Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blog - Page 50 of 50 - Inbound Media

De zeven geheimen voor succes op twitter

7 March 2014 | By | No Comments

Na het seminar sta ik met Job te praten en al snel komt het gesprek op sociale media. Job heeft nu een paar honderd volgers en wil maximaal honderdvijftig mensen wil volgen. “Anders is het niet meer overzichtelijk, dan kan ik het niet meer bijhouden”. Hij geeft af op de mensen met duizenden volgers die ook iedereen maar terugvolgen. “Daar kun je niets mee, zo is sociale media helemaal niet meer persoonlijk.” Dan moet ik denken aan Reinout, de keynote spreker van het seminar. Ik weet dat hij meer dan vijfduizend volgers heeft en volg hem al een tijdje. Hoewel hij duizenden mensen volgt, reageert hij altijd. Hij lijkt al m’n tweets te lezen. Hoe pakt hij dat aan?

Nog geen vijf minuten later komt Reinout naar ons toe en vraagt hoe we het seminar vonden. Ik pak de kans en besluit hem naar z’n twitterstatus te vragen: “Hoe doe jij dat eigenlijk, met je twitteraccount? Heb je een assistente die overal op reageert voor je en alles leest?” Reinout begint te lachen. “Welnee! Mijn twitteraccount wil ik persoonlijk houden. Dat laat ik niet door een ander doen.” Job en ik kijken elkaar verbaasd aan. “Maar hoe vind je dan de tijd om op al die duizenden volgers te reageren?” Reinout lacht opnieuw. Ik heb een twitter-geheim. Daardoor kan ik overal op reageren en zie ik alle belangrijke dingen. Hij schuift dichterbij. Willen jullie m’n geheim weten?”

De zeven geheimen voor succes op twitter

De oplossing van van Reinout om succesvol te twitteren is elegant in z’n eenvoud. Je hebt er geen ingewikkelde tools voor nodig. Ook geen groot secretatiaat of een flink budget. Hij kan in z’n eentje duizenden volgers beantwoorden. Hij weet precies wat er speelt. En het blijkt hem minder dan een kwartiertje per dag te kosten. Zijn tip? Zorg voor een geheime VIP-lijst! Zo pak je dat aan:

1. Maak een lijst. In twitter kun je zelf je volgers op lijsten zetten en ze sorteren. Maak een aparte lijst met VIPs, jouw VIP-lijst van maximaal zo’n honderd mensen. Het zijn de mensen waarvan je voortaan alle berichten gaat lezen. Je naaste collega’s, je sportmaatje of je familie. Maar ook die goeroe waarvan je alle boeken leest, of de zelfstandige met die goede blog waar je altijd blij van wordt.

2. Maak je lijst geheim. Bij het aanmaken van je VIP-lijst, geef je aan dat je lijst geheim moet blijven. Het betekent dat jij wel ziet wie er op jouw lijst staat, maar dat verder niemand dat kan zien. Zo stoot je geen mensen voor het hoofd. Niemand voelt zich afgewezen.

3. Volg alles van je VIPs. Je VIP-lijst ga je voortaan regelmatig vrijwel helemaal bijlezen. Neem er bijvoorbeeld een tot twee keer per dag even een kwartiertje tijd voor. Je weet nu precies wat er speelt in je naaste netwerk. Je kunt snel reageren als er wat bijzonders is. Je VIPs merken dat jij ze intensief volgt en dat vinden ze geweldig. Met hen bouw je snel een nauwe band op

4. Wees kritisch: focus op enthousiasme. Een aantal mensen zijn in je persoonlijke leven heel belangrijk, zoals die ene manager, maar als twitteraar passen ze wellicht niet bij je. Ze klagen vaak, of het blijken online opscheppertjes te zijn. Als persoon zijn ze aardig en ga je graag met ze om, maar als twitteraar wordt je er moe van. De top is helder: deze mensen komen niet op je VIP-lijst. Je VIPs zijn jouw kleine selectie van mensen die je energie geeft. De mensen waar je blij van wordt. Dat betekent dat die leuke blogger die je nog nooit hebt ontmoet wel op je VIP-lijst komt. Maar die negatieve twitteraar waar je dagelijks op kantoor mee werkt niet. Wees dus selectief. Niet iedereen is jouw VIP.

5. Ga veel mensen volgen en terugvolgen. Nu je een VIP-lijst hebt, hoef je niet meer selectief te zijn in de mensen die je volgt. Zo heb ik als beleid dat ik iedereen die me volgt terugvolg, mits er een echte persoon achter het account zit. M’n volgers vinden dat leuk en ik ook. Af en toe lees ik gewoon even wat er leeft onder al m’n volgers. Heb ik een paar drukke dagen? Dan lees ik alleen de VIPs. Maar heb ik een kwartiertje over dan kan ik zomaar verdwalen op m’n timeline met duizend volgers.

Banner-Course6. Doordat je veel mensen volgt, wordt je toegankelijker. Omdat ik iedereen terugvolg, kunnen mensen me eenvoudig een direct message sturen, een prive-berichtje. Zo ben ik voor al m’n volgers toegankelijk, ook al lees ik niet al hun berichten.

7. Een antwoord op al je vragen. Het volgen van veel mensen heeft een belangrijke functie. Als ik in m’n timeline een vraag stel, krijg ik vaak binnen tien minuten een uitstekend antwoord. Zo was ik laatst op zoek naar een goede takenlijst-app. Als ik zo’n vraag stel aan m’n volgers, heb ik binnen tien minuten had ik vijf goede suggesties. Dankzij m’n grote groep volgers.

Zakelijk succes, dankzij je VIP-lijst

Het is inmddels meer dan een jaar geleden dat ik van Reinout de tip van de geheime VIP-lijst kreeg. Het heeft er voor gezorgd dat Twitter, ondanks de grote groep volgers, nog steeds toegankelijk voor me is. M’n VIP-lijst volg ik fanatiek en met veel plezier. Twitter is zo nog steeds leuk. Het is overzichtelijk en verandert niet in een chaos. Het kost me weinig tijd, terwijl ik alle belangrijke dingen van m’n VIPs weet. Het zorgt ervoor dat ik ook zakelijk weet wat er speelt in m’n netwerk en dat ik op de hoogte ben van belangrijke ontwikkelingen of artikelen. Twitter is voor mij zakelijke belangrijk en boven alles leuk om te doen. Dankzij m’n VIPlijst.

Bron: Ellen de Lange – Ros, Faxion.Ellen de Lange-Ros is o.a. auteur van het boek: ‘Een zaak van fans’

Powered by WPeMatico

De 21 basisregels van content marketing

7 March 2014 | By | No Comments

Er zijn een aantal belangrijke regels en guideleness die gevolgd kunnen worden bij het uitzetten van nieuw contentmarketingbeleid. Onderstaande infographic laat zien wat de belangrijkste lessen zijn voor het succesvol toepassen van contentbeleid.

Content marketing wint aan populariteit, onder meer doordat Google zijn algoritme zodanig aanpast dat ‘snelle zoekmachineoptimalisatie trucjes’ steeds minder effect hebben. Met content marketing creëer Je waardevolle content die voldoet aan de vragen die er spelen bij je doelgroep. Deze content brengt je vervolgens met behulp van verschillende marketingstrategieën bij je doelgroep onder de aandacht.

Er zijn echter een aantal regels om ervoor te zorgen dat je content marketing op de juiste manier toepast. Onderstaande infographic gemaakt door Randy Milanovic van Kayak Online Marketing heeft 21 regels voor content marketing opgesomd die ik graag met je wil delen.

De 21 content marketing regels

Regel 1 – Behandel zoekwoorden als pittige saus

Net als bij het gebruik van pittige saus bij een gerecht moet je ook het aantal zoekwoorden spaarzaam gebruiken, om zo de ‘smaak’ van je website te verbeteren.

Tot een paar jaar geleden kon je content volstoppen met zoekwoorden, maar het algoritme van de zoekmachines is dusdanig verbeterd dat je hiervoor eerder wordt afgestraft dan dat het je helpt. Natuurlijk moet je wel aan de zoekmachines duidelijk maken je website en content over gaat, maar doe dit spaarzaam en overdrijf het niet.

Regel 2 – Gebruik een toon die resoneert met je doelgroep

Ga na welke ‘tone of voice’ je doelgroep behoefte aan heeft, maar ook de juiste vormen van content. Als je hierin consistent bent creëer je een subtiel een positieve indruk bij je potentiële klanten.

Regel 3 – Bouw vertrouwen op door transparantie

Het is geen geheim dat content marketing erop gericht is om bedrijven te helpen om geld te verdienen, dus wanneer je hier duidelijk over bent kan dit er juist voor zorgen dat je aan geloofwaardigheid wint.

Bij Slagter Media is dit niet anders. Wij helpen ondernemers met behulp van content marketing om hun doelstellingen te realiseren. Meestal is dit meer omzet, maar de basis moet zijn dat de website goed staat en duidelijk is wie de doelgroep is.

Regel 4 – Haal het meeste uit een goed idee met meerdere formats

Probeer je ideeën te verhalen in verschillende vormen content. Als je bijvoorbeeld een uitgebreid artikel hebt geschreven is het wellicht een idee om deze later om te zetten in een video of powerpoint-presentatie, om deze vervolgens te delen via Slideshare.

Regel 5 – Koppen zijn alles

De kop is voor ieder artikel van cruciaal belang om lezers aan te trekken. Het is het eerste wat je doelgroep ziet. Zorg er dus voor dat deze aansprekend is.

Regel 6 – Gebruik het nieuws

Profiteer van nieuwsberichten en activiteiten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Denk daarbij niet alleen artikelen, maar ook aan flims of sportevenementen. Ik zie content marketing bijvoorbeeld als een uitputtingsslag, iets wat prachtig verwoord wordt in de film Moneyball.

Let er wel op dat deze vormen content tijdsgebonden zijn en een beperkte houdbaarheidsdatum hebben.

Banner-CourseRegel 7 – Ruim eerst de rommel op voordat je iets moois opbouwt

Als je je in het (recente) verleden hebt beziggehouden met ongeoorloofde optimalisatie praktijken of in zee bent gegaan met partijen die zich hiermee bezighouden, adviseert de infographic om deze rommel eerst op te ruimen. Ik ben het hier helemaal mee eens, aangezien het schadelijk is voor je website.

Doe dit eerst voordat je aan de slag gaat met content marketing, aangezien de effecten daarvan anders minder sterk zullen zijn.

Regel 8 – Zend niet alleen maar ga de interactie aan

Oude media waren vooral bezig met zenden oftwel psuh marketing. Denk aan televisie, dat erg opdringerig kan zijn.

Content marketing staat juist voor pull marketing, oftewel de interactie aangaan met je doelgroep. Waardevolle content moet gezien worden. Nadat je deze hebt geplaatst is het zaak om deze bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.

Regel 9 – Nodig jezelf eens uit bij een ander

Voordat je aan de slag gaat met gastbloggen, oftewel dat je schrijft voor andere websites, is het zaak om je huiswerk te doen. Verdiep je in de bezoekers van de website en zorg ervoor dat de toon van die website in lijn is met de jouwe.

Ik schrijf bijvoorbeeld regelmatig gastblogs voor Karel Geenen. Daar zitten veel andere internet ondernemers waarvoor het van waarde kan zijn om mijn kennis en opinie mee te delen.

Regel 10 – Goede content leidt tot links

Google hecht nog altijd (veel) waarde aan links, mits deze van een waardevolle bron komen. Gastbloggen kan je helpen om deze links te verkrijgen, aangezien er onder een gastblog bijna altijd een verwijzing staat naar de website van de auteur.

Maar ook het creëren van waardevolle content op je eigen website kan leiden tot links. Mensen zullen er namelijk naar verwijzen via hun eigen website of social media als zij het interessant vinden. Mijn artikel over de Google (not) provided Apocalypse + tips om het op te lossen leverde bijvoorbeeld links op vanaf SEOzwolle en 42Bis.

Regel 11 – Zorg voor een redactionele kalender

Stel voordat je met je content marketing strategie van start gaat een redactionele kalender op. Met deze planning creëer je een structuur en houvast voor jezelf. Uiteraard is niet alles te plannen, zoals nieuwsberichten waar je op kunt inspringen, maar zie dit als een bonus die je kunt geven aan je bezoekers.

Regel 12 – Haal je inspiratie van verschillende bronnen

Som kan een idee zomaar ontstaan. Gebruik ter inspiratie verschillende websites om tot een idee te komen om uit te werken.

Ik bezoek bijvoorbeeld regelmatig Topsy om interessante infographics te vinden.

Regel 13 – Kwaliteit is net zo belangrijk als kwantiteit

Het creëren van waardevolle content op een regelmatige basis is een goede manier om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Stel in je redactionele kalender vast hoe vaak je een artikel, video of andere vorm van content op je website wilt plaatsen. Zodoende zorg je ervoor dat het voor je doelgroep interessant wordt om regelmatig je website te bezoeken.

Regel 14 – Kwantiteit is nog altijd belangrijk

Het creëren van waardevolle content is een topprioriteit, maar het delen van statusupdates of ideeën is net zo belangrijk. Hiermee blijf je namelijk onder de aandacht van je doelgroep en ga je de interactie aan.

Regel 15 – Neem je tijd

Net zoals een goede maaltijd tijd kost om te bereiden is het opbouwen van een publiek of aanhang ook iets waar je de tijd voor moet nemen. Ik heb al vaker gezegd dat content marketing een lange adem vergt, maar je daar op langere termijn zeker de vruchten van plukt.

Regel 16 – Stop met het kopen van goedkope content

Dit is natuurlijk een klassiek voorbeeld van ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’, maar ik verbaas mij nog altijd regelmatig over bedrijven (ook grote) die besluiten om te kiezen voor de goedkoopste oplossing.

Mensen zullen je vergeven als er spellingfouten in je artikel staan (of je zal erop worden gewezen), maar zorg er wel voor dat je content inhoud heeft. Ik ken voorbeelden waar artikelen worden geschreven voor 5 euro of minder, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze van meerwaarde zijn voor een website.

Regel 17 – Ken je grootste tegenstander

Weet jij wie je grootste content marketing tegenstander is? Niet Google of een van je concurrenten, maar een ongeïnteresseerde koper. Zorg ervoor dat je vertrouwen wint bij je potentiële klanten en dat zij uiteindelijk overgaan tot de aanschaf van je product of dienst.

Regel 18 – Gebruik content om andere content te promoten

Gebruik een artikel om andere vormen van content onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld een ebook of een cursus. Of verstuur via social media een bericht om je content onder de aandacht te brengen. Je doelgroep consumeert op verschillende manieren.

Bij deze wil ik je daarom ook graag wijzen op onze cursussen :).

Regel 19 – Recycle je beste content

Al eerder biechtte ik al op dat ik content steel en waarom jij dat ook zou moeten doen. Hoe meer lezers je aantrekt, hoe groter de kans is dat zij ook eerdere artikelen van je lezen.

Hergebruik daarom je beste content door er naar te verwijzen. Op deze manier bouw je ook aan je interne linkstructuur, iets dat Google maar ook je bezoekers waarderen.

Banner-CourseRegel 20 – Stel altijd de belangrijkste vraag

De belangrijkste vraag die je jezelf altijd vooraf moet stellen is: Is het voor iemand echt de moeite waard om dit te lezen?

Het internet wordt steeds voller met content. Maar door echt toegevoegde waarde te leveren zorg je ervoor dat je jezelf onderscheidt van de rest.

Regel 21 – Gebruik je content om leads te genereren

Gebruik je content om zoekers, lezers en fans in leads te veranderen. Je kunt nog zoveel bezoekers op je website hebben, als deze uiteindelijk niets van je afnemen (product danwel dienst) wordt het moeilijk om je schoorsteen te laten roken.

Als je redactionele kalender goed in elkaar zit, zal dit ervoor zorgen leden en volgers zullen transformeren in nieuwe verkoopkansen.

Bron: Christian Slagter – Slagtermedia

Powered by WPeMatico

Interne communities als leerschool voor conversatiemarketing

4 March 2014 | By | No Comments

Interactie wordt meer en meer gezien als een doel in plaats van een gevolg van contentmarketing. Conversatie met en participatie van het publiek wordt een steeds belangrijker onderdeel van de contentstrategie. Met het oog op deze verschuiving richting community- of conversatiemarketing, krijgen medewerkers een toenemende rol in de externe merkcommunicatie.

Dit maakt het onvermijdelijk voor merken om de interne communicatie anders in te richten. Het delen van kennis binnen de organisatie is van toenemend belang: specialistische kennis over diensten of producten, kennis over ontwikkelingen in de markt én: kennis van de klant.

Intern wordt extern

Consumenten verwachten meer dan ooit dat merken weten wat hen bezig houdt en wensen relevante content op maat en directe service. Meer dan ooit moet datgene wat naar buiten toe beloofd wordt, door de interne organisatie waargemaakt worden. En in de transparante tijd waarin we leven, waarin iedereen op social media te vinden en te volgen is, wordt het steeds belangrijker – en logischer – dat niet alleen de marketingmedewerkers, maar àlle medewerkers brandmanagers zijn. Intern wordt (deels) extern.

Interne conversatiemarketing

De trend isBanner-Whitepaper-300x250 reeds ingezet waarbij organisaties het starre intranet gedag zeggen en inzetten op interne conversatiemarketing, waarbij de medewerkers een groot deel van de content leveren. Een voorbeeld hiervan is het social intranet van KPN. Er wordt niet langer primair gezonden, maar gedeeld, geblogd en geconverseerd binnen interne communities of social intranet. Medewerkers worden gestimuleerd hun kennis, kunde en mening te delen met collega’s door alle lagen van de organisatie (de community). Rondom deze content wordt intern de conversatie aangegaan: op een online platform, op mobiel, op events, in magazines, tijdens trainingen.

 

 

 

Speeltuin en leerschool

Een goed intern communicatieklimaat verstevigd de merkbinding, vergroot de merkkennis, verruimt het interne blikveld van medewerkers en geeft inzicht in hoe ‘hot’ bepaalde topics zijn. Tegelijkertijd is het een ultieme speeltuin en leerschool voor de externe marketing van je merk. Medewerkers converseren intern meer over hun werk en expertise, wat de drempel verlaagd om dat extern ook te doen. De intern gedeelde kennis of talenten die zich zo etaleren, kunnen door marketeers ingezet worden in de communicatie en (social) conversatie met de klant. Dat maakt interne communities een vertrekpunt om content te verzamelen én om merkambassadeurs te scouten.

Interne merk-ambassadeurs

Want de mate van interactiviteit en kennisdeling binnen de interne community geeft inzicht in de mate van merkbinding bínnen de organisatie… Een merk wordt sterker wanneer er voor het overgrote deel mensen werken met authentiek enthousiasme voor en geloof in wat het merk is en biedt. Ambassadeurs. Medewerkers die van nature dezelfde interesses en waarden aanhangen als die van het merk en daarmee die van de klant, zijn automatisch geloofwaardiger. Deze experts en ervaringsdeskundigen van je merk hebben de kennis en zij kennen de wensen, behoeften en vragen die er leven. En zij zijn degenen die klanten treffen bij een bezoek aan je merk.

Experts met toegevoegde waarde

Als je medewerkers de experts zijn, degenen die voor je merk gáán, dan straalt dat af. Hoe meer medewerkers de merkvisie kennen en onderschrijven, hoe identieker je merkuitstraling via alle online en offline kanalen. Bij merken als Cool Blue, Mantel Tweewielers en Jumbo Supermarkten zie je dit sterk terug: de experts uit de winkelomgeving hebben een actieve, relevante rol in de externe contentmarketing die een toegevoegde waarde heeft voor de klant.

Bron: Labels Blog – LBL.nl

Powered by WPeMatico

Download gratis CMM Digital Content Marketing Magazine!

4 March 2014 | By | No Comments

Sinds begin dit jaar brengt CMM u actueel nieuws over de meest relevante trends en ontwikkelingen op het gebied van content marketing,  inbound media en digital marketing via ons curated content magazine. Download het digital magazine nu en ontvang de informatie die eigenlijkk niet mag missen als marketingprofessional.

Content Marketing Management (CMM) is hét online platform voor contentmarketeers in Nederland met up-to-date informatie over content marketing, inbound media, content strategie, community management, contentcuratie en online marketing trends, ontwikkelingen en insights.

Download hier het het digital magazine.

Powered by WPeMatico

Download gratis whitepaper Content Marketing in 10 stappen

4 March 2014 | By | No Comments

white-paper-designIn 10 stappen naar een succesvolle contentmarketingstrategie. Contentmarketing is hot. Dit komt omdat je hiermee beter en sneller je marketingdoelstellingen kunt bereiken. Maar hoe kom je nu tot een goede contentstrategie? Hoe kom je aan kwalitatief goede engaging content? En hoe breng je deze content op een relevante manier onder de aandacht van uw doelgroep? Lees hieronder hoe u in 10 praktische stappen kunt komen tot een succesvolle contentmarketingstrategie.

Stap 1: Inventariseer de situatie. ‘Contentmarketing; daar moeten we ook wat mee’. Een veelgehoorde kreet in menig boardroom. En begrijpelijk om hier direct mee aan de slag te gaan. Toch zou u voordat u hiermee gaat starten, eens goed na moeten denken of het wel zo slim is om hier direct mee te beginnen. Maar al te vaak stranden veelbelovende  initiatieven op praktische haalbaarheid, budgetperikelen, gebrek aan commitment, expertise of simpelweg de juiste vaardigheden. Probeer eerst eens in kaart te brengen wat de kansen op succes zijn. Pols uw omgeving, collega’s en management eens hoe zij denken over uw initiatief. Kortom: bezint eer ge begint.

Download hier het white paper!

Powered by WPeMatico

Meet Inbound Media

4 March 2014 | By | No Comments

Inbound Media van start

In tijden waarin de consument zich minder laat leiden door advertenties en steeds vaker zelf op zoek gaat naar relevante informatie, wordt inbound of contentmarketing steeds belangrijker. Bedrijven moeten op momenten dat de consument behoefte aan je heeft, aanwezig zijn en de helpende hand kunnen bieden. Om dit mogelijk te maken, zijn nieuwe marketinginzichten en -methoden noodzakelijk. Inbound Media speelt hierop in en kan  helpen met vraagstukken op het gebied van contentmarketing en online leadgeneratie.

Inbound Media is een netwerkbureau; een samentrekking van mensen met brede marketingervaring, online marketing en social media en busines development. Wij helpen onze klanten bij de realisatie van hun marketingdoelstellingen door inboundconcepten te creëren die daadwerkelijk effect sorteren. Denk hierbij aan projecten zoals de organisatie van webinars of inrichting van social media tot aan de bouw van contentplatformen volledig geïntegreerd met de (online) marketingstrategie.

Wilt u nader kennis maken met onze organisatie en mensen en/ of leren van enkele toonaangevende bedrijven op het gebied van inbound marketing, schrijf u dan in voor onze kennistour. Tijdens deze bustour doen wij een drietal bedrijven aan in de omgeving van Utrecht die uitzonderlijke prestaties hebben  geleverd op het gebied van contentmarketing.  Voor meer informatie over het programma en Inbound Media, ga naar onze website www.inboundmedia.nl.

Powered by WPeMatico