ook je blog promoten met een advertentiecampagne op Facebook (promoted post).
Nils van der Knaap: Deel je blogpost op in korte behapbare stukjes en verspreid de informatie via social media. Verwijs naar het complete artikel voor mensen die geïnteresseerd zijn geraakt.

6) Versnel de indexering door Google met Google Search Console

Frans Jan Boon: Doe, direct nadat je nieuwe blogpost online staat, een ‘fetch’ van de URL in Google Search Console. Dit versnelt de indexatie door Google, waardoor je blogpost sneller gevonden en bezocht kan gaan worden.

7) Schat je leads op waarde in

Nils van der Knaap: Zodra meer bezoekers ook meer leads opleveren kun je uitrekenen wat een bezoeker je waard is. Stel dat van de 100 bezoekers er zich 10 inschrijven op je nieuwsbrief en van die 10 wordt er 1 klant. Als een klant gemiddeld 100 euro waard is kun je per bezoeker dus maximaal 1 euro uitgeven. Al het verkeer dat goedkoper is, resulteert in winst. Via gerichte advertentiekanalen als Google AdWords en Facebook Advertising kun je gericht verkeer inkopen.

8) Schrijf gastblogs op andere websites

Edwin Vlems : Probeer je blog op een onafhankelijk platform te krijgen, ze zijn altijd op zoek naar goede content. Link van daaruit ook naar je eigen site, dat is goed voor je eigen ranking bij Google.
Nils van der Knaap: Schrijf eerst een uitgebreide blogpost over een onderwerp. Promoot deze blog vervolgens door gastblogs te schrijven (op andere websites dus) over hetzelfde onderwerp. Hierin verwijs je naar de uitgebreide uitleg die op jouw eigen site te vinden is. Zorg dat de link naar je eigen website ook echt meerwaarde geeft aan het artikel, anders voelt het aan als spam.

9) Gebruik afbeeldingen

Keesjan Deelstra: Gebruik veel plaatjes in je blogpost. ook deze worden bij social delen dan meegenomen. Denk ook aan Twittercards.
Melchior van Velzen: De meest vergeten tip: gebruik alt-tekst labels bij de plaatjes in je post. Ook afbeeldingen worden geïndexeerd en in verband gebracht met content. Video  

10) Blog promoten: vergeet e-mail niet

Frans Jan Boon Sluit e-mail niet uit om je blog te promoten. Dit ‘old school’ medium genereert vaak nog het beste bereik.
Keesjan Deelstra:  Verleid mensen in te schrijven voor je nieuwsbrief zodat je een trouw schare lezers krijgt die je je volgende artikelen kunt sturen.
Nils van der Knaap: Plaats op de pagina van de blogpost, bijvoorbeeld ernaast of eronder, een oproep om zeer waardevolle informatie gratis te downloaden in ruil voor een e-mailadres. Dit wordt ook wel een ‘lead magnet’ genoemd. Hiermee bouw je een mailing list op met geïnteresseerde lezers. Hoe groter de mailing list, hoe meer mensen ook je nieuwe blogposts lezen. Als de kwaliteit van je nieuwe artikelen ook hoog is worden deze posts door je doelgroep verspreid via hun eigen sites en/of social media.
Bas van Eeuwen: Voorzie volgers van je blog van automatische updates bij nieuwe posts. Video

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

11) Deel je kennis op andere websites

Nils van der Knaap: Zoek op fora, blogs en vraag-en-antwoord-sites of er gesproken wordt over het onderwerp waar je zelf ook een artikel over hebt geschreven. Als jouw artikel een waardevolle aanvulling is dan kun je een link er naar toe plaatsen. Deel eerst mee in de discussie om te laten zien dat je daadwerkelijk verstand van het onderwerp hebt.

12) Hergebruik je blog op andere manieren

Nils van der Knaap: Als je blogpost voornamelijk uit tekst bestaat, dan kun je dezelfde informatie nogmaals gebruiken in een ander formaat. Er zijn 4 formaten die tot je beschikking staan: tekst, afbeelding, audio en video. Herpubliceer je content bijvoorbeeld als infographic, spreek een podcast in of film jezelf via een webcam terwijl je over de inhoud vertelt. Door deze content te delen op platformen als SoundCloud en YouTube ben je vindbaar op meerdere kanalen en bereik je mogelijk een ander publiek. Vergeet natuurlijk niet een link te plaatsen naar de locaties waar de andere contentvormen te vinden zijn.

13) Publiceer een teaser op LinkedIn Articles

Edwin Vlems: LinkedIn trekt blogs voor die op hun eigen platform zijn geschreven, dus daar zitten voordelen aan als je in de B2B markt actief bent. Normaliter is dubbele content geen goed idee, maar een kopie van een LinkedIn-blog op je eigen site is geen probleem.
Keesjan Deelstra: Publiceer de eerste alinea’s van je blogpost als Linkedin Artikel met een lees meer link  naar je eigen blog. Dit werkt vooral goed bij B2B.

14) Gebruik je netwerk

Steven van Vessum: Laat je netwerk je blog promoten. Je kent vast mensen met een goed bereik, kijk of je elkaar over en weer kunt helpen met promotie van blogposts.
Bas van Eeuwen: Stel influencers op de hoogte van het verschijnen van je blog.

15) Blog promoten bonus tip: Update oude blogposts en promoot ze opnieuw

Frans Jan Boon: Heb je -om welke reden dan ook- wijzigingen doorgevoerd in je blogpost, pas dan de publicatiedatum aan, fetch deze opnieuw, en communiceer deze als ‘update’ naar je relaties, fans, followers etc.

Bron: Media Web

Auteur: Erik van Hall begon z’n carrière als copywriter en filmregisseur/-producent. In 1994 raakte hij gefascineerd door het destijds prille ‘world wide web’. In 1995 richtte hij internetbureau Mediaweb op. Sindsdien is het zijn missie om het web aangenamer te maken voor gebruikers en meer winstgevend voor bedrijven. Met Mediaweb heeft hijhonderden websites gebouwd voor talloze opdrachtgevers. In 2015 verkocht hij Mediaweb en startte CopyRobin. Met CopyRobin helpt Eric organisaties aan unieke, professionele teksten voor jun website, blog, nieuwsbrief, social media en andere publicaties. Eric heeft een fijne neus voor waar het web naar toe gaat en waar je als online marketeer op moet letten. Hij is van mening dat het web, nu het is bevrijd van de desktop, pas echt gaat beginnen. You ain’t seen nothing yet!

Het bericht 15 Power tips van online marketing experts verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

De voordelen van een gepersonaliseerde website

19 March 2018 | By | No Comments

De voordelen van een gepersonaliseerde website

Goede content is een belangrijke factor of een bezoeker converteert of niet. Aan de hand van de juiste messaging besluit een bezoeker een aanvraag te doen voor een demo of een product aan te schaffen. Echter zijn niet alle bezoekers hetzelfde. Dit heeft tot gevolg dat content geen eenheidsworst kan zijn. Verschillende typen bezoekers hebben behoefte aan verschillende content. Maar hoe is dit te realiseren? Een gepersonaliseerde website of chat bied een oplossing.

Ad

Stem informatie af op de doelgroep

Na het creëren van een goede doelgroep definitie wordt vaak begonnen met content creatie. Hoewel dit een goede aanpak is, is het belangrijk om te realiseren dan binnen de doelgroep er verschil in behoefte is qua informatie. Een grotere organisatie vindt bijvoorbeeld informatie over ondersteuning belangrijk terwijl een kleinere organisatie meer gericht is op de prijs. Hoewel beide bedrijven binnen de doelgroep vallen hebben zij toch echt andere behoefte qua informatie voorziening. Het personaliseren van de website naargelang de karakteristieken van het bezoekende bedrijf bied hierbij uitkomst. Laat zien wat relevant is voor de desbetreffende bezoeker en leidt deze naar het punt van conversie.

 

USP’s en doelgroep

Vaak beschikt een product of dienst over meerdere USP’s (unique selling points). De reden waarom organisaties een service of product kopen kan behoorlijk verschillen. Dit kan voor complexiteit zorgen in de propositie; waar gaan we ons op richten? En voor wie is dat dan? Welke sub doelgroepen sluiten we dan mogelijk buiten? Personalisatie bied bij dit dilemma uitkomst. Per sub doelgroep is het mogelijk de website aan te passen naargelang hetgeen wat hen beweegt tot conversie.

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

Personaliseer op verschillende eigenschappen van de bezoeker voor hyper personalisatie

In de vorige punten heb ik met name over verschillende informatie stromen en USP’s gesproken. Dit zijn uiteindelijke triggers die bezoekers bewegen. Echter is het personaliseren van een website op verschillende eigenschappen een manier om tientallen verschillende versies van de website te genereren. Op deze manier is hyper personalisatie mogelijk. Uit eerdere statistieken blijkt dat dit conversie verhoogt met maarliefst 74%.

Een gepersonaliseerde website zelf realiseren

Het personaliseren van een website hoeft niet moeilijk te zijn. Met een duidelijke doelgroep definitie en een hulpmiddel zoals Klue is het voor elke organisatie binnen handbereik. Met deze how-to is website personalisatie binnen een uur geregeld. 

Bron: De voordelen van een gepersonaliseerde website

Auteur: Ruud Buijserd

Het bericht De voordelen van een gepersonaliseerde website verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Een gepersonaliseerde website door middel van IP marketing

19 March 2018 | By | No Comments

Een gepersonaliseerde website door middel van IP marketing

Het opbouwen van gepersonaliseerde klantervaringen is een marketingtechniek die snel krachtiger aan het worden is binnen de business to business marketing. Met name in de B2B SaaS worden deze marketingtechnieken steeds meer toegepast. Real-time web personalisatie door middel van IP marketing maakt het mogelijk om specifieke website content te laten zien aan specifieke subdoelgroepen, buyer persona’s of specifieke leads.

Ad

Gebruik van IP adressen voor web personalisatie

IP adressen geven veel waardevolle informatie over de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan fysieke locatie, tijdzone en bedrijfsnaam. Het is mogelijk om met het IP van de bezoeker tientallen datapunten te vinden zoals: bedrijfsnaam, branche van het bedrijf, aantal medewerkers, locatie van het en zelfs de oprichtingsdata van het bedrijf. Deze data geeft een enorm voordeel: het is nu mogelijk om direct de doelgroep aan te spreken en te laten zien dat je hun behoeften snapt.

Voordelen van IP marketing voor B2B websites

Web personalisatie werkt voor elke organisatie anders. USP’s verschillen, doelgroepen zijn anders en proposities verschillen. In dit fictieve voorbeeld nemen we een een organisatie die zich focust op acquisitie trainingen:

Na enkele maanden ontwikkelen van een succesvolle sales methode ben je klaar om de markt op te gaan. De focus ligt op MKB bedrijven die hun sales willen verbeteren, echter weet jij als expert dat een salesgesprek voor de verkoop van software compleet anders verloopt dan een salesgesprek voor recruitment diensten. Door middel van web personalisatie is het mogelijk softwarebedrijven de specifieke aanpak te laten zien van de training die voor hen van toepassing zijn. Recruitment organisaties die de website bezoeken krijgen andere USP’s te zien die voor hen relevant zijn. Dit zorgt ervoor dat gebruikers zich begrepen voelen en verhoogt conversie.

Account based Marketing & IP Marketing

Web personalisatie Optimizely

Waarschijnlijk heb je wel eens van Optimizely gehoord. Een A/B test tool die helpt bij het vinden van de optimale setting voor een website of app. Onlangs is de marketing focus bij Optimizely verschoven naar account-based marketing, ofwel focus op een kleine groep klanten en potentiële klanten. Personalisatie van de website op deze doelgroep was een groot onderdeel van de marketing campagne.

Optimizely heeft een tiental verschillende stukken content gemaakt die gefocust zijn op de desbetreffende specifieke klant of klantgroep. Door te focussen met content op de behoeften van de specifieke prospect werd de engagement verhoogt. Het gevolg? De versies die gepersonaliseerd waren zag een toename in conversie van 113%!

Wilt u weten welke marketing opleiding bij u past?

Klik hier en u weet het direct

 

De eerste klap is een Daalder waard

Het gezegde de eerste klap is een daalder waard kennen we allemaal. Dit geldt ook zeker in de B2B marketing. De eerste impressie van een bezoeker is belangrijk. Het is immers het moment waarop besloten wordt om verder te kijken op de site of te verlaten. Maar hoe voorkom je dat geïnteresseerden de website snel verlaten?

Interessante content en een scherpe propositie is zeer belangrijk maar slechts een deel van het antwoord. Het andere deel is web personalisatie door middel van IP marketing.   Met first impression personalisatie is het mogelijk om delen of de gehele homepage aan te passen naargelang de karakteristieken van de bezoeker. Komt Oracle bijvoorbeeld op de website dan kun je de homepage aanpassen met de tekst: ‘Hallo Oracle, de klantervaring verbeteren met product X?’ Bezoekt een ziekenhuis de website? Dan wordt de website aangepast naar de meest relevante propositie voor hen die meer gericht is op zorg. Het gezegde de eerste klap is een daalder waard is van toepassing, laat direct relevante content zien voor de bezoeker.

Web Personalisatie als nieuwe standaard

Personalisatie van websites verovert snel terrein in het B2B marketing landschap. Toonaangevende partijen zijn hier al langer mee bezig. B2B web personalisatie werkt, het is slechts een kwestie van tijd voordat dit breed geaccepteerd en geadopteerd wordt door organisaties. Web personalisatie is niet iets wat moeilijk te implementeren is. Met behulp van tools zoals Optimizely of Google Optimize en een juiste data bron zoals Klue zijn de opties omtrent het creëren van specifieke doelgroepen en personalisatie voor die doelgroepen eindeloos!

Het bericht Een gepersonaliseerde website door middel van IP marketing verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Word gratis lid van de CMM Community

12 March 2018 | By | No Comments

Content delen via de CMM Community

CMM Content Marketing Management werkt samen met Utrecht Business School (UBS). Bezoekers van CMM kunnen (gratis) lid worden van de ‘CMM Community’, waarbij u automatisch beschikking krijgt over de meest interessante artikelen en blogs over content marketing om te delen met uw netwerk. En om zelf te lezen natuurlijk! Ideaal voor uw online zichtbaarheid en profilering zonder er veel tijd mee kwijt te zijn. Als lid van de community, kunt u bovendien kiezen uit korting op opleidingen van UBS, of een gratis lidmaatschap van het Utrecht Business Netwerk.

Hoe werkt het?

Als lid van de community, vragen we u eenmalig om één of meerdere van uw social media accounts te koppelen aan onze ”back end’. Vervolgens wordt er twee a drie keer per week (maar nooit vaker!) automatisch een relevant artikel of blog gedeeld via uw account. Zo blijft ook uw LinkedIn, Facebook of Twitter-tijdlijn goed gevuld met relevante posts en kunt u likes, retweets, volgers en ‘vind-ik-interessants’ verwachten zonder daar iets voor te doen! Ideaal voor uw online zichtbaarheid en profilering zonder er veel tijd mee kwijt te zijn. Natuurlijk krijgt u altijd éérst een e-mail met wat er gedeeld gaat worden en kunt u altijd er voor kiezen om het betreffende artikel niet te delen.

Wat krijgt u nog meer?

Nieuwe leden van de CMM Community, krijgen een leuk welkomstgeschenk. U kunt u kiezen uit twee opties:

Optie 1: Een gratis lidmaatschap op het Utrecht Business Netwerk.

Het Utrecht Business Netwerk geeft u toegang tot een wereld aan mogelijkheden om uw kennis, kunde en expertise naar een hoger niveau te tillen, nieuwe mensen te ontmoeten en uw netwerk te vergroten. Als member profiteert u van de vele extra’s die UBS Business School in samenwerking met haar partnernetwerk, aanbiedt. Van deelname aan netwerkbijeenkomsten, coachingsessies tot bedrijfsbezoeken, themasessies, business trips en webinars. Het lidmaatschap biedt u naast inhoudelijke verdieping, legio nieuwe businesskansen en uiteraard veel inspiratie en nieuwe ideeën.

Optie 2: Vijf procent korting op een opleiding van Utrecht Business School naar keuze.

Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze voor op een volgende stap in hun carrière. Wij bieden post-initieel management onderwijs aan in de vorm van masteropleidingen, MBA-programma’s en post-bachelor opleidingen voor professionals. Wij zijn gespecialiseerd in de managementdomeinen: Finance en Accounting, IT, leadership, veranderkunde en strategie en verandermanagement.

Hoe kan ik me aanmelden?

Klik hier om naar de aanmeldpagina te gaan

We maken gebruik van software genaamd ‘Postspeaker’. De aanmelding is snel en eenvoudig. Tijdens de aanmelding wordt u gevraagd om uw social media-accounts te koppelen. Dit is 100% veilig. Nadat u bent aangemeld bij Postspeaker, nemen wij contact met u op voor uw keuze voor de korting op de opleidingen of het lidmaatschap van het Utrecht Business Netwerk.

 

 

Het bericht Word gratis lid van de CMM Community verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico