Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blog - Inbound Media

Een korte handleiding voor je contentstrategie

10 May 2017 | By | No Comments

Het bereiken van klanten wordt steeds moeilijker. Reclame op tv? Mooi, dan heb je even tijd om wat te drinken te pakken of nog even de was op te hangen. Aan advertenties in kranten en tijdschriften schenken we geen aandacht meer en we zijn inmiddels zo goed in online zoeken dat die irritante advertenties en banners niet eens meer opvallen.

Maar wat moet je doen als pushen niet meer werkt? Zoals content marketing evangelist Joe Pulizzi al zei: “It’s not about pushing your message, but pulling in your customer.” En daarin heeft hij helemaal gelijk. Het gaat om het verleiden in plaats van het verstoren.

Online engagement door een doelgroepgerichte content marketing strategie is een manier waarop je dit kan bereiken. Content marketing is het maken en delen van content om doelgroepen aan te spreken, leads te genereren en de branding te verbeteren. Dus in plaats van in te breken op het informatie traject door middel van irritante reclames, ondersteun je ze door te begrijpen wat klanten willen en ze de antwoorden aantrekkelijk en overtuigend te presenteren binnen een relevante context. 

Ad

Om je plan overzichtelijk te maken kun je een contentstrategie opzetten. Deze kun je opdelen in vier stappen. Het opzetten van zo’n plan is niet eens zo heel spannend, als je de juiste handvatten maar hebt.

Stap 1: bepaal je online doelstelling

Vanuit het organisatiedoel worden de algehele marketingdoelstellingen bepaalt. Op basis daarvan kunnen de online doelstellingen worden bepaald.

Is het doel bijvoorbeeld een groei van het marktaandeel met 10%, dan kan het uiteindelijke online doel bijvoorbeeld zijn om 100 online downloads te genereren. Je content strategie is er dan op gericht om de juiste doelgroep aan te spreken met relevante content wat zorgt voor traffic, downloads en nieuwe prospects.

Stap 2: bepaal je doelgroep?

Uiteraard wil je de juiste boodschap naar de juiste doelgroep sturen. Maar dan is het natuurlijk wel van groot belang dat je je doelgroep kent. Bestaat je doelgroep hoofdzakelijk uit mannen, vrouwen of een mix? Welke behoeften en interesses heeft je doelgroep? Hoe laat zij zich informeren?

Er is tegenwoordig veel data beschikbaar over klanten en prospects, zeker online. De kunst is dan om deze hoeveelheid aan data op een effectieve manier te analyseren en er de juiste conclusies uit te trekken. Is een diepgaand onderzoek nog een stap te ver? Maak dan gebruik van buyer persona’s. Door je te verdiepen in het gedrag van je klanten en deze op te delen in verschillende persona’s kan je voor elke persona bedenken hoe je deze het beste kunt benaderen.

Stap 3: verdiep je in de customer journey

Welke weg legt je consument af voordat hij een product koopt? Het in beeld brengen van de customer journey is een manier om het aankoopproces vanuit het perspectief van de klant te visualiseren. Het beschrijft alle contactmomenten via alle kanalen waar de klant mee in contact komt tijdens het oriënteren, het aanschaffen en het gebruik maken van het product. Het beginpunt van de customer journey is marktsegmentatie, welke je weer verder uit kunt werken naar een buyer persona.

Laten we een travel voorbeeld nemen. Je bent een grote jongen in de travel industrie en bent er na diepgaand marktonderzoek achter wie je buyer persona’s zijn:

Bekijk het eens vanuit een ander perspectief; namelijk die van de klant. Stel je dus de volgende situatie eens voor:

Als je ‘s ochtends opstaat en door je gordijnen naar buiten kijkt zie je dat het regent.. pfff, misschien is het tijd om op vakantie te gaan? Vervolgens fiets je naar de trein en lees je snel de Metro of blader je door de NRC.Next op je Ipad. Eenmaal op het werk Google je toch nog snel even ‘vakantie’ om de dag door te komen en eenmaal ‘s avonds op de bank ga je verder met je zoektocht naar een leuke reis terwijl je tv zit te kijken.

Stap 4: bepaal de content

Wat heeft jouw doelgroep nodig om zijn of haar persoonlijke doel te bereiken? En welke informatie heb jij weer nodig om jouw doel te bereiken? Ga daarbij niet automatisch uit van de berg content die je al hebt verzameld. Content is niet ‘king’, je gesprekspartner is ‘king’!

Om te bepalen of je content engaging genoeg is kan je het SOCCER model van Patrick Petersen gebruiken: houd de content SIMPEL; wees OPEN; CONNECT je lezers; zorg dat je CONTENT van waarde is; ENGAGE met je fans en gebruikers; REAGEER, luister en anticipeer op je publiek.

contentstrategie

 

In stap 3 hebben we je een customer journey voorgelegd. Nu je weet hoe de customer journey eruit ziet kan je voor elke contactmoment boodschappen inzetten. Welke media met welke boodschap zet je bij welk contactmoment in? Dit kan er als volgt uitzien:

krant lezen op iPad – advertentie in de krant

Leestip: Linkbuilding en contentmarketing: twee handen op een buik!

 Lees het artikel

Google search

Adwords die refereren aan de geprinte advertenties (In dit voorbeeld dus niet juist ingezet, Malaysia airlines komt namelijk helemaal niet terug in de bovenste zoekresultaten. Dit hadden ze kunnen oplossen door google adwords in te zetten op de zoekwoorden ‘vakantie’, ‘kuala lumpur’ en ‘maleisie’. 

Ad

verder zoeken:

Denk aan andere kanalen die regelmatig gebruikt worden; google (adwords), advertenties op Facebook, sponsored ads op Twitter, etc.

Bedenk bij het ontwikkelen van een contentstrategie altijd dat de content en het kanaal afgestemd moeten worden in de face van het koopproces. Ik hoop je hiermee een aantal handvatten voor je eigen content strategie te hebben gegeven. Wil je meer weten over hoe je jouw digitale communicatie kunt afstemmen op je doelgroep? Wij helpen je hier graag mee!

Auteur: Webpower

Het bericht Een korte handleiding voor je contentstrategie verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Negen bruikbare tools voor contentmarketeers

10 May 2017 | By | No Comments

Als contentmarketeer ben je dagelijks bezig met het onderzoeken, ontwerpen, editen en promoten van content. Om dat proces gemakkelijker te maken is er online een oerwoud aan tools beschikbaar. Maar welke zijn nu écht handig en nuttig? Inmiddels gebruik ik tools niet alleen meer voor bloggen maar bijvoorbeeld ook voor het maken van afbeeldingen/infographics, social media (research) posts en het onderzoeken van de behoeftes van een specifiek publiek. Deze deel ik graag met jullie. 

Ad

Tools voor op je smartphone:

Stencil
Een tool waarmee je zelf de mooiste afbeeldingen maakt. Je hoeft geen designer te zijn om mooie creaties aan je social posts toe te voegen. Kies uit rechtenvrije afbeeldingen, achtergronden of iconen. Zit er niets geschikts bij? Upload dan  je eigen foto.

Infogram
Naast het ontwerpen van infographics, kun je ook data visueel weergeven in grafieken en interactieve mappen maken. Handig wanneer je veel cijfers in één keer wilt verwerken én het is ook nog een leuke manier om informatie te delen met je online publiek.

Feedly
Inspiratie nodig voor een blog of andere content? Selecteer categorieën die je interessant vindt. Je ontvangt daarna dagelijks een update met de meest recent gepubliceerde artikelen. Zo blijf je op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in je vakgebied. Tevens heb je betrouwbare bronnen om te gebruiken bij je content.

Anders pink 
Een gloednieuwe tool van de makers van Buzzsumo en Bloomberry waarbij je op één plek op de hoogte wordt gehouden van al het belangrijke nieuws uit je netwerk en branche zonder dat je hiervoor verschillende online kanalen hoeft te checken. Filter op onderwerp of tijd, of werk als team aan content.

Quora
Wanneer je graag wilt weten wat je internationale publiek bezighoudt biedt Quora uitkomst. Op basis van specifieke categorieën kun je zelf een Engelstalige vraag stellen of kijken wat voor vragen je publiek stelt. Zo kun je jezelf gemakkelijker in je publiek verplaatsen en daar je content op afstemmen.

Tools voor op je desktop:

After the deadline
Coole tool wanneer je wilt weten dat je Engelse tekst foutloos is. Het is een kwestie van kopiëren en plakken et voila! Je krijgt meteen te zien waar je op het gebied van spelling, grammatica en schrijfstijl nog verbeteringen kunt aanbrengen. Heb je een WordPress blog? Download dan de plugin.

Easy word count
Wanneer je veel gebruik maakt van Google Docs of andere tekstverwerkingsprogramma’s is dit een handig tool. Zeker wanneer je een gastblog schrijft waarbij je aan een maximaal bepaald aantal woorden mag voldoen. Plak de tekst in het kader en je ziet precies uit hoeveel woorden je tekst bestaat. 

Ad

Bloomberry
De makers van Buzzsumo hebben recent deze tool ontwikkeld. Vul zoekwoorden en filters in en kom erachter wat voor content je publiek graag consumeert. De onderwerpen worden naar populariteit onderverdeeld zodat je in één oogopslag kunt zien waarover gesproken wordt. Klik op de link om gedetailleerde resultaten te zien.

Social message optimizer
Na de Headline Analyzer heeft CoSchedule nu deze gloednieuwe tool gemaakt. Maak succesvolle social media berichten door te kijken op welke factor(en) je jouw bericht(en) kunt aanscherpen. Met als resultaat een groter bereik en hogere engagement.

Auteur: Esther Nijskens

Het bericht Negen bruikbare tools voor contentmarketeers verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Een eigen contentplatform te hoog gegrepen? No way!

3 May 2017 | By | No Comments

Kijkt u weleens met lichte jaloezie naar de marketingbudgetten van ‘grote jongens’ als Albert Heijn en Hema? Het lijkt soms een onmogelijke klus om als kleine onderneming met een beperkt budget op te moeten boksen tegen dit soort organisaties. Toch zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij de kleine ondernemer, de grote broer de loef afsteekt. Bent u zich momenteel aan het oriënteren op een eigen contentplatform, maar bent u bang dat dit niet haalbaar is?

Met een beetje creativiteit en door slim om te gaan met uw beschikbare middelen, is het ook voor u mogelijk om een contentplatform op te zetten waarmee u indruk maakt op uw publiek. Er zijn allerlei manieren om zonder enorm budget, een hoogwaardig contentplatform op te zetten. Deze blog geeft u een aantal voorbeelden. 

Ad

User generated content

User generated content – of kortweg UGC – is een vorm van content die door een gebruiker van een medium zelf wordt aangeleverd. Dit kan in tekstuele vorm zijn, maar het zou ook kunnen gaan om afbeeldingen, muziek of video. Daarnaast kan UGC op verschillende manieren worden aangeleverd, bijvoorbeeld door het uploaden van content op een bepaalde website, als reactie op een item of door de consument te vragen bepaalde hashtags te gebruiken in socialmedia-posts. Het is ook mogelijk om een stapje verder te gaan en de consument te vragen om content rechtstreeks bij de marketingafdeling aan te leveren.

Het voordeel van het inzetten van de consument voor contentgeneratie is dat het authentiek en geloofwaardig overkomt. Daarnaast is het in de meeste gevallen een stuk goedkoper en minder tijdrovend dan wanneer u zelf de content zou creëren. Een praktisch voorbeeld van een slimme UGC-campagne werd geleverd door een hotelketen. In plaats van het inhuren van een dure fotograaf, vroegen zij bezoekers om foto’s van hun accommodatie in te sturen of te uploaden via social media. In dit geval werd er dus slim gebruik gemaakt van beeld, maar dit zou natuurlijk ook kunnen met tekst of video.

Ga op zoek naar een niche

Een van de belangrijkste stappen bij het bouwen van een contentplatform is het bepalen van het centrale onderwerp waar u over wilt communiceren. Een probleem waar organisaties hierbij weleens tegenaan lopen, is het feit dat er over bepaalde topics al zoveel is geschreven, dat het bijna niet mogelijk is om een originele insteek te kiezen. Ga daarom eens na of er sub-onderwerpen bestaan rond uw product of dienst, die ook relevant zijn voor u en uw doelgroep.

Het bedenken van deze sub-onderwerpen kunt u doen door met uw collega’s en huidige klanten te praten. Vragen die u hierbij kunt stellen zijn bijvoorbeeld: ‘Met welke vragen speelt mijn publiek? Welke problemen lost mijn bedrijf op? En op welke actualiteiten kunnen we inspelen?’ Zo koos een specialist op het gebied van badkamers ervoor om een contentplatform te ontwikkelen rond het onderwerp ‘kleine badkamers’. Dit onderwerp werd gekozen omdat ze merkten dat een groot deel van hun klanten specifieke vragen had over het inrichten van een kleine badkamer, terwijl hier nog niet veel over te vinden was.

Maak slim gebruik van online tools

Ad

Heeft u niet de middelen in huis om zelfstandig een contentplatform op te zetten? Dan zou u de hulp in kunnen schakelen van online tools als Überflip en de basisversie van WordPress. Überflip biedt gebruikers de mogelijkheid om verschillende soorten content op een platform te publiceren. Het integreert een call-to-action, is responsive, integreert andere communicatiekanalen en heeft een rapportagetool. Daarnaast zou u kunnen kiezen voor de basisversie van WordPress.

Dit is een publicatieplatform, waarmee u aan de hand van standaard templates content kunt publiceren. Een nadeel van deze versie van WordPress is dat er geen conversiemogelijkheid kan worden geïntegreerd. Beide oplossingen bieden weliswaar de mogelijkheid om tegen beperkte kosten een ‘basic’ contentplatform te creëren, maar ze zijn ook vrij statisch en bieden geen ondersteuning voor het traject voor of na het plaatsen van content.

Het bericht Een eigen contentplatform te hoog gegrepen? No way! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

3 May 2017 | By | No Comments

Kijkt u weleens met lichte jaloezie naar de marketingbudgetten van ‘grote jongens’ als Albert Heijn en Hema? Het lijkt soms een onmogelijke klus om als kleine onderneming met een beperkt budget op te moeten boksen tegen dit soort organisaties. Toch zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij de kleine ondernemer, de grote broer de loef afsteekt. Bent u zich momenteel aan het oriënteren op een eigen contentplatform, maar bent u bang dat dit niet haalbaar is?

Met een beetje creativiteit en door slim om te gaan met uw beschikbare middelen, is het ook voor u mogelijk om een contentplatform op te zetten waarmee u indruk maakt op uw publiek. Er zijn allerlei manieren om zonder enorm budget, een hoogwaardig contentplatform op te zetten. Deze blog geeft u een aantal voorbeelden. 

Ad

User generated content

User generated content – of kortweg UGC – is een vorm van content die door een gebruiker van een medium zelf wordt aangeleverd. Dit kan in tekstuele vorm zijn, maar het zou ook kunnen gaan om afbeeldingen, muziek of video. Daarnaast kan UGC op verschillende manieren worden aangeleverd, bijvoorbeeld door het uploaden van content op een bepaalde website, als reactie op een item of door de consument te vragen bepaalde hashtags te gebruiken in socialmedia-posts. Het is ook mogelijk om een stapje verder te gaan en de consument te vragen om content rechtstreeks bij de marketingafdeling aan te leveren.

Het voordeel van het inzetten van de consument voor contentgeneratie is dat het authentiek en geloofwaardig overkomt. Daarnaast is het in de meeste gevallen een stuk goedkoper en minder tijdrovend dan wanneer u zelf de content zou creëren. Een praktisch voorbeeld van een slimme UGC-campagne werd geleverd door een hotelketen. In plaats van het inhuren van een dure fotograaf, vroegen zij bezoekers om foto’s van hun accommodatie in te sturen of te uploaden via social media. In dit geval werd er dus slim gebruik gemaakt van beeld, maar dit zou natuurlijk ook kunnen met tekst of video.

Ga op zoek naar een niche

Een van de belangrijkste stappen bij het bouwen van een contentplatform is het bepalen van het centrale onderwerp waar u over wilt communiceren. Een probleem waar organisaties hierbij weleens tegenaan lopen, is het feit dat er over bepaalde topics al zoveel is geschreven, dat het bijna niet mogelijk is om een originele insteek te kiezen. Ga daarom eens na of er sub-onderwerpen bestaan rond uw product of dienst, die ook relevant zijn voor u en uw doelgroep.

Het bedenken van deze sub-onderwerpen kunt u doen door met uw collega’s en huidige klanten te praten. Vragen die u hierbij kunt stellen zijn bijvoorbeeld: ‘Met welke vragen speelt mijn publiek? Welke problemen lost mijn bedrijf op? En op welke actualiteiten kunnen we inspelen?’ Zo koos een specialist op het gebied van badkamers ervoor om een contentplatform te ontwikkelen rond het onderwerp ‘kleine badkamers’. Dit onderwerp werd gekozen omdat ze merkten dat een groot deel van hun klanten specifieke vragen had over het inrichten van een kleine badkamer, terwijl hier nog niet veel over te vinden was.

Maak slim gebruik van online tools
Heeft u niet de middelen in huis om zelfstandig een contentplatform op te zetten? Dan zou u de hulp in kunnen schakelen van online tools als Überflip en de basisversie van WordPress. Überflip biedt gebruikers de mogelijkheid om verschillende soorten content op een platform te publiceren. Het integreert een call-to-action, is responsive, integreert andere communicatiekanalen en heeft een rapportagetool. Daarnaast zou u kunnen kiezen voor de basisversie van WordPress. 

Ad

Dit is een publicatieplatform, waarmee u aan de hand van standaard templates content kunt publiceren. Een nadeel van deze versie van WordPress is dat er geen conversiemogelijkheid kan worden geïntegreerd. Beide oplossingen bieden weliswaar de mogelijkheid om tegen beperkte kosten een ‘basic’ contentplatform te creëren, maar ze zijn ook vrij statisch en bieden geen ondersteuning voor het traject voor of na het plaatsen van content.

Het bericht verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

5 onmisbare basis KPI’s voor jouw content marketing

3 May 2017 | By | No Comments

Al een aantal jaar lees je overal dat content king is. Tegelijkertijd heeft content marketing te kampen met de hardnekkige mythe dat het onmeetbaar en dus niet interessant is. Onzin natuurlijk, als je maar de juiste KPI’s kiest. In dit artikel zet ik 5 belangrijke basis KPI’s die jouw content marketing meetbaar maken op een rij.

Meet het succes van je content marketing

In tegenstelling tot bijvoorbeeld AdWords advertenties draagt content in veel gevallen niet bij aan een directe conversie. Dit is meteen de reden dat veel bedrijven nog te weinig met content doen. Want het levert toch geen geld op? Fout! Content draagt wel degelijk bij aan online resultaat. Sterker nog, in veel gevallen is content een onmisbare pijler om een succesvolle customer journey te creëren.

De juiste KPI’s hanteren is daarom essentieel om het effect, en dus het succes, inzichtelijk te maken. Onderstaand zet ik 5 belangrijke KPI’s op een rij die jou (en de directie) inzicht geven in het effect van jouw content marketing inzet.

 

KPI 1: verkeer uit de zoekmachine

Ad

Als bedrijf wil je zoveel mogelijk organisch bezoek uit de zoekmachine, het is tenslotte ‘gratis’ bezoek. Traffic uit de zoekmachine is daarom een belangrijke KPI die laat zien hoeveel mensen vanuit de zoekmachine doorklikken naar je website. Daarnaast betekent veel organische bezoekers dat je SEO-strategie goed werkt. Blijft het aantal bezoekers uit Google of Bing laag? Check dan de volgende zaken:

  • Zijn de pagina’s geoptimaliseerd met de juiste zoekwoorden?
  • Zijn er pagina’s ‘overgeoptimaliseerd’ waardoor er juist té veel zoekwoorden op staan?
  • Kunnen de pagina’s geïndexeerd worden door de zoekmachine?
  • Zijn je title tag en descriptions helder en goed geformuleerd?

 

KPI 2: bounce percentage

Bezoek naar je website halen is één ding. Een bezoeker op je website houden en de gewenste actie laten ondernemen is een tweede. Het bounce percentage laat zien hoeveel procent van jouw bezoekers na het bezoeken van één pagina direct de website weer verlaten. Over het algemeen wil je dus een zo laag mogelijk bounce percentage. Zie je pagina’s met veel bouncers? Dan kan het volgende aan de hand zijn:

  • De inhoud op de pagina sluit niet aan bij de verwachting van de bezoeker
  • De inhoud is niet boeiend
  • De pagina mist een duidelijke call-to-action
  • Er spelen technische problemen

Tip: een hoog bounce percentage hoeft niet altijd slecht te zijn. Een bezoeker op een contactpagina is wellicht alleen op zoek naar een telefoonnummer of e-mailadres waarna de behoefte dus al vervuld is.

 

KPI 3: tijd op pagina

De tijd die een bezoeker op een pagina spendeert is een belangrijke indicator of bezoekers de inhoud ook daadwerkelijk bekijken. Bij een pagina met een gemiddelde verblijfsduur van 15 seconden is de kans natuurlijk nihil dat een bezoeker de pagina goed heeft bekeken en gelezen. Een goede indicatie dus of de inhoud interessant en duidelijk genoeg is. Hoe langer een bezoeker op een pagina aanwezig is, hoe groter de interesse en de kans dat iemand de gewenste actie onderneemt.

Constateer je pagina’s met een opvallend korte sessieduur? Controleer dan de volgende zaken:

  • Sluit de inhoud op de pagina aan bij de informatiebehoefte van de bezoeker?
  • Is de inhoud op de pagina interessant genoeg?
  • Is de pagina goed opgebouwd qua techniek en leesbaarheid?

Tip: meet ook de scrolldiepte op je website. Dit geeft je inzicht tot waar bezoekers een pagina bekijken, waardoor jij weet waar je de belangrijkste call-to-action moet plaatsen.

 

KPI 4: terugkerende bezoekers

In de meeste gevallen ben je als bedrijf op zoek naar loyale bezoekers om een duurzame klantrelatie op te bouwen. De KPI terugkerende bezoekers geeft je hier inzicht in en laat zien hoeveel bezoekers jouw website of webshop meer dan één keer hebben bezocht. Een hoog percentage terugkerend bezoek kan erop duiden dat mensen jouw content als waardevol en betrouwbaar zien.

Ligt het aantal terugkerende bezoekers laag? Check dan de volgende zaken:

  • Richt je content zich op de juiste doelgroep?
  • Is de informatie die je biedt interessant genoeg?
  • Zet een doordachte e-mail marketing strategie in om bijvoorbeeld ook bezoekers na een aankoop aan je bedrijf te binden

Tip: wil je de informatiebehoefte en tevredenheid van bezoekers achterhalen? Doe dan gebruikersonderzoek via bijvoorbeeld exit surveys. Een eenvoudige manier om snel feedback van jouw bezoekers te krijgen.

 

KPI 5: social engagement

Ad

Zet je social media in voor jouw bedrijf? Duik dan zeker eens de statistieken van het platform in. Juist social media staat namelijk bekend om zijn dynamische karakter. Dit biedt de kans om (real-time) het effect van verschillende soorten content types te meten en te zien wat wel of niet werkt. Mogelijke KPI’s zijn hier de toename van het aantal volgers, likes en reacties op berichten en het aantal keer dat iets gedeeld.

Zie je dat je posts vrijwel geen interactie oproepen? Probeer dan (nogmaals) de informatiebehoefte van je doelgroep te achterhalen en experimenteer met andere soorten content.

 

Meten en bijsturen op weg naar online succes

Moraal van het verhaal: content is wel degelijk meetbaar, als je maar de juiste KPI’s hanteert. Zo weet je wat het effect is, wat wel en niet werkt en waar je eventueel moet bijsturen. Belangrijke data op weg naar meer online succes.

 

Het bericht 5 onmisbare basis KPI’s voor jouw content marketing verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Verschillende media inzetten? Gebruik het PESO-model!

3 May 2017 | By | No Comments

Een strategie bepalen voor verschillende online kanalen of media. Bepalen hoe en wat je communiceert met je doelgroep. Je kan het als bedrijf op verschillende manieren aanpakken. Bijvoorbeeld met behulp van het See-Think–Do-Care model. Een model dat we bij Happy Idiots gebruiken om de customer journey in kaart te brengen. Het See-Think-Do-Care model behandelt de verschillende fases waarin een consument zich kan bevinden en helpt bij het bepalen van een passende boodschap.

In deze blogpost wil ik echter het PESO-model behandelen: een model dat veel in de PR wordt gebruikt, maar dat ook goed toepasbaar is binnen de (online) marketing. PESO staat daarbij voor ‘Paid’, ‘Earned’, ‘Shared’ en ‘Owned’ media. Wat het is en wanneer je het inzet, ga ik je uitleggen!

PESO-model

PESO-model en toepassing

Het PESO-model geeft ons meer inzicht in onze marketingmix. Alhoewel een ideale marketingmix bestaat uit een combinatie van deze vier

Ad

media, focussen veel bedrijven zich slechts op één of twee segmenten. Logisch ook: als je een achtergrond in de reclame hebt, dan ben je waarschijnlijk het meest bekend met de ‘paid media’. Als je je verdiept in contentmarketing, dan liggen de ‘owned media’ waarschijnlijk binnen je comfortzone. We profiteren dus allemaal van het PESO-model door een grote stap terug te nemen en de vraag te stellen: “Hoe kan ik mijn doelen bereiken met behulp van de andere onderdelen van het PESO-model?” Het is daarbij handig om in kaart te brengen wat de voor- en nadelen zijn van je huidige middelenmix, en hoe andere soorten media hierop aan kunnen sluiten:

Paid media

De naam zegt het eigenlijk al: ‘paid media’ omvat alle media die betaald worden ingezet. Denk hierbij aan kanalen zoals SEA, display en affiliate marketing, maar ook aan social media campagnes.

  • Voordelen: het bedrijf heeft de regie in handen: de boodschap naar de consument kan zelf bepaald worden. Je bent gegarandeerd van zichtbaarheid bij de doelgroep. Dat kan bovendien snel: jouw display advertentie kan vandaag nog online.
  • Nadeel: paid media vragen om investering. Het is belangrijk om paid media te koppelen aan de juiste landingspagina’s en calls-to-action: alleen dan vindt de consument immers precies waar hij of zij naar op zoek is. Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat mensen vaak een sceptische houding ten opzichte van paid media hebben.

Earned media

Voor earned media wordt niet betaald. Deze media worden namelijk gratis door anderen gegenereerd. Voorbeelden zijn persberichten, reviews van klanten en gedeelde berichten (referrals).

  • Voordelen: niet alleen het onbetaalde aspect is een groot voordeel: earned media hebben daarnaast ook een grote geloofwaardigheid. Tot slot kan een ‘aanbeveling’ van een ander ook SEO-waarde hebben.
  • Nadelen: geen grip. Je weet nooit of iemand je gaat aanbevelen en je kunt als bedrijf helaas ook weinig sturen op de inhoud.

Shared media

Shared media worden met name bepaald door social media activiteiten. Shared media hebben in dat geval betrekking op de participatie en interactie met consumenten op bijvoorbeeld Facebook (likes, shares) en Twitter (Retweet).

  • Voordelen: hogere betrouwbaarheid dan paid media. Weinig kosten: bij shared media draait het om de kwaliteit van je berichtgeving, in plaats van het geld dat je investeert.
  • Nadelen: shared media zijn intensief en vragen om constante monitoring van berichten. Bovendien heb je in de meeste gevallen weinig controle over reacties en wat mensen wel en niet gaan delen.

Owned media

Owned media: de media in eigen beheer. Denk daarbij aan een webshop, blog, social media account, digitale folder of nieuwsbrief.

  • Voordelen: volledige controle over de communicatie.  
    Ad
  • Nadelen: owned media moeten op de lange termijn onderhouden worden. Bovendien kunnen owned media niet op zichzelf staan: er zal altijd een combinatie moeten zijn met bijvoorbeeld paid, earned of shared media. Alleen dan bouw je een publiek en kun je geloofwaardig worden.

Praktijkvoorbeeld

Dat owned media niet op zichzelf kunnen staan heeft herenschoenenverkoper Van Bommel Schoenmode maar al te goed begrepen. Om je publiek te vergroten en succes te bereiken zal je ook andere mediakanalen in de mix moeten integreren. Van Bommel besloot daarom om middels shared media de vrouwelijke doelgroep te betrekken bij haar owned media. Ondanks dat het bedrijf alleen herenschoenen verkoopt een slimme zet: immers blijken het vaak de vrouw die voor de man de schoen kiest. Deze vrouwen betrekken bij je social account en fan maken van je merk is dus altijd een goed idee!

Van Bommel 1

Geslaagd: bovenstaand bericht heeft ruim 200.000 mensen bereikt en werd 1.800 keer gedeeld. Bovendien zorgde de actie voor leuke reacties en vele ‘shares’:

Van Bommel 2

Van Bommel 3

Nieuwe schoenen nodig? Voortaan wordt er aan Van Bommel Schoenmode gedacht!

Het bericht Verschillende media inzetten? Gebruik het PESO-model! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Gratis Meet Ups bij Utrecht Business School in Mei en Juni !

27 April 2017 | By | No Comments

Bij deze willen we u attenderen en tevens uitnodigen om eens aan te schuiven bij onze twee-wekelijkse meetups waarbij we met vakgenoten kennis en informatie delen over thema’s als: Business Development, Marketing, Sales, Management, Leadership, etcetera. Het programma van de vier themasessies vindt u via deze link.

Waarom?

Wij vinden wij het van belang om mensen op een laagdrempelige manier met elkaar in contact te brengen en te bouwen aan waardevolle relaties. Daarnaast willen we kennis laten nemen van de laatste kennis en inzichten over relevante thema’s.

Wanneer?

De meetups vinden plaats op vrijdagochtend van 08.30-10.30 uur. Zodoende heeft u na de meetup nog voldoende tijd om iets van uw werkdag te maken. Wij verzorgen verder het geheel met een ontbijtje, spreker en zaal. De eerstvolgende sessie staat gepland op vrijdag 12 mei. De hierop volgende op 26 mei, 9 juni en 23 juni.

Hoe?

Aanmelden voor een of meerdere sessies kan via deze link. Deelname is geheel gratis. Het enige wat wij van u vragen, is dat wanneer u zich aanmeld, ook daadwerkelijk komt. (Dit ivm bestellingen die we voor u doen). En dat u, mocht u onverhoopt toch niet kunnen, u zich tijdig afmeld. Afmelden graag minimaal 2 dagen van te voren via contact@ubsbusiness.nl

Alvast bedankt en mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust. Tot bij de eerstvolgende meetup!

Het bericht Gratis Meet Ups bij Utrecht Business School in Mei en Juni ! verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Wat voor deler ben jij eigenlijk?

27 April 2017 | By | No Comments

We delen wat af online. Steeds meer, vaker en sneller. Vanaf verschillende bronnen en met meer mensen. Toch deelt niet iedereen. En we delen ook niet allemaal op dezelfde manier. Er is geen ‘gemene deler’ om het zo maar te zeggen. De New York Times dook in de psychologie van het delen en kwam met zes type delers. Wat voor delers lopen rond op deze wereld? Wat voor deler ben jij? En waarom delen we überhaubt?

Content die niet wordt gedeeld is eenzame content. En daar houden we niet van. We willen mond-tot-mond-reclame, ofwel content marketingsucces. Dus moet er gedeeld worden. Daarom kan het geen kwaad als je weet wat voor type delers jouw (potentiële) klanten zijn en een beetje inzicht hebt in hun drijfveren om te delen.

Meer bereik op social media? Maak het jouw ambassadeurs makkelijk

Dit zijn ze: de zes type delers

 

Ad

Op basis van het onderzoek ‘Psychology of sharing’ kwam The New York Times met zes type delers. Deze persona’s zijn gebaseerd op emotionele motivaties, hoe men zichzelf wil profileren, welke rol delen speelt in iemands leven en hoe belangrijk het is om de eerste te zijn die iets deelt. Dit zijn ze:

1. De Altruïst

De Altruïst is een behulpzaam, betrouwbaar, bewust en meelevend persoon met veel relaties die content deelt via email. Dit zou een Altruïst kunnen zeggen:

“Ik mailde een paar artikelen over gezonde voeding naar een vriendin met gezondheidsproblemen. Ze mailde me terug om me te bedanken en vond het fijn dat ik aan haar dacht.”

2. De Carrièretijger

Deze ‘sharer’ is een intelligente zakelijke netwerker die vooral LinkedIn gebruikt om content te delen. Zou jij het volgende kunnen zeggen? Dan ben jij er een.

“Ik deel alles wat met werk te maken heeft. Bijvoorbeeld nieuwe inzichten die ons helpen om de ‘sharability’ van onze content te vergroten.”

3. De Hipster

De Hipster is jong, creatief, populair en nogal druk met het neerzetten van zichzelf. De content die bij de Hipster in de smaak valt is ‘cutting edge’ en wordt eerder via social media dan via email gedeeld.

“Ik ben wat ik deel.”

4. De Boomerang

Dit is iemand die deelt om bij anderen een reactie te ontlokken, om bevestiging te krijgen. Social media is het wapen en dan met name Twitter en Facebook. Laatst sprak ik een Boomerang die het volgende over zichzelf zei. Ik knikte instemmend.

“Als ik iets controversieels deel, dan kom ik over als een betrokken iemand met een afwijkende mening. En zo wil ik ook gezien worden. Krijg ik geen reactie, dan weet ik dat ik mijn punt gemist heb.”

5. De Connector

De Connector is creatief, relaxed, bedachtzaam, altijd bezig met plannetjes en gebruikt zowel email als Facebook om content te delen. Mijn vrouw is er zo een, hoewel ze dit niet zo snel zou zeggen:

“Ik kreeg een mail van Holland Casino voor Special Lady’s Day. Ik stuurde de mail door naar wat vriendinnen en van het een kwam het ander. Het werd een superleuke avond!”

6. De Kieskeurige

Deze deler is vindingrijk, kritisch, voorzichtig en bedachtzaam. Content deelt hij alleen als die echt heel goed is. En meestal een-op-een via mail. Dit is zijn standpunt inzake delen:

“Ik stuur alleen iets door als ik echt zeker weet dat iemand er iets aan heeft of het leuk vindt. Anders niet.”

Word of mouth is the best medium of all.
William Bernbach 

Ad

Waarom delen we?

De New York Times vroeg zich ook af waarom mensen delen en stelde de vraag aan 2.500 respondenten. Wat volgens het onderzoek als een paal boven water staat is dat delen voor een deel zelfverwezenlijking is en voor deel het onderhouden van relaties.

Dit zijn de vijf belangrijkste redenen waarom we delen:

  1. Je vindt dat iets voor iemand waardevol of amusant is (94%)
  2. Je wilt laten zien wie je bent en wat je bezighoudt (68%)
  3. Je wilt je relaties onderhouden en uitbouwen (78%)
  4. Je wilt betrokken zijn bij wat er in de wereld gebeurt (69%)
  5. Je wilt aandacht krijgen voor iets wat jij belangrijk vindt (84%)

Achterhaal jouw ambassadeurs

Voor wat betreft informatie over producten en diensten die men de moeite waard vindt, zegt de helft van de respondenten dat ze door te delen anderen niet alleen kunnen informeren, maar mogelijk ook kunnen overtuigen en aansporen tot actie.

Kijk, dat zijn de ambassadeurs die je zoekt. Probeer ze te achterhalen, want 85% geeft aan dat doorgestuurde berichten van anderen hen helpt om informatie en gebeurtenissen te begrijpen en te verwerken.

Deel me!

Het bericht Wat voor deler ben jij eigenlijk? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Facebook: het nieuwe videocontentplatform

20 April 2017 | By | No Comments

Als startende display en affiliate specialist houd ik me dagelijks bezig met social advertising binnen de grootste social kanalen, zoals Instagram en Facebook. Met name binnen Facebook kun je niet meer om alle ‘nieuwe’ introducties heen. Super handig allemaal, maar wat is nou eigenlijk de toegevoegde waarde van al die nieuwe introducties? In dit blog ga ik in op de recente video-updates van Facebook én de toekomstvisie van het bedrijf.

Facebook Stories

Na Snapchat en Instagram Stories heeft ook Facebook sinds vorige week een eigen ‘Stories’ geïntroduceerd. Je zult wel denken: nóg een nieuwe variant op Snapchat. En ongelijk kan ik je niet geven… 

Ad

Hoe werkt het?

Met deze nieuwe functie in Facebook deel je foto’s en video’s die voor 24 uur beschikbaar zijn, waarna de app ze automatisch verwijdert. Je ziet de stories alleen terug als je op de ronde icoontjes boven in beeld drukt. Je kunt je verhaal delen in de vorm van een foto, video of tekening. Met de introductie van Stories voegt Facebook dus eigenlijk een tweede nieuwsfeed toe, maar dan met tijdelijke content. Je kunt je verhaal delen met al je vrienden, geselecteerde vrienden of maar één persoon. Tot dusver werkt Facebook Stories dus vrijwel hetzelfde als Snapchat of Instagram Stories, toch?

Facebook Stories

Dat klopt! Het enige extraatje is de hoeveelheid soorten filters, stickers en effecten. Net zoals in Snapchat en Instagram zie je in je Facebook Stories persoonlijke foto’s en video’s van je vrienden. Content die je nog weleens mist door alle internationale gedeelde berichten en video’s. Tot nu toe is het alleen mogelijk om de verhalen in je app te bekijken en niet op desktop (ja, net zoals Snapchat en Instagram 😉).

Het zat er natuurlijk aan te komen dat ook Stories zou worden geïntroduceerd door Facebook. Niet echt nieuw dus, maar onmisbaar binnen dit grootste social platform. De behoefte van gebruikers aan snelle informatiewerving en visuele uitingen wordt namelijk steeds groter. Facebook kan daarom simpelweg niet achterblijven en stuurt met Stories dan ook meer op het visueel delen van je status of ervaringen.

Mid-roll advertenties

In een blog van mijn display collega Amber hebben we het gehad over het testen van mid-roll advertenties. Eerder gebeurde dit in live video’s, maar nu dan ook in andere videoformats. Inmiddels is de testfase afgerond en wil Facebook het vertonen van advertenties in video’s implementeren.

Move over, YouTube

Dit gebeurde natuurlijk al veel eerder op YouTube, maar dan hebben we het over pre-roll advertenties. Mark Zuckerberg kiest voor een andere aanpak: mid-roll advertenties. De advertentie begint dus niet voorafgaand aan de video, maar wordt pas getoond wanneer een video op zijn minst 20 seconden speelt. De mid-roll advertenties worden getoond bij een video die minimaal 90 seconden duurt. Op dit moment is nog niet duidelijk of de advertenties binnen Facebook skippable zijn. Eerder werd namelijk bekend dat YouTube de 30 seconden pre-roll advertenties verwijdert. Echter blijven de 15 en 20 seconden advertenties nog wel gewoon actief. Even afwachten dus!

Facebook mid-roll advertenties

Quanto costa?

Opbrengsten uit een mid-roll advertentie worden verdeeld onder Facebook (45%) en de adverteerder (55%). Mogelijk speelt Facebook hiermee in op de klachten van huidige adverteerders die weinig opbrengsten halen uit videocontent op Facebook. Zelfs als de video’s miljoenen keren waren bekeken. Met deze ontwikkeling zou het weleens een grote concurrent kunnen worden van YouTube. Ben jij het al een keer tegen gekomen tijdens het bekijken van een video in je tijdlijn?

Maar dit is nog lang niet alles..

Ook Facebook Video wordt natuurlijk continu geoptimaliseerd. Het automatisch afspelen van je video mét geluid, verticale video’s, kijken en scrollen en mogelijk de nieuwe Facebook Video App voor TV. Zomaar wat innovaties van de afgelopen tijd.

Automatisch afspelen van een video met geluid

Voorheen werd een video afgespeeld in je tijdlijn, maar voor het geluid moest je wel even op de video klikken. Vanaf nu wordt het geluid gefade en bij het doorscrollen van je tijdlijn speelt een video zich automatisch af met geluid. Wanneer je telefoon bewust op stil staat gebeurt dit niet en mocht je het nou helemaal niet willen kun je het in je instellingen weer uitzetten. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit soms best irritant is!

Vertical video

Facebook heeft de laatste tijd getest met een groter formaat van verticale video’s. Inmiddels is ook deze innovatie toegepast en heb je het waarschijnlijk al wel voorbij zien komen. Toch niet? Hieronder een voorbeeldje.

Facebook vertical video

Watch and scroll

Het is nu ook mogelijk om een video te bekijken en tegelijkertijd door te scrollen. Facebook minimaliseert de grootte van je video en deze zie je dan in de hoek van je scherm. Je kunt deze zelf verplaatsen naar iedere hoek van je scherm. Afgekeken van YouTube dus, want zij deden dit al eerder.

 Facebook video

Facebook Video App

Facebook heeft nu een video-app ontwikkeld voor onder andere Apple TV en Samsung Smart TV. Op die manier kun je Facebookvideo’s bekijken op een groter scherm. Denk aan gedeelde video’s van je vrienden, bedrijven of pagina’s die je volgt, live video’s of ‘aanbevolen voor jou’. Ook al je opgeslagen video’s zijn later te bekijken. Het is een soort algoritme dat zich aanpast aan jouw kijkgedrag. Waarschijnlijk is Facebook deze app nog verder aan het ontwikkelen, want op dit moment is de app vrij eenvoudig – al dan niet erg beperkt. We vinden het lastig om aan te geven wat hier de toegevoegde waarde van is. Weten hoe het werkt? Check dit filmpje.

Gaan we over op FaceTube?

Ad

Per dag wordt er ruim 100 miljoen uur aan video bekeken op Facebook en blijkt dat Facebookvideo’s 7 keer sneller worden gedeeld dan links. Het social platform explodeert bijna van alle consumentenvideo’s die worden gedeeld. Dat creëert mogelijkheden, dus dat het bedrijf volop investeert in nieuwe video-updates is geen verrassing. Mark Zuckerberg liet eerder al weten dat Facebook binnen 5 jaar alleen nog maar uit video bestaat. De focus ligt daarbij op korte termijn videocontent, oftewel: social posts om te delen met je vrienden, ontwikkelen van premium content en promotionele content voor adverteerders en beroemdheden.

“Within 5 years, Facebook will be mostly video” – Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg is van mening dat pre-roll advertenties irritatie opwekken en de gebruikerservaring zeker niet bevorderen. Misschien wel, maar met deze ontwikkeling is het meer dan ooit een uitdaging om relevante videocontent te maken, zodat de gebruiker zeker blijft hangen.

Leestip: Twee succesfactoren voor je contentstrategie

Lees dit artikel

De kans dat Facebook een nieuw videoplatform wordt is absoluut aanwezig. Geen enkel bedrijf kwam eerder zo dichtbij. Recent hebben adverteerders geklaagd over de onaangekondigde platformwijzigingen binnen YouTube. Zo lang er geen alternatief is om videocontent te delen en daarvoor betaald te krijgen, zullen gebruikers het moeten doen met YouTube. Met de video-introducties Facebook video-opties, video-advertentie mogelijkheden, live video’s en de 360 video’s biedt het Facebook absoluut kansen om marktleider te worden op het gebied van korte termijn, ‘snackable’ videocontent.

Auteur: Adriënne van Liempd.

Het bericht Facebook: het nieuwe videocontentplatform verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico

Hoe maakt u uw inboundmarketing-strategie meetbaar?

20 April 2017 | By | No Comments

Een probleem waar veel bedrijven die beginnen met inbound marketing tegenaan lopen, is het meetbaar maken van resultaten. Vaak zitten er mooie dashboards bij marketingautomation-oplossingen, en wordt op allerlei verschillende manieren en niveaus data bijgehouden. Enorm waardevolle data, maar iemand die pas begint met het analyseren van die data ziet al gauw door de bomen het bos niet meer. 

Ad

Een eerste stap die veel bedrijven nemen, is het meten van de ROI van een inboundmarketing-strategie. Wanneer je strategie succesvol is, zal deze waarde er gunstig uit zien. Maar als er problemen in de strategie zitten, is een ROI-berekening misschien niet de juist manier om deze problemen te identificeren.

Om probleemgebieden te identificeren, zal er ingezoomd moeten worden op de verschillende stappen in het marketingproces. Het is belangrijk om te bekijken hoeveel mensen daadwerkelijk de gehele campagne doorlopen en op welke punten de grotere groepen afhaken. Dat zijn de verbeterpunten waar op gefocust moet worden om betere resultaten te behalen.

De grote vraag is: Hoe kunnen deze cijfers en inzichten doelgericht gebruikt worden om marketinginspanningen te beoordelen en te analyseren waar de verbeterpunten zitten? Om wat houvast te creëren, wordt aangeraden om een schematische weergave van het verkoopproces te gebruiken. In dit schema zijn verschillende stadia te onderscheiden waarin een potentiële klant zich in een campagne kan bevinden.

Doelgroepselectie

Alle potentiële klanten bevinden zich aan het begin van de campagne in een groep die bestaat uit de gehele populatie van de aarde. Potentieel zijn dit alle mensen die uiteindelijk klant kunnen worden van uw bedrijf. Natuurlijk is het grootste gedeelte van deze groep mensen niet relevant. Het is dus belangrijk om je marketingactiviteiten zo te gebruiken zodat je uit deze grote populatie een kleine groep selecteert die aan het eind van de rit ook daadwerkelijk klant kan worden.

De uiteindelijke selectie bestaat uit alle mensen die op je website terechtkomen. Dit is het moment waarop inbound marketing zijn kracht laat zien. Door goede relevante content aan te bieden, kunt u de juiste mensen naar uw website trekken. Hoe beter de content aansluit op uw beoogde doelgroep, hoe beter de match. Inbound marketing zorgt er hiermee ook voor dat uw ‘marketing efforts’ zo effectief mogelijk ingezet worden in het vervolg van het traject.

Conversies

Ad

Wanneer de doelgroep zich eenmaal op de website bevindt, kunnen zij content downloaden in ruil voor hun gegevens. Hoe meer bezoekers content downloaden, hoe meer mensen u kunt bereiken met uw uiteindelijke product. De conversieratio tussen bezoekers en conversies is daarom erg belangrijk. Een conversieratio geeft inzicht in hoeverre website en content aansluit bij de bezoekers van een website. Is de ratio laag, dan zal de match hiertussen moeten worden onderzocht en waar mogelijk worden verbeterd.

Klanten

Het belangrijkste resultaat van marketing is het behalen van nieuwe klanten. Het aantal klanten is makkelijk meetbaar en een klant heeft voor uw bedrijf direct waarde. Door te kijken naar de ratio tussen de conversies en de uiteindelijke klanten kunt u een idee krijgen van de relevantie van uw content. Is deze ratio erg laag, dan moet u onderzoeken waarom uw content niet goed aansluit bij de behoefte van uw eigenlijke doelgroep.

Leestip: Twee succesfactoren voor je contentstrategie

Lees dit artikel

Door bovenstaande ratio’s te berekenen en te analyseren kunt u snel de pijnpunten in uw campagne identificeren en waar nodig bijsturen. Een belangrijk effect van het meetbaar maken van een campagne is dat u aanpassingen die u maakt gemakkelijk kunt beoordelen. Door het meetbaar maken van resultaten en het registreren van vooruitgang, kunt u dus voorkomen dat u altijd op intuïtie handelt.

Auteur: Alex Benou

 

Het bericht Hoe maakt u uw inboundmarketing-strategie meetbaar? verscheen eerst op Content Marketing Management.

Powered by WPeMatico